AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #1 Skrevet 1. mars 2017 Leier en leilighet hvor det er et gulv som jeg rett og slett syns er helt umulig å få noe fint og rent. Det har en rødlig brunfarge, så det ser rett og slett flekkete ut uanstt. Føler at når jeg vasker det så må jeg skure hardt for eller så virker det rett og slett som om vannet bare legger seg oppå. Er litt vanskelig å forklare. Og med en gang vi tråkker på det så blir det flekkete. Har prøvd å ha salmiakk i vaskevannet. Har prøvd med pittelitt zalo, i tillegg til vanlig grønnsåpe og ajax til gulvvask. Føler igrunnen at guvlet rett og slett har et slags fettlag.. Noen som har noen gode råd? Kan jo hende gulvet rett og slett bare er sånn, men ser så stygt ut i dagslys.. Anonymkode: 1edb6...662
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #3 Skrevet 1. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Leier en leilighet hvor det er et gulv som jeg rett og slett syns er helt umulig å få noe fint og rent. Det har en rødlig brunfarge, så det ser rett og slett flekkete ut uanstt. Føler at når jeg vasker det så må jeg skure hardt for eller så virker det rett og slett som om vannet bare legger seg oppå. Er litt vanskelig å forklare. Og med en gang vi tråkker på det så blir det flekkete. Har prøvd å ha salmiakk i vaskevannet. Har prøvd med pittelitt zalo, i tillegg til vanlig grønnsåpe og ajax til gulvvask. Føler igrunnen at guvlet rett og slett har et slags fettlag.. Noen som har noen gode råd? Kan jo hende gulvet rett og slett bare er sånn, men ser så stygt ut i dagslys.. Anonymkode: 1edb6...662 Forklaringen kan nok ligge her. Du skal jo ikke se bort ifra at gulvet har blitt vasket med grønnsåpe av tidligere beboere gjennom mange år. Grønnsåpe lager fettlag, og er egentlig ikke egnet for annet enn ubehandlet tre. Hva slags gulv er det? Det kan tenkes du kan finne noen tips her, fra forrige gang temaet ble diskutert. Anonymkode: 2de0f...cc3 2
Kinno Skrevet 1. mars 2017 #4 Skrevet 1. mars 2017 Ja hva er det for noe? Er det gulvbelegg? Vil gjerne se bilde. Hvis du syns det ser fett ut så bruk zalo med litt salmiakk i ikke for varmt vann. (Hvis det er gullvbelegg)
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #5 Skrevet 1. mars 2017 Oi, beklager. Glemte å skrive at det er parkett. Dt var noen som nevnte at det kanskje ikke var helt vanlig parkett, og mente at det het "tarkett" eller noe? Har ikke mulighet til å ta bilde, men det er helt likt som på dette bilde: https://www.google.no/search?q=rødbrun+parkett&client=tablet-android-samsung&prmd=imsvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwirt6DS2LXSAhUGEiwKHcCxAeEQ_AUIBygB&biw=1280&bih=800#imgrc=uryYklY4HAZpEM: Anonymkode: 1edb6...662
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #6 Skrevet 1. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Forklaringen kan nok ligge her. Du skal jo ikke se bort ifra at gulvet har blitt vasket med grønnsåpe av tidligere beboere gjennom mange år. Grønnsåpe lager fettlag, og er egentlig ikke egnet for annet enn ubehandlet tre. Hva slags gulv er det? Det kan tenkes du kan finne noen tips her, fra forrige gang temaet ble diskutert. Anonymkode: 2de0f...cc3 Ja, det var jo sånn når jeg flyttet inn også. Da såg det faktisk verre ut, men jeg trodde da at det bare ikke hadde blitt vaska. Men da skal jeg slutte med grønnsåpe. Skal sjekke ut linken din. Anonymkode: 1edb6...662
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #7 Skrevet 1. mars 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det var jo sånn når jeg flyttet inn også. Da såg det faktisk verre ut, men jeg trodde da at det bare ikke hadde blitt vaska. Men da skal jeg slutte med grønnsåpe. Skal sjekke ut linken din. Anonymkode: 1edb6...662 Har samme problem med gulvet i vårt hus. Har forsøkt med ulike vaskemidler, men ble bedre først etter at jeg kuttet ut vaskemiddel helt. Har kjøpt brukt hus så vet ikke hvordan gulvet har vært vasket tidligere. Har ikke orket å gnikke og gnu på gulvet for å få vekk antatt vaskemiddel, men det blir litt bedre for hver vask. I tillegg ser jeg forskjell på om jeg bruker jif-mopp eller europris sine, jif suger opp skiten bedre. Anonymkode: 22ab9...b81
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #8 Skrevet 1. mars 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi, beklager. Glemte å skrive at det er parkett. Dt var noen som nevnte at det kanskje ikke var helt vanlig parkett, og mente at det het "tarkett" eller noe? Har ikke mulighet til å ta bilde, men det er helt likt som på dette bilde: https://www.google.no/search?q=rødbrun+parkett&client=tablet-android-samsung&prmd=imsvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwirt6DS2LXSAhUGEiwKHcCxAeEQ_AUIBygB&biw=1280&bih=800#imgrc=uryYklY4HAZpEM: Anonymkode: 1edb6...662 Tarkett er en gulvprodusent, og de har både parkett, laminat og vinylgulv. Parkettgulv har ikke godt av for mye vann, så det kan være greit å gå over til å moppe med godt oppvridd microfiberklut/mopp. Når du har blitt kvitt belegget kan du sikkert gå over til mest tørrmopping, men jeg tror det trengs fuktighet for å ta knekken på filmen som har bygget seg opp. Her er Tarketts rengjøringsråd for parkett: "Hvordan skal jeg rengjøre gulvet? Til daglig rengjøring rekker det å feie, tørrmoppe eller støvsuge gulvet. Ved grundigere rengjøring er det viktig å bruke slike rengjøringsmidler som gulvfabrikanten anbefaler. Grunnregelen er alltid at tregulv ikke skal utsettes for fuktighet. Bruk derfor alltid våre rengjøringsmetoder ved rengjøring, men tørk ved behov av gulvet med en godt oppvridd klut. Fuktmopping gjøres på riktig måte dersom vannet etter mopping er tørket opp innen 2 minutter. Garnmopper anbefales ikke, ettersom det etterlater seg for mye vann. Mopper med mikrofiber er ofte effektive, både til tørrmopping og fuktmopping." Anonymkode: 2de0f...cc3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå