Gå til innhold

Brettspill - hva skal jeg velge?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

TP er ikke så gøy når det er bare 2. Det er gøy med TP når en er flere og kan være lag med 2 og 2 og samtidig drikke litt rødvin. ;-)

Settlers er dritkult! Strategi-spill. Spilte det sammen med 2 gutter for ikke så lenge siden. De tar det SÅÅÅÅÅ seriøst! hehe...jeg bygde noen veier og hus hist og her og koste meg bare. De derimot var helt ville i blikket og diskuterte strategier lenge etter spillet var avsluttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Othello spiller jeg og samboern mye, men det er jo bare for to spillere. Ellers spiller vi TP og risk, men begge disse er morsommere med flere enn to spillere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Dere høres ut som meg og typen. Vi liker begge å spille spill, men det har en tendens til å bli x-box når det bare er oss to. Men vi har nå funnet noen brettspill som vi synes er gøy å spille når det bare er to:

Settlers er kjempegøy - særlig når en har med utvidelsesettet. Men med bare to personer blir det litt stusselig synes jeg.

Goa er et veldig artig spill som fungerer bra for to personer. Litt sånn settlers type spill egentlig. Liker en settlers liker en nok goa også.

Ellers er Kortskalle ganske festlig også. Og Scrabble er en undervurdert slager synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en ivrig brettspiller, og synes spillene på www.yourmove.no er veldig bra! Ryddig og god levering.

Når du velger spill, er det jo helt etter hvilken type du er og hva du synes er moro. Det er jo flere hysterisk moro spill hvis du er med de rette folkene. Og smarting-spill som er veldig lærerikt og som kan være koselig med litt rødvin til:) Den tredje kategorien er strategispill, som kan være gøy, litt ondskapsfull og veldig langdrygt. Tyskland kommer seg opp og frem på spillefronten, og kjøper du et spill som er merket med "spiel des Jahres", så har spillet fått spillbransjens Oscar, og er garantert en opplevelse å brette ut på bordet.

Mine favoritter i kategoriene (Med strategi som favorittkategori).

KUNNSKAP:

1. Passport En definitiv favoritt. Litt mer nyttig kunnskap enn type TP (type - hvem fikk bronseplass i curling i -56?) Passport lærer bort masse geografi og har masse rare språkspørsmål.

2. TP En sikker vinner. Mye bedre spørsmål enn "store Norske" for eksempel.

3. Quizicon: Nytt spill for året. KOmbinerer spørsmål med bilde.

STRATEGI

1. Risk. Går aldri av moten.

2. Carccassone: TYsk brettspill. Mer action enn i Settlers.

3. Settlers. Gøy med massse utvidelsesbrett!

4. Bonanza. Billig og velig moro kortspill

MORO

1. Kokkelimonke. Få andre deltakere til å tro på din forklagring på rare ord. Kreativitet og latterkrampe.

2. Fantasi. Tradisjonell mime- eller tegnespill.

3. Kortskalle. Lag det heller selv., Skriv lokale helter på en lapp i pannen og gjett deg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående kokkelimonke, i familien vår har vi spilt noe lignende i mange år, man trenger ikke kjøpe spillet (akkurat som man ikke trenger kjøpe korskalle). Vi har kalt det ordbokspillet da. En person finner fram et rart ord i ordboken og skriver ned betydningen på et ark, alle andre skriver ned sin betydning på sine ark og de samles inn. Den som fant ordet leser opp svarene i tilfeldig rekkefølge og alle gjetter på hvilken som er rett. Man får 2 poeng om man gjetter rett, og 1 poeng om en annen har gjettet på ditt svar. Veldig morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig sant. Veldig mange spill kan du lage selv dersom du tenker litt kreativt. Kortskalle er slik , Kokkelimonke, du kan spille "taboo" med fantasikort, og "ordleken" finnes også på spillebrett. (blomster på F, sjokolade på D..etc).

Alias er forresten et fantastisk moro spill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det er foreslått her over, er backgammon et bra alternativ når man er to.

Men her er et annet forslag:

Få med dere et annet vennepar og begynn å spille bridge! Det er utfordrende og man må tenke mye, tar litt tid å lære, men er UTROLIG gøy og spennende. Jeg og exen hadde en fast kveld i uka da vi hadde bridgekveld med to kamerater (det er et spill for fire, to spiller mot to). Utrolig sosialt, særlig i kombinasjon med en kartong vin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favoritter er Dam , Mølle, og Otello.

Dette er brettspill for to peroner.

Veldig lett forklart er dette blandinger av sjakk og tre på rad.

Ofte kan du få disse spillene i en og samme pakke.

Mastermind er jo også en slager fra de glade 70-åra som dukker opp hver gang vi er på hyttet tur.

En skal heller ikke kimse av det gode gamle Kina Sjakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...