Million Skrevet 1. mars 2017 #1 Skrevet 1. mars 2017 En journalist i London, innførte shoppe-stopp i et helt år og klarte å fullføre det! Hun fikk kun lov å bruke penger på boliglån o.l, samt mat og hygiene/rengjøringsartikler og slike nødvendigheter. Hun fikk ikke handle sminke, klær, sko, interiør, kaffe ute, mat ute, øl på puben osv., ikke bruke NOEN penger på sosialt liv ute eller noe. Skulle hun henge med venner, måtte det være noe gratis, som f.eks. en tur i parken med medbragt kaffe. Eller sitte på puben og se på at de andre drakk. En selvpålagt regel under dette året, var at hun fikk ikke lov til å takke ja til at andre betalte for henne, f.eks. på puben (en øl osv). Hun skulle altså ikke BRUKE penger, ikke andres heller. På dette året sparte hun 22.000 pund! Det er nesten 230.000 kroner spart - på ett år! Jeg synes det er helt rått at hun fikk det til. Kjenner meg selv og jeg hadde aldri greid det. Tenkte i januar at jeg skulle ha shoppestopp på klær i et halvt år... Røyk på en smell to ganger allerede i januar.... men i februar har jeg greid å la være å kjøpe noe som helst av klær, så nå er jeg på god vei. SKAL klare å la være i et halvt år! Går det riktig bra, så kanskje det blir et halvt år til etter det, det ville i så fall være fantastisk gjort til meg å være :-) Har du innført shoppe-stopp noen gang, og i så fall hvor lenge og på hva? Klarte du det, eller gikk du på noen smeller underveis? 4
Knirke Skrevet 1. mars 2017 #2 Skrevet 1. mars 2017 Jeg har hatt shoppe-stopp på klær, og kun tillatt meg selv å handle på loppemarked.. Funker fint, det . Kunne dog ikke klart meg uten å kunne ta en øl sammen med venner eller ett og annet restaurantbesøk, kino, reiser etc.. Men shopping kan jeg klare meg uten, det er bare å se dokumentarene "giftig skipsfart" (nrk) og "The true cost" (Netflix). Man må spørre seg selv hvorfor man vil gjøre noe sånt. For å teste seg selv? For å spare miljøet? For å spare penger? Hvis motivet er det sistnevnte, så er det jo strengt tatt like greit å skaffe seg en bedre betalt jobb, så klarer man fint å spare 200.000 kr i året. Bedre enn å gi avkall på absolutt alle goder ihvertfall... 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #3 Skrevet 1. mars 2017 Du lever bare en gang, livet skal nytes også. Jeg har Aldri hatt shoppestopp men begrenset innkjøpene. Anonymkode: c7f34...e0e 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #4 Skrevet 1. mars 2017 Har hatt kjøpestopp noen måneder i slengen, for å gjøre opp for overforbruk. Men har kommet fram til at budsjett er den beste strategien. Er vel som med slanking, bedre å være konsekvent enn "alt eller ingenting". Tøft gjort da, for all del. Men er vel ganske meningsløst hvis man bare skal gå tilbake til å sløse etterpå. Anonymkode: ee78b...409 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #5 Skrevet 1. mars 2017 Ryker på en smell av og til men har begrenset forbruket kraftig. Poenget er å forbruke mindre. Går en tilbake til de samme vanene etter 6 mnd er det jo ingen vits syns jeg da. Anonymkode: 3050d...612 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #6 Skrevet 1. mars 2017 Har hatt det i noen måneder, men fordi jeg sparte til en flere måneder lang reise så da var jeg motivert. Kjøper sjeldent ting, men kunne ikke unnvært det sosiale for lenge. Anonymkode: f8c54...e8c
-venter- Skrevet 1. mars 2017 #7 Skrevet 1. mars 2017 Jeg kjøper ikke nye klær til ungene, kun brukt. Unntak er undertøy, sko, og uteklær til eldste (dette kjøpes kun på salg). Går helt fint. Jeg gjør de for å få ned forbruket, for å være etisk- og miljøbevisst. Selv kjøper jeg klær typisk tre ganger i året. Lapper og fikser om det går an. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #8 Skrevet 1. mars 2017 Det går jo helt fint å leve sånn. Jeg er syk og lever på minstesats, og bruker kun penger på bolig, dagligvarer og nødvendige medisiner. Anonymkode: 980e6...a64
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #9 Skrevet 2. mars 2017 Jeg vil vel si at sko og klær også er en nødvendighet. Det er jo greit når man har mye fra før av, men hullete og såleløse sko er det jeg ender opp med dersom jeg ikke kan kjøpe inn nye på et helt år. Anonymkode: 26f26...b3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå