Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg holder på å søke jobb.

har tidligere hatt ferske referanser tilgjengelige.

tenkte søke på en stilling men det står ikke noe om at de ønsker referanser i søknaden.

noen som har erfaring med å opplyse om dette på forhånd? Eller vente med det til man blir kontaktet?

jeg har ihvertfall en relevant referanseperson som jeg kan føre opp, holder det med det? Og eventuelt skrive at andre referanser kan oppgis på forespørsel?

ser det litt dårlig ut om denne ikke er fra mitt seneste arbeidsforhold? (Forøvrig så er ref fra sidte arbeidsforhold ikke relevant til stillingen)

Noen råd ønskes 

Anonymkode: 825df...524

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke de behøver det før et evt jobbintervju. 

Men på åpen søknad burde referanse være med fikk jeg beskjed om fra en karriererådgiver. 

Anonymkode: a37be...3d3

AnonymBruker
Skrevet

På CV og evt. søknader, skal du alltid skrive at referanser oppgis på forespørsel.

Anonymkode: 510a2...8c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

På CV og evt. søknader, skal du alltid skrive at referanser oppgis på forespørsel.

Anonymkode: 510a2...8c8

Jeg sitter på arbeidsgiversiden i ansettelsessaker, og jeg putter søknader uten referanser eller "referanser oppgis på forespørsel" rett i "kanskje"-bunken. Og det er ikke ofte de kommer over i "ja"-bunken.

Å måtte begynne å ringe til søkerne for å etterlyse referanser er tungvindt og tidkrevende, og har de som har oppgitt referansene sine gode skussmål blir disse foretrukket.

Har du lyst på jobben oppgir du også referansene dine.

Anonymkode: 6a8e6...7bf

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sitter på arbeidsgiversiden i ansettelsessaker, og jeg putter søknader uten referanser eller "referanser oppgis på forespørsel" rett i "kanskje"-bunken. Og det er ikke ofte de kommer over i "ja"-bunken.

Å måtte begynne å ringe til søkerne for å etterlyse referanser er tungvindt og tidkrevende, og har de som har oppgitt referansene sine gode skussmål blir disse foretrukket.

Dette tror jeg kommer helt an på. Hvilken bransje ansetter du i? Jeg har blitt fortalt direkte av flere arbeidsgivere i "min" bransje at man skal skrive "referanser oppgis på forespørsel", nettopp fordi dette er noe som blir aktuelt først etter et intervju.

I bransjer hvor høy utdannelse er avgjørende brukes karakterer i første omgang som silingskriterier, særlig for nyutdannede.

Anonymkode: 2f975...c88

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer også på hvilken bransje du er i, for i min bransje er det absolutt ikke vanlig med referanser før etter intervju.
For min del synes jeg det er betenksomt med arbeidsgivere som heller vil snakke med referanser enn arbeidssøker.

TS: Du bør ha i alle fall 2 referanser klar, men det kan også være referanser fra frivillig arbeid, studentstyrer, forelesere eller lignende, bruk det som er mest relevant. I intervju til nåværende jobb så informerte jeg på intervju at jeg ikke ønsket oppgi daværende arbeidsgiver, og oppga grunn til dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...