Gå til innhold

Hvor finner jeg oppskrifter som ikke krever å bli laget i ovn med de standard gradene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en merkelig stekeovn som ikke har de standard gradene som f.eks 125 grader, 175, 250 osv. Dette er en innebygd ovn.

Det jeg har er f.eks 120, 140, 180, 200, 240. De er knapper så de Må settes på disse gradene.

Jeg sliter med å finne oppskrift på mat, eller kaker jeg kan lage eller bake. De jeg allerede har kan jeg bare glemme. Jeg har prøvd. Kakene mine ble helt mislykket.

Så mitt spørsmål er dette:

Hvor kan jeg finne en nettside hvor det finnes matoppskrifter, og kakeoppskrifter som tar disse gradene.

Anonymkode: 0d73c...a66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du forhåndsvarmer ovnen til temperatur X og putter den jævla deigen inni og skrur den ned til temperatur Y og så etter halvparten av steketiden fucker du dævelskapen opp til temperatur X igjen.

Ikke takk meg takk den norske utdannelsen i statistikk istedenfor brukbare fag

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke slik kakebaking fungerer.

• Liker 3
Skrevet

Statistisk sett så er det det.

Skrevet

Nå er det ikke svar på det du spør om da, men jeg forstår ikke at kakene blir helt mislykket ved f.eks 5 graders avvik. De fleste ovner steker jo forskjellig, og jeg merker forskjell på ovnen hjemme og på hytta - allikevel får jeg kakene til å bli bra så lenge jeg passer litt på.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

De fleste kaker skal bakes på 175. Valget mitt står da mellom 140 og 180. Jeg måtte velge 180 som var næreste valget.

Kaka så perfekt og jeg kjente på. Den var fin og fast. Jeg tar ut for å skjære og det plutselig renner ut, det er helt flytende i midten som om den ikke er bakt i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en kake jeg har hatt god erfaring med og bakt tidligere og fått til hver gang alle andre steder og med andre ovn.

Gjest Overrasket
Skrevet

Enig med Agathe. Det er ikke de 5 gradene som ødelegger kakene dine. 

AnonymBruker
Skrevet
  • Hvor kan jeg finne en nettside hvor det finnes matoppskrifter, og kakeoppskrifter som tar disse gradene.

AnonymBruker
Skrevet

Leier du? Hvis ikke, kjøp ny ovn :p

Anonymkode: c4643...c20

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
  • Hvor kan jeg finne en nettside hvor det finnes matoppskrifter, og kakeoppskrifter som tar disse gradene.

Det er ikke en spesiell side på nettet med kun oppskrifter som skal lages på 140 grader (tror jeg i alle fall...). Ville googlet for hver gang f.eks "sjokoladekake 180c"

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Agathe skrev:

Nå er det ikke svar på det du spør om da, men jeg forstår ikke at kakene blir helt mislykket ved f.eks 5 graders avvik. De fleste ovner steker jo forskjellig, og jeg merker forskjell på ovnen hjemme og på hytta - allikevel får jeg kakene til å bli bra så lenge jeg passer litt på.

Hadde avviket vært under hadde jeg vært enig med deg men nå snakker vi 5 grader over.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en spesiell side på nettet med kun oppskrifter som skal lages på 140 grader (tror jeg i alle fall...). Ville googlet for hver gang f.eks "sjokoladekake 180c"

Det var en god ide :)

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at du synes du ikke har fått svar og derfor gjentar dette, men du har egentlig indirekte fått svar. Noen av oss mistenker at du fokuserer på feil problem. 5 graders forskjell vil alene ikke ødelegge kaker og bakst hvis alt annet likt. Ergo trenger du ikke først og fremst andre oppskrifter med andre grader.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste kaker skal bakes på 175. Valget mitt står da mellom 140 og 180. Jeg måtte velge 180 som var næreste valget.

Kaka så perfekt og jeg kjente på. Den var fin og fast. Jeg tar ut for å skjære og det plutselig renner ut, det er helt flytende i midten som om den ikke er bakt i det hele tatt.

Da har den antageligvis bare ikke stått lenge nok.. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Ananas. skrev:

Jo, og jeg passet godt på som jeg alltid gjør.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Ananas. skrev:

Hadde den stått lenger ville den vært svidd.

Gjest Overrasket
Skrevet

Er det mulig at vi snakker om en ovn med konveksjonsfunksjon her?:lete:

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde avviket vært under hadde jeg vært enig med deg men nå snakker vi 5 grader over.

Men hvis ovnen steker på 5 grader mer enn det oppskriften angir så burde kaken iallefall ikke blitt rå inni hvis du stekte den lenge nok. Får du til å steke andre ting i ovnen?

• Liker 5
Gjest Overrasket
Skrevet
8 minutter siden, Agathe skrev:

Men hvis ovnen steker på 5 grader mer enn det oppskriften angir så burde kaken iallefall ikke blitt rå inni hvis du stekte den lenge nok. Får du til å steke andre ting i ovnen?

Enig. Gitt erfaringene til TS er det slett ikke umulig at jeg hadde forsøkt å steke samme kake på lavere, ikke høyere, grader enn i oppskriften, for å gi tid til å spre varmen bedre gjennom hele røren. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...