AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #1 Skrevet 1. mars 2017 Jeg bakte nettopp to langpannekaker. Den første glemte jeg å doble bakepulvermengden fra liten til stor langpanne, kaken hevet seg overhodet ikke, kun en liten bul som forsvant igjen. Jeg forsøkte så en annen type langpannekake, vaniljesauskaken på det søte liv. Ingrediensene ble veiet, bakepulvermengde var riktig, likeså størrelse på form, plassering i ovn, temperatur og steketid, og jeg sjekket med kakepinne, som kom ut tørr. Denne kaken hevet seg også null, den ble like flat, kompakt og seig som sjokoladekaken jeg lagde først. Ingen av kakerørene hadde avansert framgansmåte, eggedosis som skulle bli stiv eller noe slikt. Kan bakepulver bli ødelagt?? Det er høy turnover på bakepulver hos oss, blir aldri gammelt? Ovnen som er unøyaktig? Vi har en dyr stekeovn fra Miele, ca 5 år gammel, den viser temperatur i displayet. Jeg har ikke vært vant til mislykkede kaker før, men sist jeg lagde i høst også var det en tredje kaketype som ikke hevet seg, den hadde ikke bakepulver i oppskriften og da jeg ikke hadde prøvd den før tenkte jeg det kunne være en dårlig oppskrift. Noen som har noen tro på hva som kan være årsaken. Anonymkode: e9d6f...6be
GenialGalning Skrevet 1. mars 2017 #2 Skrevet 1. mars 2017 Har du fulgt boka da? For ellers kan kaka bli "crazy".
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #3 Skrevet 1. mars 2017 Ja, gjorde en tabbe med første kaketypen, men alt rett med kake nummer to. Den har jeg også laget for et år siden med helt flott resultat. Anonymkode: e9d6f...6be
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #4 Skrevet 1. mars 2017 Sikker på at du har skrudd på riktige knapper på ovnen? Anonymkode: f51ef...417
Gjest Margit Spat Skrevet 1. mars 2017 #5 Skrevet 1. mars 2017 Jeg uttaler meg uten å ha sett på oppskriftene dine, men kan du ha pisket ut all lufta fra kakerørene? Etter at smør, sukker og egg er godt pisket, så skal man som regel være mer forsiktig ved innblanding av mel og bakepulver. Deretter bør røra fortest mulig opp i forma og inn i ovnen, slik at den ikke slipper fra seg mer gass/luft. (Du har sikkert ikke åpnet ovnsdøra under steking, men HVIS det er gjort, så er det gjerne her feilen ligger.)
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #6 Skrevet 1. mars 2017 Kan hende du faktisk glemte bakepulveret ts...? Anonymkode: f51ef...417
Hedy Lamarr Skrevet 1. mars 2017 #7 Skrevet 1. mars 2017 Har du sjekket datomerkingen på bakepulveret? 1
Gjest Margit Spat Skrevet 1. mars 2017 #8 Skrevet 1. mars 2017 Hvis bakepulveret er lagret tørt og ved normal romtemperatur, så har jeg overhodet ingen tro på at det skal ha blitt ødelagt. Om det går ut på dato, så fungerer det helt fint. Er det utgått med mange års margin, så har det muligens litt dårligere virkning, men fremdeles vil det heve noe.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #9 Skrevet 1. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg bakte nettopp to langpannekaker. Den første glemte jeg å doble bakepulvermengden fra liten til stor langpanne, kaken hevet seg overhodet ikke, kun en liten bul som forsvant igjen. Jeg forsøkte så en annen type langpannekake, vaniljesauskaken på det søte liv. Ingrediensene ble veiet, bakepulvermengde var riktig, likeså størrelse på form, plassering i ovn, temperatur og steketid, og jeg sjekket med kakepinne, som kom ut tørr. Denne kaken hevet seg også null, den ble like flat, kompakt og seig som sjokoladekaken jeg lagde først. Ingen av kakerørene hadde avansert framgansmåte, eggedosis som skulle bli stiv eller noe slikt. Kan bakepulver bli ødelagt?? Det er høy turnover på bakepulver hos oss, blir aldri gammelt? Ovnen som er unøyaktig? Vi har en dyr stekeovn fra Miele, ca 5 år gammel, den viser temperatur i displayet. Jeg har ikke vært vant til mislykkede kaker før, men sist jeg lagde i høst også var det en tredje kaketype som ikke hevet seg, den hadde ikke bakepulver i oppskriften og da jeg ikke hadde prøvd den før tenkte jeg det kunne være en dårlig oppskrift. Noen som har noen tro på hva som kan være årsaken. Anonymkode: e9d6f...6be Du må bruke pålitelige oppskrifter, ts. En random blogg på nettet er ikke "pålitelige oppskrifter". Bruk oppskrift som noen har testet før deg, og der de har kommentert og gitt karakter til utprøvingen. Altså: ikke lag kaker fra "det søte liv". (jeg har lest oppskriften. Du får ikke ordentelig kake om du følger den) Anonymkode: d1e74...ea2
Hedy Lamarr Skrevet 1. mars 2017 #10 Skrevet 1. mars 2017 1 minutt siden, Margit Spat skrev: Hvis bakepulveret er lagret tørt og ved normal romtemperatur, så har jeg overhodet ingen tro på at det skal ha blitt ødelagt. Om det går ut på dato, så fungerer det helt fint. Er det utgått med mange års margin, så har det muligens litt dårligere virkning, men fremdeles vil det heve noe. Jeg brukte et bakepulver som var gått ut på dato med ca ett år, og den kaka hevet seg ikke i det hele tatt, noe jeg ellers ikke har problemer med. Så det har iallfall skjedd meg.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #11 Skrevet 17. mars 2017 Du har sikkert brukt en oppskrift fra facebookgruppa / bloggen til MatFraBunn (mat fra bånn)... Anonymkode: 526ef...8f9
Ananas. Skrevet 17. mars 2017 #12 Skrevet 17. mars 2017 På 1.3.2017 den 16.10, AnonymBruker skrev: Du må bruke pålitelige oppskrifter, ts. En random blogg på nettet er ikke "pålitelige oppskrifter". Bruk oppskrift som noen har testet før deg, og der de har kommentert og gitt karakter til utprøvingen. Altså: ikke lag kaker fra "det søte liv". (jeg har lest oppskriften. Du får ikke ordentelig kake om du følger den) Anonymkode: d1e74...ea2 Jo, det gjør man. Jeg har bakt vaniljesauskaken fra Det søte liv mange ganger, med godt resultat. Innen bakeblogger er den heller ikke "en random blogg", men blant de største og beste. 3
Kontormus Skrevet 17. mars 2017 #13 Skrevet 17. mars 2017 Jeg har også brukt oppskrifter fra Det Søte Liv mange ganger, aldri opplevd at noe har skjært seg. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #14 Skrevet 17. mars 2017 Også laget masse fra Det søte liv, inkl vaniljesauskaken. Ble helt flott. hos meg når ting blir flatt så er det fordi jeg har vært for hardhendt med deigen og rett og slett slått den ihjel etter jeg har brukt evigheter på å piske opp eggedosisen. Bruker jeg tid og har en lett hånd går det aldri gærent. Anonymkode: 00ea7...020 2
hjertesukka Skrevet 17. mars 2017 #15 Skrevet 17. mars 2017 Har du hatt på undervarmen? (det var det eneste jeg kom på) Vet ikke hva slags ovn du har, men noen ovner har knapper for bare overvarme f.eks.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #16 Skrevet 17. mars 2017 Når basen til en kake er eggedosis, må man vende inn resten av ingrediensene. IKKE bruk vispen på kjøkkenmaskinen, vend inn resten med en slikkepott eller bruk eventuelt k-spade på kjøkkenmaskinen på veldig lav fart. Det er lett å slå lufta ut av eggedosisen, og da vil kaken klappe sammen. Egg er hevemiddel, i tillegg til bakepulver. Anonymkode: a1da2...811 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå