Gå til innhold

Hvordan kutte og dele kålrot?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Herregud, jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt. Har en ordentlig god kniv, men kålrota er så hard at jeg seriøst ikke får til å kutte den i to..

Skal skjære den opp i tærninger, men hva skal jeg liksom gjøre nå da?

Anonymkode: bc108...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrell den først og kutt av rotfestet så den står støtt på fjøla. Bruk den største og lengste kniven du har og del den med sage-bevegelser. Ikke trykk for hardt, da kiler du bare kniven fast. Kålrot er hardt men det går. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Antoinette skrev:

Skrell den først og kutt av rotfestet så den står støtt på fjøla. Bruk den største og lengste kniven du har og del den med sage-bevegelser. Ikke trykk for hardt, da kiler du bare kniven fast. Kålrot er hardt men det går. 

Takk! Åssen skreller du den? lol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjær på midten og fra "begge" sider. Da bør den deles greit :)

Pass fingrene ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Jeg pleier å sage av «skalker», som jeg deretter deler opp i terninger. Starter slik Antoinette beskriver, men deretter deler jeg den ikke på midten, men derimot litt ute på den ene siden. Så snur jeg på kålrota og deler av en liknende bit på den andre siden. Deretter kan den legges ned på en av sidene, og jeg kan skjære skiver fra toppen og nedover mot rota. Skalkene og skivene kan lett deles i stenger/terninger eller andre former. 
Ble dette forståelig, mon tro? :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk! Åssen skreller du den? lol...

Med en poteteskeller eller med en kniv hvis skallet er veldig tykt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kutter av roten, og bruker kniven til å skrelle. Du kutter eventuelt kålroten opp i 4 deler og deretter drar kniven/skjærer rett under skallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett kniven på toppen av kålrota, og slå på bakeggen av kniven med en hammer. Bank kniven nedi. Som regel går det da lettere å presse kniven gjennom resten, når den først har "fått tak" nedi der.

Vær forsiktig med fingrene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hammer? 

Moren min pleier å skrelle og skjære den i cm brede skiver som hun legger oppå hverandre igjen og kutter i staver og så til terninger. Raskeste måten jeg har sett.

Anonymkode: d9599...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa

Jeg "hogger" liksom kniven midt i den, og så snur jeg kniven med kålrota oppå kniven og slår baksiden av kniven mot brødfjøla eller noe annet jeg ikke er redd for, litt som når man kløyver ved. Når jeg har fått delt den i to, legger jeg halvdelene med skjæreflata ned, og skjærer av skallet mens den ligger slik, så kutter jeg den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har dere hørt om knivsliper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt. Har en ordentlig god kniv, men kålrota er så hard at jeg seriøst ikke får til å kutte den i to..

Spør en mann.
Som har motorsag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere hørt om knivsliper?

Skarp kniv hjelper godt, ja. :fnise: Og skarp kniv med "luftlommer" så knivbladet ikke "suger seg fast" i kålrota er enda bedre. 

Anonymkode: 482f0...d25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...