Gå til innhold

Hvorfor er det rasistisk å spørre noen hvor de er fra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tydeligvis er det ikke lov å spørre noen (som ikke er hvite) hvor de er fra. 

Da jeg var i Frankrike så ble jeg spurt flere ganger hvor jeg kom fra så snart de skjønte at jeg kunne lite fransk. Var dette rasistisk av de? Hvorfor er det galt å spørre noen hvor de er fra? Er det greit å spørre meg hvor jeg er fra siden jeg er norsk, men det samme gjelder ikke om du er fra et land utenfor Europa/Australia/Nord-Amerika?

Og ikke nok med det. Jeg blir også spurt av nordmenn her i Norge hvor jeg er fra, på grunn av dialekten min som hører til en bestemt region her. Skjønner ikke utlendinger (eller norskfødte med utenlandske foreldre) at det er helt normalt å spørre hvor du kommer fra, og at nordmenn spør hverandre det hele tiden også? 

http://www.vg.no/nyheter/meninger/rasisme/subtil-hverdagsrasisme/a/23897240/

Anonymkode: 4933b...041

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Norskfødte med utenlandske foreldre er norske. Det er der rasismen kommer inn, når du antar at de egentlig kommer fra et annet land fordi de ikke har hvit hudfarge. Når folk åpenbart ikke snakker flytende norsk er det selvfølgelig noe annet.

Anonymkode: 4395e...f9c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Norskfødte med utenlandske foreldre er norske. Det er der rasismen kommer inn, når du antar at de egentlig kommer fra et annet land fordi de ikke har hvit hudfarge. Når folk åpenbart ikke snakker flytende norsk er det selvfølgelig noe annet.

Dette er IKKE rasisme!  

Det er ikke rasistisk å spørre folk hvor de kommer fra. Det virker som det er mange som drar rasismekortet så snart de føler seg litt krenket eller såret. Det igjen er med på å utvanne betydningen av begrepet rasisme og det er veldig synd.  

Anonymkode: 923ea...9fc

• Liker 19
Skrevet

Det er ikke rasisme. Enig i at begrepet brukes noe i hytt og gevær .

Men det kan være litt slitsomt og er med på å opprettholde følelsen av  og aldri være en del av landet. Aldri bli norsk og sett på som det. Poenget er vel at folk skal ha litt bevissthet rundt dette. 

Når dette er sagt opplever jeg ofte de med innvandrerbakgrunn (og da gjerne med annen hudfarge )som verstinger på dette området da alt deles opp i nordmenn ig utlendinger.

• Liker 2
Skrevet

Er spurt hele tiden hvor jeg kommer fra- kan 100% flyttende norsk men selvfølgelig høres jeg ikke norsk ut. Aldri tenkt at det var et problem!

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de er ikke etnisk norske, og det er derfor for mange spennende å høre hvor deres familie stammer fra og om de er flerkulturelle. Verken rasistisk eller særlig uhøflig. 

Føler ikke det er noe rasistisk når jeg blir spurt om jeg er fra utlandet på grunn av navnet mitt. Ikke norsk navn= spørsmpl om hvor jeg egentlig er fra, gjerne med etterfrasen, ja for du har jo så dyp farge på øyne og krøllet hår, så du kunne jo hatt noe tilknytning derfra. 

Folk er så inni hampen hårsåre.

Se bare på videoer - skapere får tyn fordi modellene som er brukt har feil hårtype, gjerne fordi de har 3b hår i stedet for 4c f.eks, og det blir rasistisk fordi videoen jo tar for seg har hos mørkhudede kvinner og kvinner med denne hårtypen ser på det som problematisk at de blir utelatt og føler seg utenfor.. 

Jeg spør gjerne hvor personer er fra, uavhengig av hudfarge/dialekt osv, fordi jeg er nyskjerrig ikke fordi jeg er rasistisk. Det tilfører gjerne dybde i samtalen når man kan spørre hverandre om slike ting fortelle om hverandres historie. Men alle i dag vil jo være så anonyme som mulig. Blande seg inn i mengden og være "normale" uten å skille seg ut.  

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Sinsiew skrev:

Men de er ikke etnisk norske, og det er derfor for mange spennende å høre hvor deres familie stammer fra og om de er flerkulturelle. Verken rasistisk eller særlig uhøflig. 

Føler ikke det er noe rasistisk når jeg blir spurt om jeg er fra utlandet på grunn av navnet mitt. Ikke norsk navn= spørsmpl om hvor jeg egentlig er fra, gjerne med etterfrasen, ja for du har jo så dyp farge på øyne og krøllet hår, så du kunne jo hatt noe tilknytning derfra. 

Folk er så inni hampen hårsåre.

Se bare på videoer - skapere får tyn fordi modellene som er brukt har feil hårtype, gjerne fordi de har 3b hår i stedet for 4c f.eks, og det blir rasistisk fordi videoen jo tar for seg har hos mørkhudede kvinner og kvinner med denne hårtypen ser på det som problematisk at de blir utelatt og føler seg utenfor.. 

Jeg spør gjerne hvor personer er fra, uavhengig av hudfarge/dialekt osv, fordi jeg er nyskjerrig ikke fordi jeg er rasistisk. Det tilfører gjerne dybde i samtalen når man kan spørre hverandre om slike ting fortelle om hverandres historie. Men alle i dag vil jo være så anonyme som mulig. Blande seg inn i mengden og være "normale" uten å skille seg ut.  

Hei! Hva mener du når du sier etnisk norsk? Jeg er bare nysgjerrig på hva som ligger i dette begrepet for den enkelte.

jeg spør for jeg vet ikke selv hva det egentlig betyr lenger 🙈

Kom gjerne med innspill andre også 👍

AnonymBruker
Skrevet

Klarte en gang å spørre en med asiatiske trekk hvor hun kom fra. Og fikk en lekse om at hun var adoptert og var så lei av spørsmålet. 

Greit nok det. Men jeg forsøkte bare å plassere hvor i Sogn og Fjordane hun kom fra, da jeg synes jeg dro kjennskap på dialekten. 

Anonymkode: 059f1...4af

• Liker 10
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Det har ingenting med rasisme å gjøre, enkelte er alt for hårsåre.

Skrevet (endret)
11 minutter siden, Knocks skrev:

Hei! Hva mener du når du sier etnisk norsk? Jeg er bare nysgjerrig på hva som ligger i dette begrepet for den enkelte.

jeg spør for jeg vet ikke selv hva det egentlig betyr lenger 🙈

Kom gjerne med innspill andre også 👍

Jeg har min etniske opprinnelse fra Norge, det ahr min mor og min far, bestemor og bestefar.

Min bestevenninne har sin etniske opprinnelse fra Nigeria, slik som hennes foreldre. Hun bærer, som jeg, alle rasemessige likhetene med "sitt folk", og kan derfor lettere identifisere seg med mørkhudede kvinner hva gjelder kroppsfasong og hårtype selv om hun innehar norske verdier og holdninger spriker også disse fra mine da hennes foreldres kultur skiller seg noe fra vår og hun finner lettere enn jeg feller trekk og holdninger hos andre mørkhudede enn hva jeg gjør når jeg f.eks har vært med henne på ferie til Afrika. 

Gjerne like trekk hva gjelder helsemessige utfordringer, eller f.eks hudproblemer utfra hvilken etnisk hudtype hun har.

Det legger jeg i etnisitet - hvor man har sin opprinnelse fra ettersom man aldri går helt fri fra foreldres kultur og verdisyn.

Endret av Sinsiew
  • Liker 2
Gjest antbug
Skrevet

Fordi det minner dem på at de er annerledes, og det er en påkjenning når de føler seg helt som alle andre. 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke rasisme! Man skal ikke bruke uttrykket "men hvor kommer du egentlig fra" fordi det vitner om dårlig sosiale kompetanse, men selv ikke det kan regnes som rasisme. Aldri har jeg hørt om noen som har spurt hvor noen er fra med negative og fiendtlige intensjoner. 

Anonymkode: c5120...90a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, antbug skrev:

Fordi det minner dem på at de er annerledes, og det er en påkjenning når de føler seg helt som alle andre. 

Da er det vel i prinsippet også rasistisk å spørre en nordlending i Oslo hvor han er fra? 

• Liker 5
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man antar jo ikke alltid at de ikke er norske, men at de har opprinnelse fra et annet land. Jeg synes ikke det er noe rasistisk ved å spørre det spørsmålet.

Gjest antbug
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det vel i prinsippet også rasistisk å spørre en nordlending i Oslo hvor han er fra? 

Ja, det vil jeg tro :)

Gjest Catalina Culès
Skrevet
6 minutter siden, antbug skrev:

Javel, så da er det også rasistisk å spør en sørlending på vestlandet hvor han eller hun kommer fra?? 

Om du setter det på spissen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv adoptert og får ofte spørsmål fra andre utenlanske om hvor jeg kommer ifra, merker de ikke blir fornøyde når jeg sier at jeg har bodd i Norge nesten hele livet mitt og har lite tilknytning til min opprinnelse. Akkurat som de forventer at jeg skal vite mye om bakgrunnen min og forventer at jeg skal vite mye om min opprinnelig kultur og språk. De kan finne på å spørre om veldig personlige ting jeg ikke liker å snakke med fremmede om. Som feks, min biologiske familie osv. Dette er for meg veldig privat og opplever det som litt frekt og respektløst å bli spurt så direkte. 

Anonymkode: d5877...4e4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når du treffer på en mørkhudet person er det best å holde kjeft. Ikke si noe, smil og håp at vedkommende går vekk av seg selv.

Anonymkode: c0927...5c6

• Liker 10
Gjest antbug
Skrevet
11 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Javel, så da er det også rasistisk å spør en sørlending på vestlandet hvor han eller hun kommer fra?? 

Om du setter det på spissen.

Ja, det må det vel i så fall være, for den som spør sier jo samtidig at hun har skjønt at vedkommende ikke hører helt hjemme der og er av et litt annerledes slag enn henne selv. Nordlendinger, sørlendinger, østlendinger og samer er det jo mange som har fordommer mot, så det kan sikkert være en påkjenning for dem også. 

Jeg har ikke sagt at jeg synes det er rasistisk å spørre hvor folk er fra, altså. Jeg bare gjengir det mange som blir krenket av spørsmålet sier.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan svare på dette siden jeg ikke har norsk utseende, men er født i Norge. Det handler egentlig ikke om rasisme. Dert synes i hvert fall ikke jeg. 

Det første folk spør om når de møter meg er "hvor er du fra". Det i seg selv er et helt greit spørsmål og noe de fleste spør alle uansett hudfarge. Problemet begynner når 90% av de som spør ikke godtar svaret jeg kommer med. Jeg forteller at jeg kommer fra Fredrikstad. Der burde det spørsmålet vært over, ferdig og finito. Der er i hvert fall der spørsmålet ender når en spør nordmenn. Da går man nemlig over til å snakke litt om Fredrikstad og hvordan livet er der, men mer graver man ikke. 

Med meg derimot blir ikke folk fornøyd med svaret og må bare grave videre. Men, hvor er du egentlig fra? Oja, jeg er oppvokst i Fredrikstad, men født i Oslo.  Ja, men sånn hvor er du egentlig fra? 

Det er plagsomt å måtte kjøre den karusellen for hvert menneske du møter. Og det er utrolig mange. Det blir faktisk plagsomt å svare for 10000-gang. Det er slitsomt å måtte dra opp hele oppveksten og andre private ting bare fordi folk må ha meg til å si "et annet land". Jeg vil gjerne snakke om Fredrikstad og synes det bare er hyggelig å snakke om hvor jeg er fra. Men det skjer ikke. Det som skjer er at jeg må snakke om et land jeg aldri har vært i engang. Jeg vet ikke engang hva hovedstaden i landet er, eller hvilket språk de snakker. Utseende mitt har ingenting med min tilhørighet å gjøre og jeg blir faktisk irritert over at folk forventer at jeg skal legge ut i det store og brede om livshistorien min bare fordi jeg ser annerledes ut. Det er faktisk frekt å spørre fremmede om.

Når du er på ferie er det bare hyggelig at folk spør deg om hvor du er fra. Fordi du er stolt av Norge og vil svare Norge. Det er der du har tilhørighet - Folk ser det med en gang og godtar det. De lar deg få ha den tilhørigheten. Du tenker ikke over dette spørsmålet fordi du alltid har hatt tilhørighet og derfor klarer du ikke å gjenkjenne følelsene som kan ligge bak å få det spørsmålet 20 ganger daglig. Det er selvfølgelig helt naturlig.

Jeg sier også Norge, men da får jeg kritiske spørsmål tilbake. Ikke rasistiske spørsmål som skal sette spm.tegn. md hvor jeg er velkommen, men den spørsmålsrekka som minner meg på at jeg kanskje egentlig ikke har ordentlig tilhørighet her. For meg virker det som at jeg ikke får lov til å ha den stoltheten og den tilhørigheten. Ikke med Norge og ei heller det landet som mine "foreldre" kommer fra. For møter jeg folk derfra kaller de meg utlending de også. Det er ikke noe gøy å ikke få lov til å passe inn noen steder. Derfor sier jeg alltid litt høyt og hardt. Jeg kommer fra FREDRIKSTAD når noen spør. Da tør de ikke grave mer. 

Nå er ikke det spørsmålet enden av verden og ikke noe som opptar tankene mine daglig. Det er heller ikke noe andre skal måtte ta hensyn til. Men det er uansett en faktor blant mange faktorer som skaper en litt vanskelig følelse for oss som er norske bare ikke med utseende. 

Anonymkode: bd17c...670

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...