AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #1 Skrevet 1. mars 2017 Hei! Har akkurat begynt å løpe/gå, og i dag gikk jeg/løp 10km kombinasjon mellom rask gange 7km/h - 10.5 km/h på 1.20t akkurat. Jeg kombinerte mye mellom intervaller - rask gange, jogging og spurt. Er dette en god ide ? Er dette en bra start? Jeg har gått noen år på spinning men ville gjerne bytte litt treningsformer. Og er egentlig litt usikker på om dette er bra eller dårlig ? Da jeg aldri har brukt løping/gange på tredemølle som trening så veldig mye. Noen som kan hjelpe meg litt Beklager om spørsmålet er dumt, men vil gjerne vite hva jeg kan forbedre. Takk for Svar Anonymkode: 6eb0d...f4a
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #2 Skrevet 1. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei! Har akkurat begynt å løpe/gå, og i dag gikk jeg/løp 10km kombinasjon mellom rask gange 7km/h - 10.5 km/h på 1.20t akkurat. Jeg kombinerte mye mellom intervaller - rask gange, jogging og spurt. Er dette en god ide ? Er dette en bra start? Jeg har gått noen år på spinning men ville gjerne bytte litt treningsformer. Og er egentlig litt usikker på om dette er bra eller dårlig ? Da jeg aldri har brukt løping/gange på tredemølle som trening så veldig mye. Noen som kan hjelpe meg litt Beklager om spørsmålet er dumt, men vil gjerne vite hva jeg kan forbedre. Takk for Svar Anonymkode: 6eb0d...f4a Jeg synes det er et veldig godt utgangspunkt. For at jeg skal synes tiden er bra på mila, for noen som har trent en stund, bør den være under en time. Intervaller er bra for å øke kondisjon, men det viktigste er å gjøre noe man liker. Og husk å øke mengde gradvis, muskler og sener skal bli vant til belastningen. Kjipt å dra på seg belastningsskader fordi utholdenheten er bedre rustet enn kroppen ellers Anonymkode: 176f2...d2f 1
Gjest kattehviskeren Skrevet 1. mars 2017 #3 Skrevet 1. mars 2017 Det er en god start! Og herfra blir du bare bedre. En vanlig trent mosjonist løper 10 km på under timen, men dit kan du fint komme innen litt tid.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #4 Skrevet 1. mars 2017 Det der har jeg prøvd men det må være noe galt med lungene mine rett og slett. Brukte lenger tid enn deg og jeg hadde trent en stund. Har alltid slitt med å forbedre utholdenheten, snører seg liksom i brystet og får kjempevondt i pusterøret. Kan det være astma? Sorry OT. Anonymkode: f6a67...6f0
Athene Skrevet 1. mars 2017 #5 Skrevet 1. mars 2017 Et godt utgangspunkt Jeg har løpt i alle år. Ligger på ca 55 minutter på mila, da i litt kuppert terreng (Marka). Men kutter raskt minuttene om jeg er flink til å trene intervaller. Så måten du trener på her er helt topp - variasjon med pulstopper. For å bli bedre til å løpe er variasjon nøkkelen. Løp en halvtime i jevnt,høyt tempo en dag. Pyramideintervaller en annen dag. langkjøring (to timer rolig) en gang i uka. Motbakkeintervaller med et minutt på og et halvt minutt av. Men fartslek slik du her beskriver er også supert.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #6 Skrevet 1. mars 2017 Når man jogger langkjøring så er jevnt tempo viktig. Da vil det gå mye fortere. Så kan man trene intervaller andre ganger i uka Anonymkode: 78e4a...a92 1
Athene Skrevet 1. mars 2017 #7 Skrevet 1. mars 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man jogger langkjøring så er jevnt tempo viktig. Da vil det gå mye fortere. Så kan man trene intervaller andre ganger i uka Anonymkode: 78e4a...a92 En time er ikke langkjøring. Med trening er ikke hovedformålet å løpe x km raskest mulig. Jeg vil fortsatt påstå at fartslek med intervalltopper gir best treningsutbytte på 1 mil. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #8 Skrevet 1. mars 2017 Det er bra som nybegynner! Gjør det som passer deg best, tenker jeg, og om du liker å kombinere intervaller med rolig jogg/gåing så er det like bra som å jogge hele mila i rolig tempo. Da jeg begynte å løpe så hørte jeg hele tiden at jeg måtte skille rolig trening fra intervalltrening hvor man løper opp mot makspuls. Jeg syns imidlertid det var mer motiverende å kombinere disse, og har fått opp formen betraktelig på denne måten. Når jeg løperen mil så veksler jeg mellom å løpe en km raskt, neste rolig ect. På et halvt år har jeg gått fra å knapt klare å jogge sammenhengende i 15 min til å løpe mila på 50 minutter. Så fortsett med det du liker, så skal du se at formen din bedres fort. Anonymkode: bdda0...42c 2
belle_ Skrevet 1. mars 2017 #9 Skrevet 1. mars 2017 Er vel ikke alt for dårlig det, tenker det er en godt start! Selv løper jeg på 53 minutter, men det er på mølla, så litt juks. Ute tar det muligens litt lengre tid avhengig av terreng! 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #10 Skrevet 2. mars 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det der har jeg prøvd men det må være noe galt med lungene mine rett og slett. Brukte lenger tid enn deg og jeg hadde trent en stund. Har alltid slitt med å forbedre utholdenheten, snører seg liksom i brystet og får kjempevondt i pusterøret. Kan det være astma? Sorry OT. Anonymkode: f6a67...6f0 Hmm kanskje greit å få det sjekket ut så du slipper å gå rundt å bekymre deg :) TS Anonymkode: 6eb0d...f4a
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #11 Skrevet 2. mars 2017 17 timer siden, Athene skrev: Et godt utgangspunkt Jeg har løpt i alle år. Ligger på ca 55 minutter på mila, da i litt kuppert terreng (Marka). Men kutter raskt minuttene om jeg er flink til å trene intervaller. Så måten du trener på her er helt topp - variasjon med pulstopper. For å bli bedre til å løpe er variasjon nøkkelen. Løp en halvtime i jevnt,høyt tempo en dag. Pyramideintervaller en annen dag. langkjøring (to timer rolig) en gang i uka. Motbakkeintervaller med et minutt på og et halvt minutt av. Men fartslek slik du her beskriver er også supert. Det er gøy å høre! Da er jeg hvertfall nogenlunde på riktig plass og herfra går det forhåpentligvis bare oppover Grunnen til at jeg varierer så mye er fordi jeg kjeder meg når jeg kjører enten jogging/gange i en lang periode. Så 2 timer rolig for meg tror jeg ikke jeg klarer da jeg kommer til å miste motivasjonen :/ 2 timer er lenger! Men driver mye med motbakke og ulike intervaller. Anonymkode: 6eb0d...f4a
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #12 Skrevet 2. mars 2017 Å i det hele tatt fullføre mila er bra når man starter. Vile fokusert på å holde et jevnt tempo og heller trent intervaller andre dager iuka. Anonymkode: 76b90...9be 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #13 Skrevet 2. mars 2017 17 timer siden, Athene skrev: En time er ikke langkjøring. Med trening er ikke hovedformålet å løpe x km raskest mulig. Jeg vil fortsatt påstå at fartslek med intervalltopper gir best treningsutbytte på 1 mil. http://bramat.no/trening/treningstips/1347-derfor-bor-du-trene-langkjoring Her kan du lese at lengden på økta er fra 30 min til flere timer. Anonymkode: 78e4a...a92 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå