Note92 Skrevet 1. mars 2017 #1 Skrevet 1. mars 2017 Hei damer.. Trenger noen innspill. Er ifølge min beregning 7+1 uker på vei idag. Mandag så jeg at jeg hadde fått noe brunlig utflod i trusa, fikk en følelse og bestemte meg for å ringe legen. Ble deretter henvist til innvendig ul. Der kunne ikke gynekologen se noe foster, kun plommesekken(?). Han mente at enten var dette en SA eller så var jeg tidligere på vei enn antatt. Er det flere som er eller har vært i samme situasjon? Føler meg helt matt og ekkel i kroppen, sikkert psykisk. Har tøffe dager med praksis og deretter jobb (jobber i helsevesenet så det er litt tungt akkurat nå) og har egentlig mistet helt mot. Hva er sjansen for at dette er en SA? Gynekologen henviste meg til sykehuset for å ta blodprøve, noe jeg gjorde igår. Den var på 2400 ca og skal ta ny imorgen for å sammenligne. Er det lite hcg, noen som vet? Har fortsatt brunlig utflod og er livredd for at det skal utvikle seg til kraftig blødning.. 😢
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #2 Skrevet 1. mars 2017 Hcg er dessverre for lav for uke 7, men kan være ok om du er kommet en del kortere ja. Men siden du blør litt og det kun er en plommesekk noe som tilsvarer at du er kommet kortere en uke 6 (hjertet skal slå og det skal være fosterannlegg etter 6), tror jeg du må forberede deg på at dette kan ha gått galt. Hcg prøven i morgen vil gi deg svaret. Hvis du er kommet kortere enn uke 6 skal du helst dobble hcg på 2-3 døgn. Dersom dobblingstiden er over 4 døgn er det ikke noe håp for at det er noe levedyktig. Dvs. du må ha godt over 3600 i morgen og ha kommet kortere enn 7 uker for at dette skal kunne gå bra..Lykke til.. Svangerskapsuke hCG - IE/L Uke 0-2 0 - 3 Uke 3-4 3 - 156 Uke 5 101 - 4.870 Uke 6 1.110 - 31.500 Uke 7 2.560 - 82.300 Uke 8 23.100 - 151.000 Uke 9 27.300 - 233.000 Uke 10-13 29.900 - 291.000 Uke 14-18 6.140 - 103.000 Uke 19-23 4.720 - 80.100 Uke 24-41 2.700 - 78.000 (Kilde: http://nevro.legehandboka.no/handboken/nel/prover-og-svar/klinisk-kjemi/blodprover/hcg/) Anonymkode: 76ef2...c92 1
Note92 Skrevet 1. mars 2017 Forfatter #3 Skrevet 1. mars 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hcg er dessverre for lav for uke 7, men kan være ok om du er kommet en del kortere ja. Men siden du blør litt og det kun er en plommesekk noe som tilsvarer at du er kommet kortere en uke 6 (hjertet skal slå og det skal være fosterannlegg etter 6), tror jeg du må forberede deg på at dette kan ha gått galt. Hcg prøven i morgen vil gi deg svaret. Hvis du er kommet kortere enn uke 6 skal du helst dobble hcg på 2-3 døgn. Dersom dobblingstiden er over 4 døgn er det ikke noe håp for at det er noe levedyktig. Dvs. du må ha godt over 3600 i morgen og ha kommet kortere enn 7 uker for at dette skal kunne gå bra..Lykke til.. Svangerskapsuke hCG - IE/L Uke 0-2 0 - 3 Uke 3-4 3 - 156 Uke 5 101 - 4.870 Uke 6 1.110 - 31.500 Uke 7 2.560 - 82.300 Uke 8 23.100 - 151.000 Uke 9 27.300 - 233.000 Uke 10-13 29.900 - 291.000 Uke 14-18 6.140 - 103.000 Uke 19-23 4.720 - 80.100 Uke 24-41 2.700 - 78.000 (Kilde: http://nevro.legehandboka.no/handboken/nel/prover-og-svar/klinisk-kjemi/blodprover/hcg/) Anonymkode: 76ef2...c92 Tusen takk for et utfyllende svar! Blør ikke, kun brunt utflod.. men det er jo ofte det som starter hele sa etter hva jeg har lest rundt om kring.. krysser fingre og tær for at dette går bra, men har en følelse som sier at det ikke går vårs vei denne gangen.. hva skjer om jeg faktisk ikke begynner å blø og hcg nivået har sunket?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #4 Skrevet 1. mars 2017 1 minutt siden, Note92 skrev: Tusen takk for et utfyllende svar! Blør ikke, kun brunt utflod.. men det er jo ofte det som starter hele sa etter hva jeg har lest rundt om kring.. krysser fingre og tær for at dette går bra, men har en følelse som sier at det ikke går vårs vei denne gangen.. hva skjer om jeg faktisk ikke begynner å blø og hcg nivået har sunket? Hcg vil ikke synke med mindre du begynner å blø fordi hcg først går ned når fosteret/embryoet eventuelt er ute av kroppen. Så blodprøven i morgen vil nok vise enten en økning i hcg som er altfor langsom (noe som indikerer syklig utvikling/ dødt embryo) eller den vil vise god økning og at alt er ok og at du bare er kommet mye kortere enn du tror. Anonymkode: 76ef2...c92 1
Arkana Skrevet 1. mars 2017 #5 Skrevet 1. mars 2017 Jeg opplevde det samme i første svangerskap og det endte dessverre ikke bra. Hadde spotting helt fra IKM (men det har jeg hatt i alle svangerskap og det er ikke sannsynlig at spottingen i dette svangerskapet hadde sammenheng med SAen). Tidlig UL (pga risikosvangerskap) i uke 7 viste et embryo omtrent på størrelse med uke 5 og ingen hjertelyd. Legen var ikke spesielt bekymret og mente jeg var kortere på vei enn jeg selv trodde, men jeg hadde testet positivt allerede 9 DPO og visste at det var helt umulig at jeg var to uker kortere på vei. Jeg hadde ny UL i uke 9. Embryoet var bare såvidt større og hadde nå hjertelyd, men veldig svak og legen mente nå at dette ikke ville gå bra. UL uken etter viste ingen hjertelyd. Jeg fikk valget mellom utskraping og vente til kroppen ordnet det selv (noe den vanligvis gjør) og jeg valgte sistnevnte. Uken etter, i uke 11, endte det da i SA. Trøsten er at jeg ble gravid igjen på pp2 etter SAen og har aldri hatt en SA siden. hCG-nivået ditt er lavt for uke 7 (selv om slingringsmonnet er veldig stort) og i uke 7 skal man kunne se både embryo og hjertelyd, så jeg vil si at det ikke ser bra ut. Krysser i allefall fingrene for at det enten går bra likevel eller at du blir raskt gravid igjen etterpå.
Note92 Skrevet 1. mars 2017 Forfatter #6 Skrevet 1. mars 2017 Takk for svar fra dere. Er bare tom nå, vi gledet oss så veldig. Satser på det første, men realistisk sett så må vi nok belage oss på enda en lang prøve periode igjen. Ts
Arkana Skrevet 1. mars 2017 #7 Skrevet 1. mars 2017 (endret) Det er veldig trist å miste, men jeg har lest flere steder at man faktisk kan være ekstra fruktbar rett etter en spontanabort. Jeg håper det går raskt for dere neste gang, det kan det faktisk godt gjøre. VI brukte ett år på både nr 1 og nr 2, mens nr 3 satt på første forsøk (typisk at vi da startet prøvingen tidligere enn vi egentlig ønsket fordi vi forventet lang prøvetid ). Endret 1. mars 2017 av Arkana
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #8 Skrevet 1. mars 2017 Hørtes veldig likt ut som mitt tilfelle nå nettopp. Begynte å blø litt forrige tirsdag, og hadde ultralyd dagen etter. Gynekolog så da også kun plommesekken. Dette var ivf forsøk, så var 100% sikker på hvor langt jeg var på vei. 7+0 når jeg var på ultralyden. Tok blodprøve samme dag som ul, den viste 25000. Ny blodprøve på fredag som viste 29000. Altfor lav økning og kunne da konstantere at det nok dessverre ikke var noe liv. Ny ultralyd nå på mandag for siste bekreftelse, fikk da med meg cytotec og gjennomgikk dette igår. Om det skulle vise seg at det dessverre ikke har gått bra for dere så håper jeg kroppen din klarer å ordne opp selv. Det var ikke noe godt å drive ut fosteret med medisiner, selv om det var over på ca 12 timer. Anonymkode: 2b2e2...ecb
Note92 Skrevet 2. mars 2017 Forfatter #9 Skrevet 2. mars 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hørtes veldig likt ut som mitt tilfelle nå nettopp. Begynte å blø litt forrige tirsdag, og hadde ultralyd dagen etter. Gynekolog så da også kun plommesekken. Dette var ivf forsøk, så var 100% sikker på hvor langt jeg var på vei. 7+0 når jeg var på ultralyden. Tok blodprøve samme dag som ul, den viste 25000. Ny blodprøve på fredag som viste 29000. Altfor lav økning og kunne da konstantere at det nok dessverre ikke var noe liv. Ny ultralyd nå på mandag for siste bekreftelse, fikk da med meg cytotec og gjennomgikk dette igår. Om det skulle vise seg at det dessverre ikke har gått bra for dere så håper jeg kroppen din klarer å ordne opp selv. Det var ikke noe godt å drive ut fosteret med medisiner, selv om det var over på ca 12 timer. Anonymkode: 2b2e2...ecb Hørtes ikke noe gøy ut.. vi er vel i samme situasjon vi da! Fikk svar hos legen på første blodprøve som var på ca 2400 og det er ikke så mye. Tok ny igår og skal ringe inn imorgen når de åpner for å få høre svar da. Regner med det har stagnert eller ikke gått nok opp. Men hva er godt nok i hcg verdier på 2 dager? Dobbelt, altså rundt 5000? Håper også på å slippe unna med tabletter, tok en ma for mangemange år siden og det var ikke noe gøy. Mye blødning og vondt, håper kroppen lar seg rydde opp selv. Når vet man egentlig når man har eggløsning etter en SA da? Akkurat nå er sex det aller siste jeg tenker på.. men ønsker jo selvsagt å bli gravid så fort som mulig, men selve jobben for å komme dit er tung akkurat nå😅 Kjente på kroppen før jeg ble gravid nå, når jeg hadde eggløsning, men mulig det ikke er like lett å vite etter en sa.. akkurat nå kjennes det ut som at jeg jeg fått bekkenløsning eller noe, ubehagelig i hofta, halebeinet/rygg og litt nedover høyre lår. Ikke noe behagelig.. er også ofte svimmel og hvis blodsukkeret mitt går litt ned så kjennes det ut som at jeg skal falle bort noen sekunder. Flere som har hatt det slik ved en SA?
Sallie Skrevet 2. mars 2017 #10 Skrevet 2. mars 2017 (endret) Jeg mistet en gang. Jeg fikk brunlig utflod i 3 måneders tid. Legene sjekket det ikke med ultralyd før det var gått 3 måneder. Da kom de frem til at fosteret var dødt, men at kroppen ikke ville støte det ut med det første selv. Måtte ta utskrapning. Etter det ble jeg gravid igjen, og samme skjedde igjen brunlig og rødlig utflod. Jeg trodde at det gikk mot en ny spontanabort. Etter 3 måneder tok legene en ultralyd, og der var det en liten gutt som slo saltoer og var full i liv. Jeg stoppet å blø og fødte en velskapt sønn. Endret 2. mars 2017 av Sallie
Note92 Skrevet 3. mars 2017 Forfatter #11 Skrevet 3. mars 2017 Fått svar på hcg prøven nå på morgenen. Den har økt med 450 på 2 dager og legen ønsker at jeg skal ta ny neste onsdag. Hva tenker dere om økningen? Mulig jeg faktisk bare er kortere på vei, mtp hcg og ingen foster på ul hvis det faktisk var for tidlig for å se.. samtidig så er det brunlige utfoldet ikke stopppet, men har ikke magevondt eller kramper. Kroppen er en merkelig sak altså, blir svett! Ts 1
Silfen Skrevet 3. mars 2017 #12 Skrevet 3. mars 2017 Det er nok altfor liten økning til at noe er levedyktig, dessverre.
Note92 Skrevet 3. mars 2017 Forfatter #13 Skrevet 3. mars 2017 Å nå er det ferskt blod på papiret ved toalett besøk.. 😢 Gikk ikke denne gangen da
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #14 Skrevet 3. mars 2017 2 timer siden, Note92 skrev: Fått svar på hcg prøven nå på morgenen. Den har økt med 450 på 2 dager og legen ønsker at jeg skal ta ny neste onsdag. Hva tenker dere om økningen? Mulig jeg faktisk bare er kortere på vei, mtp hcg og ingen foster på ul hvis det faktisk var for tidlig for å se.. samtidig så er det brunlige utfoldet ikke stopppet, men har ikke magevondt eller kramper. Kroppen er en merkelig sak altså, blir svett! Ts Dette hørtes dessverre veldig lite ut ja, hcg skal helst dobles verdi på 2 dager. Veldig synd å høre at du har begynt å blø nå. Håper at kroppen din klarer å ordne opp selv. Med en hcg på 2400 så vil jeg tippe at du er rundt 5/6 uker på vei. Lei meg på dine vegne, forferdelig tungt når slikt skjer 😔 Anonymkode: 2b2e2...ecb
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #15 Skrevet 3. mars 2017 1 time siden, Note92 skrev: Å nå er det ferskt blod på papiret ved toalett besøk.. 😢 Gikk ikke denne gangen da Føler meg deg! Vært borti akkurat samme selv. Anonymkode: 97f9a...2ba
Note92 Skrevet 3. mars 2017 Forfatter #16 Skrevet 3. mars 2017 Flotte damer, takk skal dere ha. Fint å ha noen som kommer med råd og erfaringer litt anonym.. Regner med alt håp er borte, men har ikke vondt. Er det vanlig å ikke ha vondt? Fortsatt ferskt på papiret ved toalettbesøk, er som en vanlig menstrasjon altså ikke bare litt.. et annet spørsmål, litt oppå alt dette. Hvor fort har dere som har hatt en sa kommet igang igjen og når lyktes dere igjen? Redd for at kroppen skal tulle fælt nå og at eggløsning og menstrasjon ikke spiller overens med meg. Kjente på kroppen før når jeg fikk eggløsning og mensen som som klokka, så håper ting stabiliserer seg på det planet.. Ts
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #17 Skrevet 3. mars 2017 2 timer siden, Note92 skrev: Flotte damer, takk skal dere ha. Fint å ha noen som kommer med råd og erfaringer litt anonym.. Regner med alt håp er borte, men har ikke vondt. Er det vanlig å ikke ha vondt? Fortsatt ferskt på papiret ved toalettbesøk, er som en vanlig menstrasjon altså ikke bare litt.. et annet spørsmål, litt oppå alt dette. Hvor fort har dere som har hatt en sa kommet igang igjen og når lyktes dere igjen? Redd for at kroppen skal tulle fælt nå og at eggløsning og menstrasjon ikke spiller overens med meg. Kjente på kroppen før når jeg fikk eggløsning og mensen som som klokka, så håper ting stabiliserer seg på det planet.. Ts Jeg spottet brunt blod i 3 uker før aborten startet. Var veldig vondt i korte perioder i to dager. Tror det varierer veldig om det gjør vondt eller ikke, men jeg ville ikke lagt noen store planer for helga om jeg var deg. Etter de to dagene blødde/spottet jeg i 3 nye uker. Mensen kom noen uker etter det og jeg ble gravid igjen. Så du trenger ikke ta sorgene på forskudd. Anonymkode: 97f9a...2ba
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #18 Skrevet 3. mars 2017 2 timer siden, Note92 skrev: Flotte damer, takk skal dere ha. Fint å ha noen som kommer med råd og erfaringer litt anonym.. Regner med alt håp er borte, men har ikke vondt. Er det vanlig å ikke ha vondt? Fortsatt ferskt på papiret ved toalettbesøk, er som en vanlig menstrasjon altså ikke bare litt.. et annet spørsmål, litt oppå alt dette. Hvor fort har dere som har hatt en sa kommet igang igjen og når lyktes dere igjen? Redd for at kroppen skal tulle fælt nå og at eggløsning og menstrasjon ikke spiller overens med meg. Kjente på kroppen før når jeg fikk eggløsning og mensen som som klokka, så håper ting stabiliserer seg på det planet.. Ts Nå kom ikke jeg så langt som deg, gikk bare en uke over mens. Men jeg hadde ikke vondt de første 3 dagene som jeg skjønte det ikke gikk mer, og først etter 3 dager begynte det å blø litt mer ordentlig. Neste dag igjen(mandagen) så fikk jeg menssmerter og det blødde kraftig. Såpass kraftig at jeg måtte være sykemeldt fra jobb, og bare var innendørs. Var lite smerter siden jeg var på kort på vei, kan hende du opplever det annerledes. Jeg ble også veldig slapp av å blø såpass(tross at jeg tok jerntilskudd), så jeg endte med sykemelding i en uke faktisk og føler meg fortsatt noe redusert. Men jeg blør vanligvis mye ved menstruasjon, og har lettblødende "underliv" om man kan si det sånn. Hos meg virket det iallfall som om kroppen trengte noen dager for å sette igang systemet ordentlig, og selv om jeg ikke kan skjønne at det skulle være noe særlig å blø ut så var det mye koaguleringer og sånt. Måtte på apoteket og kjøpe store bind. Anonymkode: c2331...fd3
Note92 Skrevet 4. mars 2017 Forfatter #19 Skrevet 4. mars 2017 Blør enda kraftig, så ringte legevakten for å høre hva som er "normalt".. de ønsket at jeg skulle komme inn, siden det er søndag imorgen og fastlegen ikke er tilgjengelig. Er så sinnsykt kjørt psykisk akkurat nå, humøret mitt går bare nedover. Stakkars samboeren min sier jeg bare, han får gjennomgå. Tror ikke han vet hvordan han skal reagere akkurat nå.. er det vanlig med sykemelding ved spontanabort? Ønsker i utgangspunktet ikke det, ettersom jeg er i sisteårspraksis og har 2 uker igjen, men ser at det kan bli problematisk å dra i en barnehage på mandag
Arkana Skrevet 4. mars 2017 #20 Skrevet 4. mars 2017 Hvorvidt du trenger sykemelding eller ikke kommer an på hvordan du har det, men hvis du har det bra og selv ønsker å dra på jobb trenger du ikke sykemelding. til deg, det er vondt å miste, men ha tro på at det går bra neste gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå