Gå til innhold

Fleksibelt samvær?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vel strengt tatt ikke noe med dette, men vil bare høre hvordan andre gjør det. Min bror og eksen har 40/60. Det har vært slutt mellom dem i et års tid. I helgen fylte vår mor, barnas bestemor, 60 år. På lørdag var det selskap med små og store. Ene søsteren vår er bosatt en flytur unna, og siden det var vinterferie fikk de til å komme. Det er ikke ofte alle barn, svigerbarn og barnebarn er samlet. Eller, vi var faktisk ikke det.

Broren min er som menn flest og tenkte ikke over at det var vinterferie. Egentlig hans uke, men på grunn av ferie utgår vanlig samvær. Han spurte eksen om ikke barna kunne komme til han i helgen, siden farmor hadde bursdag og at tanten og onkelen skulle komme. Nei, det var hennes uke og de hadde lagt planer. Farmor hadde også sendt "invitasjon" til barnebarna på mors telefon, så hun visste om selskapet. Veldig synd for både farmor, tante, onkel og søskenbarn, og ikke minst for barna at de ikke fikk komme, men de hadde andre planer så den er forsåvidt grei. I dag møtte jeg tilfeldig på eksen. Spurte henne hva de hadde gjort i vinterferien, uten noen baktanker for den som måtte tro det. Neida, de hadde vært en tur i Sverige fra tirsdag til torsdag, ellers hadde de ikke gjort noe, bare vært hjemme. Så nevnte jeg at farmoren hadde bursdag, og at det var synd tantebarna ikke var med hvis de bare var hjemme likevel. Vi måtte forstå at det var hennes helg, selskaper og slikt fikk vi heller ha når barna er hos far. 

Altså, er det vanlig at man tviholder på samværet? Skal det ikke være rom for endringer noen gang? Det er ikke broren min eksen "straffer", men barnas farmor. Hadde det gjort noe om faren kunne tatt med seg barna den dagen? I noen timer? For å være sammen med familie som de nesten ikke ser? Hadde forstått det hvis de hadde besøk eller ikke var hjemme, men det var ikke tilfellet. Far var skuffet selv, men som han sier, det nytter ikke å snakke med henne (eksen).

Anonymkode: 36c00...e4c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest New Girl
Skrevet

Jeg syns man skal være fleksible og ikke tviholde på samvær fordi det er "min uke". Heldigvis klarer jeg og eksen og samarbeide såpass at vi kan være litt romslige når det kommer til sånne ting. Greit nok dersom man har planer, men å gjøre seg vanskelig er bare dumt. Går jo bare utover barna. 

Man kommer langt med å være rause med hverandre.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet og jeg ønsker å dra på festival på mitt hjemsted i fars helg, så er det greit. Hvis barnet vil være med på noe hos far i min helg, er det også greit. Hvis noe krasjer så får barnet velge selv hva han vil.

Jeg tror ikke tviholding på samvær øker samarbeidet mellom dem, akkurat. Dårlig gjort av mor og ikke la barna være med på farmors feiring!

Anonymkode: a9e02...e8f

• Liker 3
Skrevet

Her er det svært fleksibelt. Aldri skjønt poenget med å være bitch. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare tull å være så konsekvente på hvilke dager og uker det er. Lurer på hvem det skulle være en fordel for. Sikkert foreldrene....

Anonymkode: ea263...33a

• Liker 2
Skrevet

Her var mor slem først og fremst til sine barn og Farmor, ikke sin mann. Noen kvinner er bare skikkelige hespetrær.

• Liker 1
Skrevet

Barnas beste bør stå i fokus!

Her høres det ut som mor har tviholdt på hva som har vært hyggeligst for henne, uten å  tenke på hva barna har mest glede av. Trist! 

• Liker 2
Skrevet

Her er vi fleksible når det kommer til slike ting, kanskje jeg (mor) mer en far.. Men han har blitt flinkere han også til å tenke på barna, og ikke kun sitt eget behov. Jeg synes det er veldig viktig at barna ikke blir holdt utenfor på slike ting, bare for at foreldrene skal tviholde på sin tid. 

• Liker 2
Skrevet

Syns barna burde fått dratt i bursdagen, særlig siden planer ikke behøvde endres ifht reisedatoer osv.

Men enkelte menn er så utrolig bakpå når det kommer til planlegging da!! Tror broren din kunne vært tidligere frampå,  og hatt finklær og hente/bringetidspunkter klare.

Men definitivt; her ville jeg selv som fraskilt mor vært så fleksibel som mulig. Flott for barna med god familiekontakt på begge sider. For meg og barnas far er slik fleksibilitet en selvfølge uansett hvem sin uke div feiringer havner på. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes det er slitsomt med fleksibelt samvær. Da må jo ungene flytte frem og tilbake unødvendig mye. 

En gang innimellom går selvsagt bra. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Snøring skrev:

Jeg syntes det er slitsomt med fleksibelt samvær. Da må jo ungene flytte frem og tilbake unødvendig mye. 

En gang innimellom går selvsagt bra. 

De flytter jo ikke frem og tilbake fordi om de er i en bursdag. Regner med at de bor ett sted uansett, og at samværsforelderen kan ta med barnet uansett dersom det er noe gøy som skjer.

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De flytter jo ikke frem og tilbake fordi om de er i en bursdag. Regner med at de bor ett sted uansett, og at samværsforelderen kan ta med barnet uansett dersom det er noe gøy som skjer.

Jeg syntes det er slitsomt fordi barna gråter hver gang de må dra fra den ene til den andre..

Oom det er for fire timer eller fire dager er reaksjonen den samme... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil nå si det er broren din du bør være oppgitt over jeg da, siden han hadde glemt det så kanskje det ble svært kort varsel. Når jeg og barnet mitt har planlagt en helg med å sove lenge og slappe av, så er det ikke moro å få melding om noe annet kvelden før feks. Vi prøver å få det til da, men noen ganger går det ikke. Kanskje har vi utsatt andre ting til frihelgen uten planer, fordi vi visste den kom. 

Anonymkode: a243e...073

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Broren min sa i fra den onsdagen, siden barna ikke kom på samvær. 3 dager før bursdagen. Min mor sendte også invitasjon til eksen, så hun visste godt at bursdagen skulle feires. Det er jo ikke noe å gjøre med nå, men eksen er bestemt når det kommer til samvær. Og det er synd for barna. Det er kun dem det går utover. 

Altså, å sove lenge og slappe av er noe tantebarna mine lett hadde hoppet over til fordel for å treffe søskenbarna sine. Hadde de vært tenåringer så hadde jeg forstått dem. Ikke gråter de heller, men eksen vil sjelden la barna være hos broren min utenfor vanlig samvær. Til og med hvis det er noe spesielt som foregår får ikke barna være med. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er for fleksibilitet.

Men det er den som har samvær som får bestemme viktighetsgraden av aktivitet. Hvilken planer mor hadde og hvor viktig de var for henne vet bare hun.

Det er viktig at man ikke hiver seg på konklusjoner om at hun var vanskelig her..For fremtiden bør jo familie planlegge bedre for ikke å skape konflikt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå skal jeg bare forsøke å komme med et alternativ forklaring på hvorfor mor ikke giret en tomme, og ikke vil være fleksibel (jeg synd også barna burde få dratt i dette selskapet): kanskje det ligger år på år bak her, der hun (som mødre flest) har alltid ordnet med selskaper, kontakt med familie på begge sider, bygget et forhold mellom barn og besteforeldre, planlagt og handlet gaver, pentøy, holdt styr på kalenderen og hatt med kake og fine hjemmelagde kort fra barna, mens han var "som menn flest" og skjenket slikt ikke en tanke, selvom det var hans mors bursdag. Nå er hun skilt og kvitt ham og hele hans familie. Hvorfor skulle hun gidde å tilrettelegge? Barna er hans selvstendige ansvar i hans uker og mht hans familie. Han har ikke sjekket kalenderen en gang, har ikke kontroll på når barna har vinterferie(!). Han har ikke tenkt på slikt da de skrev samværsavtale. Han har tydeligvis ikke vært konkret og i dialog med henne, hun har fått en sms fra ekssvigermor, og han har spurt om han ikke kunne ha dem hele helgen ( i god tid eller ikke?), ikke en henvendelse fra ham om hvordan han hadde tenkt å ordne dette utover det. Hun syns sikkert hun ikke skylder ham noe når det gjelder barnas relasjon til hans familie. Kanskje hun føler at fleksibilitet bare vil gå i hans favør, alltid. 

Du spør hvordan andre løser det, og i min familie er det i hvertfall slik i et tilfelle: det er en samværsavtale, og den rokkes IKKE ved, alle vet det og forholder seg til det. Den ene parten skulle gjerne hatt det mer fleksibelt, alle vet at det ville gått en vei, og spesielt når det gjelder ekssvigetfamilie eller ferie må det varsles om og byttes i LANG tid i forveien. Konfirmasjon og 60-års lag hadde gått (men han hadde ikke fått store deler av vinterferien på kort varsel pga det), vanlige bursdager ikke. Dette er virkelig din brors problem og din bror dom må løse ved neste anledning, og det kan hende hun har sine grunnet til å være så urimelig som hun er. 

Jeg syns hun var urimelig, altså. 

Anonymkode: 77d6f...cea

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal jeg bare forsøke å komme med et alternativ forklaring på hvorfor mor ikke giret en tomme, og ikke vil være fleksibel (jeg synd også barna burde få dratt i dette selskapet): kanskje det ligger år på år bak her, der hun (som mødre flest) har alltid ordnet med selskaper, kontakt med familie på begge sider, bygget et forhold mellom barn og besteforeldre, planlagt og handlet gaver, pentøy, holdt styr på kalenderen og hatt med kake og fine hjemmelagde kort fra barna, mens han var "som menn flest" og skjenket slikt ikke en tanke, selvom det var hans mors bursdag. Nå er hun skilt og kvitt ham og hele hans familie. Hvorfor skulle hun gidde å tilrettelegge? Barna er hans selvstendige ansvar i hans uker og mht hans familie. Han har ikke sjekket kalenderen en gang, har ikke kontroll på når barna har vinterferie(!). Han har ikke tenkt på slikt da de skrev samværsavtale. Han har tydeligvis ikke vært konkret og i dialog med henne, hun har fått en sms fra ekssvigermor, og han har spurt om han ikke kunne ha dem hele helgen ( i god tid eller ikke?), ikke en henvendelse fra ham om hvordan han hadde tenkt å ordne dette utover det. Hun syns sikkert hun ikke skylder ham noe når det gjelder barnas relasjon til hans familie. Kanskje hun føler at fleksibilitet bare vil gå i hans favør, alltid. 

Du spør hvordan andre løser det, og i min familie er det i hvertfall slik i et tilfelle: det er en samværsavtale, og den rokkes IKKE ved, alle vet det og forholder seg til det. Den ene parten skulle gjerne hatt det mer fleksibelt, alle vet at det ville gått en vei, og spesielt når det gjelder ekssvigetfamilie eller ferie må det varsles om og byttes i LANG tid i forveien. Konfirmasjon og 60-års lag hadde gått (men han hadde ikke fått store deler av vinterferien på kort varsel pga det), vanlige bursdager ikke. Dette er virkelig din brors problem og din bror dom må løse ved neste anledning, og det kan hende hun har sine grunnet til å være så urimelig som hun er. 

Jeg syns hun var urimelig, altså. 

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Broren min sa i fra den onsdagen, siden barna ikke kom på samvær. 3 dager før bursdagen. Min mor sendte også invitasjon til eksen, så hun visste godt at bursdagen skulle feires. Det er jo ikke noe å gjøre med nå, men eksen er bestemt når det kommer til samvær. Og det er synd for barna. Det er kun dem det går utover. 

Altså, å sove lenge og slappe av er noe tantebarna mine lett hadde hoppet over til fordel for å treffe søskenbarna sine. Hadde de vært tenåringer så hadde jeg forstått dem. Ikke gråter de heller, men eksen vil sjelden la barna være hos broren min utenfor vanlig samvær. Til og med hvis det er noe spesielt som foregår får ikke barna være med. 

Jeg legger til: jeg tror ingen jeg kjenner hadde gitt fra seg en helg i vinterferien på 2 dagers varsel, for at ekssvigerfamilien skulle få ha et familieselskap, et selskap de må ha visst om  i ukesvis. Så fleksibel er de færreste mot en sløv eksmann! Han merket det var vinterferie når barna ikke dukket opp til samvær... Din bror må skjerpe seg og legge planer og diskutere det med moren sak for sak, i god tid skal han ha barna utenom ordinært samvær, det er jo tydelig at det er han som er problemet her, han som ønsker å være så fleksibel at fleksibilitet ikke funker. Ferier er noe de fleste ikke er tjent med at er fleksibelt, men nøye planlagt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig gjort av moren.

Anonymkode: c2c5f...601

AnonymBruker
Skrevet

Vi er veldig fleksible på samværet når det gjelder sånne ting. MEN det er viktig å gi beskjed i god tid. Har man lagt planer så går det forran. Selv om hun ikke hadde planer som innebar at de skulle være bortreist så er 3 dagers varsel kort tid. Jeg hadde også blitt rimelig irritert om eksen kom med dette så kort tid før, selv om jeg nok ville prøvd å få det til så ungene fikk treffe tilreisende familie. Her er det broren din som har rotet det til syns jeg.

Anonymkode: c99ea...fbf

Skrevet

Generelt mener jeg at samværsavtaler bør følges, fordi barna trenger forutsigbarhet.  Jo mindre de er, jo viktigere er det.

Men en viss fleksibilitet må det være.  I dette tilfelle synes jeg mor var firkantet og lite forståelsesfull.  Selvfølgelig burdet barnet vært i sin bestemors bursdag, og fått anledning til å delta på familietreff. 

Ett av mine barnebarn har hatt 50/50 i mange år.  Noe sånt som det du forteller ville aldri ha skjedd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...