AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #41 Skrevet 2. mars 2017 Vi regner normalt blodsukker mellom 4-8, det har jeg lært og jobber utifra. Har aldri hørt en lege som har sagt noe annet. Noen diabetikere kan ligge høyt omtrent uansett hvor mye insulin man gir dem og de bør følges opp nøye av en endokrinolog og diabetessykepleier. De vil da få føling ved normalt blodsukker siden kroppen deres er vant til høyt blodsukker. Dette gjelder ikke hos mennesker uten diabetes. Som andre har sagt så ville du hatt høyt blodsukker ved mistanke om diabetes. Anonymkode: 7571f...94f 1
Snurrepurre Skrevet 2. mars 2017 #42 Skrevet 2. mars 2017 (endret) 19 timer siden, Raspberrypai skrev: Har du diabetes eller noen i nær relasjon med diabetes? Eller snakker du kun etter egen fornuft når du sier at det jeg skrev er "tull og tøys"? Om legen din mener at fastende blodsukker på 3.6 mmol er helt normalt så er han ikke spesialisert på diabetes. Av egen erfaring kan jeg si at det faktisk finnes leger som kan lite om diabetes, har både vært hos lege som ville sette meg på kortison når jeg selv slet med høyt blodsukker, noe som vil vært skadelig. I tillegg har jeg vært bort i leger som mener at blodsukker på 13-14 mmol er helt fine verdier. Så har fått erfart at det er leger der ute som ikke er belest godt nok når det kommer til diabetes. Går du inn på legemiddelverket så ser du at blodsukker under 4.0 mmol medisinsk defineres som hypoglykemi. Hvor sterke symptomene blir er derimot individuelt. Men har du under 4 mmol så har du per definisjon føling: http://legemiddelhandboka.no/Terapi/318564 Snakker i forhold til det som står på diabetesforbundet sine nettsteder ang. Føling. http://diabetes.no/leksikon/l/lavt-blodsukker-foling-hypoglykemi/ Hypoglykemi hos de uten diabetes (hypoglykemi hos de med diabetes kommer som regel av for høy insulindose) er en diagnose med litt strengere kriterier enn det du skisserer opp det kan du lese mer om her: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/blodsukkerlavt.php Endret 3. mars 2017 av Nori
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #43 Skrevet 2. mars 2017 TS, jeg forstår det sånn at du lånte apparatet til din mann, så jeg vil anta at han har diabetes? Ta en prat med ham, så kan sikkert han forklare deg det du lurer på. Det er mange myter om diabetes, og det er mye som er lett å misforstå, så har du spørsmål om diabetes vil det kanskje være greit å spørre Diabetesforbundet direkte, på facebook. https://www.facebook.com/diabetesforbundet/?fref=ts Anonymkode: dc8cf...ffb
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #44 Skrevet 2. mars 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder målingen din, TS, så kan jeg like gjerne nevne at hjemmemålere ikke er 100% nøyaktige. Du målte 3,9, hadde du målt en gang til rett etterpå kunne du like gjerne ha fått 4,1. Jeg synes du bør ta det helt med ro og ikke bekymre deg Anonymkode: dc8cf...ffb Og i tillegg er det verd å nevne at unøyaktigheten riktignok ikke er såpass stor for det enkelte apparat. For unøyaktigheten mellom individuelle apparater derimot så stemmer det du sier. Måler man fra samme prøve med to apparater vil typisk det ene vise 3,9 mens det andre viser 3,6 eller 4,1. Derimot vil begge apparater vise verdien 6,0 når verdien i prøvematerialet er 6,0. Dette tolker jeg å være en indikator på at apparatene bruker verdien 6,0 som et nullpunkt de produseres basert på. . Anonymkode: 5dba1...a7d
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #45 Skrevet 2. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS, jeg forstår det sånn at du lånte apparatet til din mann, så jeg vil anta at han har diabetes? Ta en prat med ham, så kan sikkert han forklare deg det du lurer på. Det er mange myter om diabetes, og det er mye som er lett å misforstå, så har du spørsmål om diabetes vil det kanskje være greit å spørre Diabetesforbundet direkte, på facebook. https://www.facebook.com/diabetesforbundet/?fref=ts Anonymkode: dc8cf...ffb Han har foreldre som har det, så han har vært påpasselig med å måle sine verdier. Han har fått låne av legekontoret. Men han har ikke fått påvist diabetes. Skal måle verdiene hjemme. Anonymkode: ac0ec...ae2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #46 Skrevet 2. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og i tillegg er det verd å nevne at unøyaktigheten riktignok ikke er såpass stor for det enkelte apparat. For unøyaktigheten mellom individuelle apparater derimot så stemmer det du sier. Måler man fra samme prøve med to apparater vil typisk det ene vise 3,9 mens det andre viser 3,6 eller 4,1. Derimot vil begge apparater vise verdien 6,0 når verdien i prøvematerialet er 6,0. Dette tolker jeg å være en indikator på at apparatene bruker verdien 6,0 som et nullpunkt de produseres basert på. . Anonymkode: 5dba1...a7d Godt å høre Anonymkode: ac0ec...ae2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #47 Skrevet 2. mars 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder målingen din, TS, så kan jeg like gjerne nevne at hjemmemålere ikke er 100% nøyaktige. Du målte 3,9, hadde du målt en gang til rett etterpå kunne du like gjerne ha fått 4,1. Jeg synes du bør ta det helt med ro og ikke bekymre deg Anonymkode: dc8cf...ffb Så fint jeg har bestilt time hos legen for jeg ble så bekymret. Har gått og stresset meg ihjel 😂 Anonymkode: ac0ec...ae2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #48 Skrevet 2. mars 2017 Haha, jeg vil tippe du er frisk som en fisk Her står det forresten litt om feilkilder http://www.mylife-diabetescare.no/mylife-diabeteskunnskaper-avvikende-verdier.html Samt årsaker til at det kan være varierende resultater med samme blodsukkermåler. http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=1242 Men nå er tråden fra 2010, og kravene til nøyaktighet har blitt skjerpet siden den tid. Så et nyere apparat vil nok ikke ha vist like store forskjeller. Anonymkode: dc8cf...ffb
Forundret.. Skrevet 2. mars 2017 #49 Skrevet 2. mars 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke diabetes. Ubehandlet diabetes fører til høyt blodsukker. Anonymkode: dc8cf...ffb Men hva om ts allerede er nøye med kosten og har et kosthold med lite raske ksrbohydrater osv og er aktiv. Vil hun da ha høyt blodsukker?
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #50 Skrevet 2. mars 2017 1 minutt siden, Forundret.. skrev: Men hva om ts allerede er nøye med kosten og har et kosthold med lite raske ksrbohydrater osv og er aktiv. Vil hun da ha høyt blodsukker? En type 1 diabetiker (som TS bekymrer seg for) vil ha forhøyet blodsukker uansett hva vedkommende eter. Blodsukkeret vil faktisk kunne stige om morgenen, selv uten at man spiser noe som helst. Det er dette som kalles Dawn Phenomenon. Trener man når blodsukkeret er høyt, vil også dette kunne føre til at det stiger ytterligere. Anonymkode: dc8cf...ffb
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #51 Skrevet 2. mars 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: En type 1 diabetiker (som TS bekymrer seg for) vil ha forhøyet blodsukker uansett hva vedkommende eter. Blodsukkeret vil faktisk kunne stige om morgenen, selv uten at man spiser noe som helst. Det er dette som kalles Dawn Phenomenon. Trener man når blodsukkeret er høyt, vil også dette kunne føre til at det stiger ytterligere. Anonymkode: dc8cf...ffb Men jeg har ikke forhøyet blodsukker, så jeg tipper i verste tilfelle type 2. Anonymkode: ac0ec...ae2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #52 Skrevet 2. mars 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg har ikke forhøyet blodsukker, så jeg tipper i verste tilfelle type 2. Anonymkode: ac0ec...ae2 Jeg forstår ikke hvorfor du bekymrer deg for diabetes i det hele tatt? Både type 1 og type 2 kjennetegnes av forhøyet blodsukker når det går ubehandlet. Anonymkode: dc8cf...ffb 1
Forundret.. Skrevet 2. mars 2017 #53 Skrevet 2. mars 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: En type 1 diabetiker (som TS bekymrer seg for) vil ha forhøyet blodsukker uansett hva vedkommende eter. Blodsukkeret vil faktisk kunne stige om morgenen, selv uten at man spiser noe som helst. Det er dette som kalles Dawn Phenomenon. Trener man når blodsukkeret er høyt, vil også dette kunne føre til at det stiger ytterligere. Anonymkode: dc8cf...ffb Men hva blir svaret på spørsmålet mitt med tanke på type 2?
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #54 Skrevet 2. mars 2017 Akkurat nå, Forundret.. skrev: Men hva blir svaret på spørsmålet mitt med tanke på type 2? En type 2'er som holder seg aktiv og som spiser sunt kan holde seg symptomfri, ja. Her er ett eksempel på en som har fått det til. http://www.dagbladet.no/kjendis/jakten-tore-spiste-seg-symptomfri/67316589 Men det er ikke alle som klarer å bli symptomfrie ved å leve sunt; det er en del som både spiser sunt og trener men som likevel må begynne på medisiner. Anonymkode: dc8cf...ffb
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #55 Skrevet 2. mars 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke hvorfor du bekymrer deg for diabetes i det hele tatt? Både type 1 og type 2 kjennetegnes av forhøyet blodsukker når det går ubehandlet. Anonymkode: dc8cf...ffb Det er fordi jeg fikk verdien 3,9. Anonymkode: ac0ec...ae2
Forundret.. Skrevet 2. mars 2017 #56 Skrevet 2. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En type 2'er som holder seg aktiv og som spiser sunt kan holde seg symptomfri, ja. Her er ett eksempel på en som har fått det til. http://www.dagbladet.no/kjendis/jakten-tore-spiste-seg-symptomfri/67316589 Men det er ikke alle som klarer å bli symptomfrie ved å leve sunt; det er en del som både spiser sunt og trener men som likevel må begynne på medisiner. Anonymkode: dc8cf...ffb Nettopp. Så dermed så stemmer det ikke helt det du skrev i det første innlegget jeg siterte.. Var bare det jeg ville frem til
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #57 Skrevet 2. mars 2017 1 minutt siden, Forundret.. skrev: Nettopp. Så dermed så stemmer det ikke helt det du skrev i det første innlegget jeg siterte.. Var bare det jeg ville frem til Det første innlegget du siterte? At ubehandlet diabetes fører til høyt blodsukker mener du? Anonymkode: dc8cf...ffb
Forundret.. Skrevet 2. mars 2017 #58 Skrevet 2. mars 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke diabetes. Ubehandlet diabetes fører til høyt blodsukker. Anonymkode: dc8cf...ffb Dette var det jeg siktet til.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #59 Skrevet 2. mars 2017 Akkurat nå, Forundret.. skrev: Dette var det jeg siktet til. Kjære vene..... UBEHANDLET diabetes. Om en type 2'er trener mer og spiser sunnere, og klarer å bli symptomfri, så vil man i denne situasjonen kunne se på den endrede livsstilen som behandling. Kverulerer du bare for å kverulere nå? Anonymkode: dc8cf...ffb
Forundret.. Skrevet 2. mars 2017 #60 Skrevet 2. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kjære vene..... UBEHANDLET diabetes. Om en type 2'er trener mer og spiser sunnere, og klarer å bli symptomfri, så vil man i denne situasjonen kunne se på den endrede livsstilen som behandling. Kverulerer du bare for å kverulere nå? Anonymkode: dc8cf...ffb Ja, jeg gjør det 😂 Men, det er ikke alle som vet at riktig livstil og kosthold kan ses på som behandling av diabetes type 2. Og at blodsukkermålingene vil se fine ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå