Gå til innhold

Årlig helsesjekk hos fastlege

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Bør en kvinne på 40+ ta en årlig helsesjekk hos fastlegen? HVa gjøres i såfall på en slik sjekk? Og hvor lang tid tar den?

Anonymkode: c85d4...1b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk for kreft, MS, etc.

Anonymkode: dce61...d44

Skrevet

Jeg ser ikke helt hva det skulle være godt for, det eneste kunne være f.eks. blodtrykk, jern, blodsukker og slike enkle ting. Det er viktigere at du lever på en måte som minker faren for sykdommer (spiser sunt og variert, trener, sover godt, ikke røyker). Det er ikke noe poeng i å teste mennesker som ikke har symptomer på noe og det finnes ikke akkurat én enkelt test som omfatter alle krefttyper. Følg med på formen og helsen din, ta celleprøve hvert tredje år som anbefalt, sjekk brystene en gang i måneden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke fastleger har noen slik sjekk å tilby. Det er lang nok ventetid uansett, for folk som er syke. Kanskje de tilbyr slike uspesifiserte scanninger eller blodprøver som sjekker for alt mulig på private klinikker? Det skal vel mye til å oppdage f.eks. kreft uten spesifikke undersøkelser (mer/ultralyd/CT) på akkurat det området der man har symptomer?

Anonymkode: e1388...baf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det offentlige helsevesenet har ikke kapasitet til at alle fastlegens 1200 pasienter skal komme innom for en årlig helsesjekk. Men du kan ta dette hos private leger, da jeg tok kostet det rundt 1600 kr.

Anonymkode: 258e9...2fa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne på 43. Tar årlig sjekk. Legen lytter på hjerte og lunger, tar pustesjekk og kjenner på lymfer. Utvidede blodprøver, fyller 5 glass. 

Anonymkode: d14f4...c53

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du føler deg frisk og alltid har vært frisk er det ikke noe poeng i å gjennomgå en årlig helsesjekk. Mammografi annenhvert år og årlig gynekologisk undersøkelse kan være lurt ved 40+

Anonymkode: 4d0d1...dc7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...