cece01 Skrevet 1. mars 2017 #1 Skrevet 1. mars 2017 Jeg og min samboer har til sommeren bodd sammen i 2 år. Det er kun jeg som eier leiligheten, og min samboer har bare betalt halvparten av løpende utgifter (strøm, internett osv). Er det noe regler som vil gi min samboer noe rett på leiligheten etter to år? Har ikke funnet noe om det på nett, men dette har blitt nevnt av noen jeg kjenner, og jeg har blitt gitt noen skrekkeksempler på folk som har blitt utnyttet. Syns jo det høres rart ut at noen kan få en eierdel av leiligheten uten å måtte kjøpe seg inn. Noen som kan noe om dette?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #2 Skrevet 1. mars 2017 Ingen rettigheter. Det er kun en formalisering av ditt forhold med vedkommende. Anonymkode: ebc8e...5b5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #3 Skrevet 1. mars 2017 2 minutter siden, cece01 skrev: Jeg og min samboer har til sommeren bodd sammen i 2 år. Det er kun jeg som eier leiligheten, og min samboer har bare betalt halvparten av løpende utgifter (strøm, internett osv). Er det noe regler som vil gi min samboer noe rett på leiligheten etter to år? Har ikke funnet noe om det på nett, men dette har blitt nevnt av noen jeg kjenner, og jeg har blitt gitt noen skrekkeksempler på folk som har blitt utnyttet. Syns jo det høres rart ut at noen kan få en eierdel av leiligheten uten å måtte kjøpe seg inn. Noen som kan noe om dette? Din samboer har ikke rett på noe av leiligheten, enten dere har bodd sammen i 2 eller 20 år! En dame i min familie har vært samboer i 16-17 år, hun eier huset, han vil kjøpe seg inn, men det vil hun ikke, da hun er redd for at han tar over alt Så han kan bare gjøre krav på det han har kjøpt av innbo osv. om de går fra hverandre. Du kan ta det med ro, mener jeg Anonymkode: 63cd2...efe
Gjest O.G. Skrevet 1. mars 2017 #4 Skrevet 1. mars 2017 11 minutter siden, cece01 skrev: Jeg og min samboer har til sommeren bodd sammen i 2 år. Det er kun jeg som eier leiligheten, og min samboer har bare betalt halvparten av løpende utgifter (strøm, internett osv). Er det noe regler som vil gi min samboer noe rett på leiligheten etter to år? Har ikke funnet noe om det på nett, men dette har blitt nevnt av noen jeg kjenner, og jeg har blitt gitt noen skrekkeksempler på folk som har blitt utnyttet. Syns jo det høres rart ut at noen kan få en eierdel av leiligheten uten å måtte kjøpe seg inn. Noen som kan noe om dette? Nei, hvorfor tror du det?
Skram Skrevet 1. mars 2017 #5 Skrevet 1. mars 2017 De får ikke noe rett på eierskap av dine eiendeler, men samboeren din kan få rettigheter/status som din nærmeste pårørende, ved medisinske avgjørelser f.eks (dersom du er ubevist).
Million Skrevet 1. mars 2017 #6 Skrevet 1. mars 2017 (endret) Sitat: " Men samboere mangler de aller fleste av de rettigheter lovverket gir ektefeller. Advokater som arbeider med familierett, opplever ofte at samboere tror at de likestilles med ektefeller når de har vært registrerte samboere i to år eller mer. Det er en misforståelse. Lovverket likestiller ikke samboere med ektefeller" Kilde: http://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/lovlose-tilstander-for-samboere/ Endret 1. mars 2017 av Million 2
Atea Skrevet 1. mars 2017 #7 Skrevet 1. mars 2017 Vanligvis har man ingen rettigheter som samboere, men om han har gjeld og kemneren skal innkreve den, kan de i teorien true med å ta pant i halve eller deler av boligen hvis han har betalt en del for å bo der. Hva de gjør i praksis vet jeg ikke, men om han har vært med på å betale ned lån, pusse opp osv. kan de gjøre det, men de kan ikke kreve salg siden din part ikke vil bli berørt. Vet ikke alt om dette, men har hørt om et par som fikk trusler fra kemner selv om hun eide huset. Det gikk bra, men hun måtte kunne bevise at hun kunne bo der uten hans bidrag til husleie/utgiftene.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #8 Skrevet 1. mars 2017 Det er best dere ordner samboerkontrakt samt testamente. Hvis du faller fra og dere ikke har papirer så kan din samboer i utgangspunktet ikke kreve noe ting. Samboer må og dokumentere hva den har betalt av evnt inventar. Vedkommende har heller ingen rettigheter og ta avgjørelser ved f.eks ulykke/sykdom der beslutning om avslutte behandling tas. Leiligheten er din og hvis du skulle falle fra så vil din nærmeste familie arve deg sin samboer får ingenting så sant dere ikke har testamente. Det er ingen utvidet rettigheter selv om dere har bodd sammen i to år. Mange har gått i fella og står på bar bakke ved brudd/dødsfall. Dokumenter det dere betaler felles f.eks. møbler. Det kan være lurt og betale en advokat og gjøre det samt testamente da er dere sikre på at alt blir ordnet skikkelig. Husk og at hvis du arver fra din familie så har din samboer ingen krav på de pengene hvis dere skulle gå fra hverandre. Anonymkode: 4d6d8...618
cece01 Skrevet 6. mars 2017 Forfatter #9 Skrevet 6. mars 2017 Da ble jeg klokere ang dette Takk for alle svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå