AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #1 Skrevet 1. mars 2017 Som ikke har diabetes...ca 5 timer etter mat? Anonymkode: ac0ec...ae2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #2 Skrevet 1. mars 2017 Altså, normalt blodsukker er mellom 3-7. Enten måler man fastende blodsukker eller så måler man 2 timer etter man har spist. Så det er sånn sett ingen forskjell om du måler blodsukkeret etter 2 timer eller etter 5, for blodsukkeret skal da uansett være mellom 3-7. Det er ihvertfall sånn jeg har forstått det, og jeg har diabetes selv så jeg gjør ihvertfall sånn som jeg skriver over her. Anonymkode: a2ca0...c59
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #3 Skrevet 1. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, normalt blodsukker er mellom 3-7. Enten måler man fastende blodsukker eller så måler man 2 timer etter man har spist. Så det er sånn sett ingen forskjell om du måler blodsukkeret etter 2 timer eller etter 5, for blodsukkeret skal da uansett være mellom 3-7. Det er ihvertfall sånn jeg har forstått det, og jeg har diabetes selv så jeg gjør ihvertfall sånn som jeg skriver over her. Anonymkode: a2ca0...c59 Oki fordi nå ble jeg litt bekymret fordi jeg hadde 3,9 etter fem timer med mat. Jeg har apparat fordi mannen bruker den. Anonymkode: ac0ec...ae2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #4 Skrevet 1. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oki fordi nå ble jeg litt bekymret fordi jeg hadde 3,9 etter fem timer med mat. Jeg har apparat fordi mannen bruker den. Anonymkode: ac0ec...ae2 Da ville jeg spist ett normalt måltid og så målt på nytt 2 timer etter du har spist. Man skal vel egentlig ikke måle 5 timer etter ett måltid, men blodsukkeret skal være innenfor referanseverdiene 2 timer etter du har spist. Jeg ville tatt det opp med fastlegen din om jeg var deg. Løsningen på for lavt blodsukker er jo i første omgang å få i seg sukker om jeg husker rett. Men insulinbehandling og sånt har jeg ikke så god greie på siden blodsukkeret mitt generelt sett er for høyt. Jeg er ingen lege, så ikke ta svarene mine for god fisk, ta kontakt med fastlegen din om du er bekymret Anonymkode: a2ca0...c59 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #5 Skrevet 1. mars 2017 Hvis du skal sjekke for diabetes skal blodsukkeret måles fastende. Har du ubehandlet dia vil det være for høyt. gå til lege hvis du er usikker. Anonymkode: 0482d...f06
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #6 Skrevet 1. mars 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da ville jeg spist ett normalt måltid og så målt på nytt 2 timer etter du har spist. Man skal vel egentlig ikke måle 5 timer etter ett måltid, men blodsukkeret skal være innenfor referanseverdiene 2 timer etter du har spist. Jeg ville tatt det opp med fastlegen din om jeg var deg. Løsningen på for lavt blodsukker er jo i første omgang å få i seg sukker om jeg husker rett. Men insulinbehandling og sånt har jeg ikke så god greie på siden blodsukkeret mitt generelt sett er for høyt. Jeg er ingen lege, så ikke ta svarene mine for god fisk, ta kontakt med fastlegen din om du er bekymret Anonymkode: a2ca0...c59 Har tatt to timer etterpå også, da har den vært 5-6 Anonymkode: ac0ec...ae2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #7 Skrevet 1. mars 2017 3,9 er helt fint for voksne, friske når det er en stund siden måling. Det bør ligge mellom 3 og 7. Hvor lenge det er siden mat skal ikke ha noe særlig betydning hos friske. Blodsukkeret kommer ikke over 7 uansett så lenge man ikke har diabetes. For lavt blodsukker får man heller ikke (hvertfall veldig sjelden) med mindre man tar for mye insulin = friske får ikke for lavt bl.s. Diabetikere vil ha høyt blodsukker ved måling, ikke lavt. er du redd for diabetes går du til fastlegen og får tatt et langtidsblodsukker. En enkeltstående måling - fastende eller ikke - sier minimalt, fordi det er flere faktorer som kan påvirke blodsukker. Anonymkode: 6bca8...4b8 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #8 Skrevet 1. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du skal sjekke for diabetes skal blodsukkeret måles fastende. Har du ubehandlet dia vil det være for høyt. gå til lege hvis du er usikker. Anonymkode: 0482d...f06 Tenker du sånn glukosebelastning? Jeg målte blodsukkeret en gang fastende da jeg tok andre blodprøver, da var den bra. Anonymkode: ac0ec...ae2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #9 Skrevet 1. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 3,9 er helt fint for voksne, friske når det er en stund siden måling. Det bør ligge mellom 3 og 7. Hvor lenge det er siden mat skal ikke ha noe særlig betydning hos friske. Blodsukkeret kommer ikke over 7 uansett så lenge man ikke har diabetes. For lavt blodsukker får man heller ikke (hvertfall veldig sjelden) med mindre man tar for mye insulin = friske får ikke for lavt bl.s. Diabetikere vil ha høyt blodsukker ved måling, ikke lavt. er du redd for diabetes går du til fastlegen og får tatt et langtidsblodsukker. En enkeltstående måling - fastende eller ikke - sier minimalt, fordi det er flere faktorer som kan påvirke blodsukker. Anonymkode: 6bca8...4b8 Ok takk for svar :):) Anonymkode: ac0ec...ae2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #10 Skrevet 1. mars 2017 Hvordan måles langtids? Anonymkode: ac0ec...ae2
boblevann Skrevet 1. mars 2017 #11 Skrevet 1. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan måles langtids? Anonymkode: ac0ec...ae2 Blodprøve hos legen.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #12 Skrevet 1. mars 2017 5 minutter siden, boblevann skrev: Blodprøve hos legen. Blodprøver over tid eller? Siden det heter langtidsblodsukker Anonymkode: ac0ec...ae2
boblevann Skrevet 1. mars 2017 #13 Skrevet 1. mars 2017 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blodprøver over tid eller? Siden det heter langtidsblodsukker Anonymkode: ac0ec...ae2 Nei det er bare en blodprøve, hvor de sjekker Hvor mange røde blodceller som har sukker bundet til seg - så får de en oversikt over blodsukkeret de siste 6-12 ukene. Prøven heter HbA1c.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #14 Skrevet 1. mars 2017 1 time siden, boblevann skrev: Nei det er bare en blodprøve, hvor de sjekker Hvor mange røde blodceller som har sukker bundet til seg - så får de en oversikt over blodsukkeret de siste 6-12 ukene. Prøven heter HbA1c. Ok takk for informasjon Anonymkode: ac0ec...ae2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #15 Skrevet 2. mars 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Oki fordi nå ble jeg litt bekymret fordi jeg hadde 3,9 etter fem timer med mat. Jeg har apparat fordi mannen bruker den. Anonymkode: ac0ec...ae2 Du skal ikke bruke mannens apparat eller andres medisinske utstyr til å teste deg selv med. Anonymkode: b1199...588
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #16 Skrevet 2. mars 2017 4 timer siden, Raspberrypai skrev: Hvor folk får 3-7mmol som normalt blodsukker fra forstår jeg ikke helt. Vil bare legge til at blodsukker under 3.9 mmol betegnes som føling og kan resultere i hypoglykemi. En tilstand som ikke er normal for friske personer, kun de med diabetes type 1 eller reaktiv hypoglykemi (eller andre medisinske tilstander) får vanligvis verdier under 3.9 mmol. Blodsukkeret hos friste er vanligvis mellom 3.9-7.8 mmol, men kan i enkelttilfeller øke opp mot 11.1 mmol etter inntak av noe høyglykemisk. Vanlig blodsukker etter 2 timer er 3.9-6.0 mmol ved normalt kosthold. Ved en glukosebelastningstest eller noe veldig sukkerholdig er alt mellom 3.9-7.8 mmol etter 2 timer å anse som normalt. At du har 3.9 mmol etter 5 timer og mellom 5-6 mmol etter 2 timer er optimale verdier og indikerer at du veldig sannsynlig ikke har diabetes. Har man derimot over 7.8 mmol etter 2 timer eller fått to tilfeldige målinger over 11.2 mmol er det tegn på mulig diabetes. Jeg trener en del, kan det ha noe å si? Anonymkode: ac0ec...ae2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #17 Skrevet 2. mars 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skal ikke bruke mannens apparat eller andres medisinske utstyr til å teste deg selv med. Anonymkode: b1199...588 Akkurat denne maskinen er jo ufarlig. Dette var bare for å test meg. Anonymkode: ac0ec...ae2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #18 Skrevet 2. mars 2017 5 timer siden, Raspberrypai skrev: Hvor folk får 3-7mmol som normalt blodsukker fra forstår jeg ikke helt. Vil bare legge til at blodsukker under 3.9 mmol betegnes som føling og kan resultere i hypoglykemi. En tilstand som ikke er normal for friske personer, kun de med diabetes type 1 eller reaktiv hypoglykemi (eller andre medisinske tilstander) får vanligvis verdier under 3.9 mmol. Blodsukkeret hos friste er vanligvis mellom 3.9-7.8 mmol, men kan i enkelttilfeller øke opp mot 11.1 mmol etter inntak av noe høyglykemisk. Vanlig blodsukker etter 2 timer er 3.9-6.0 mmol ved normalt kosthold. Ved en glukosebelastningstest eller noe veldig sukkerholdig er alt mellom 3.9-7.8 mmol etter 2 timer å anse som normalt. At du har 3.9 mmol etter 5 timer og mellom 5-6 mmol etter 2 timer er optimale verdier og indikerer at du veldig sannsynlig ikke har diabetes. Har man derimot over 7.8 mmol etter 2 timer eller fått to tilfeldige målinger over 11.2 mmol er det tegn på mulig diabetes. Har det noe å si om man har spist lite? Jeg har hatt ekstremt lite jernverdi og d-vitaminer som jeg er i ferd med å få opp. Anonymkode: ac0ec...ae2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #19 Skrevet 2. mars 2017 Og en annen ting hvis det føling, bør ikke kroppen reagere med skjelving og sånt? Anonymkode: ac0ec...ae2
Snurrepurre Skrevet 2. mars 2017 #20 Skrevet 2. mars 2017 5 timer siden, Raspberrypai skrev: Hvor folk får 3-7mmol som normalt blodsukker fra forstår jeg ikke helt. Vil bare legge til at blodsukker under 3.9 mmol betegnes som føling og kan resultere i hypoglykemi. En tilstand som ikke er normal for friske personer, kun de med diabetes type 1 eller reaktiv hypoglykemi (eller andre medisinske tilstander) får vanligvis verdier under 3.9 mmol. Blodsukkeret hos friste er vanligvis mellom 3.9-7.8 mmol, men kan i enkelttilfeller øke opp mot 11.1 mmol etter inntak av noe høyglykemisk. Vanlig blodsukker etter 2 timer er 3.9-6.0 mmol ved normalt kosthold. Ved en glukosebelastningstest eller noe veldig sukkerholdig er alt mellom 3.9-7.8 mmol etter 2 timer å anse som normalt. At du har 3.9 mmol etter 5 timer og mellom 5-6 mmol etter 2 timer er optimale verdier og indikerer at du veldig sannsynlig ikke har diabetes. Har man derimot over 7.8 mmol etter 2 timer eller fått to tilfeldige målinger over 11.2 mmol er det tegn på mulig diabetes. Tull og tøys jeg målte "fastende" blodsukker hos legen (9-10 timers fasting, over natten altså :P), og den var på 3,6. Visstnok helt perfekte verdier ifølge legen. Pleier ikke våkne med føling, og ofte spiser jeg ikke noe før klokka nærmer seg 13-14, da vil blodsukkeret være enda lavere. 2,5 - 3,3mmol er det området man vil begynne å kjenne ubehag som tyder på føling men det er individuelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå