Gå til innhold

Opptjening foreldrepenger og dagpenger før fødsel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg lurte på om noen kanske kan svare på dette :)

Jeg er gravid med tvillinger i uke 14, og jobber på kontor. Her har jeg jobbet siden høsten 2015 (100% som vikar), men i august gikk jeg over til 25 % (det var ikke fullt behov for meg) og jeg jobber fremdeles her med denne prosentsatsen. Kontrakten min går ut slutten av april.

Nav sier jeg kan søke om dagpenger når kontrakten min går ut, men hva vil være grunnlaget for dagpengene mine? 25 %? Jeg har jobbet nærmest 50 % siden midten av desember (det vil jo nav se på lønnslippene mine), og med tvillinger sier legen at jeg må regne med å bli sykemeldt fra uke 28 (som er siste uken i april) så jeg har null samvittighet for å søke nye jobber i min tilstand og holde det skjult bare for å få mer penger.

Jeg lurer altså på hva jeg skal leve på frem til disse utbetalingene starter. Jeg har jo litt sparepenger, og selv om hun på Nav var veldig koselig på mail gidder jeg ikke vente en uke på neste svar :P

Anonymkode: dbcc7...f42

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor søkte du ikke dagpenger allerede i august? Hvis du går ned mer enn 50% i stilling så kan du søke 50% dagpenger ved siden av. Ville søkt dagpenger umiddelbart! 

Anonymkode: d6275...2f7

AnonymBruker
Skrevet

Veldig rart at ikke hun på nav har informert deg om denne rettigheten, kanskje du er heldig og får noe etterbetalt? 

Syns faktisk utrolig synd på deg hvis du ikke visste det, du risikerer jo nå å tape mye i inntektsgrunnlaget til foreldrepengene!  

"Hvem kan få dagpenger?

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du

• har fått redusert arbeidstiden din med minst halvparten (50 prosent) "

Hilsen meg som svarte over, håper det ordner seg! 

Anonymkode: d6275...2f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...