Gå til innhold

Hvor i Østfold skal vi bo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie med barn i barnehage- og skolealder som vurderer å flytte til Østfold. Vi kommer fra en liten plass med godt skole- og barnehagemiljø, mange barnefamilier, brede fritidstilbud og nærhet til naturen og dette ønsker vi også dit vi skal flytte. Vi har ikke behov for å bo nært by. Noen tips til hvor vi bør bo? 

Anonymkode: b8b07...1a6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere skal bo et sted med brede fritidstilbud er det vel egentlig bare en av byene som gjelder, gjør litt research angående områdene. Det er mange dårlige skoler, og det er gode skoler. Er pris på boliger viktig? Det er for eksempel stor forskjell på priser i Moss og Sarpsborg eller Halden. Moss er mye dyrere, Halden er billigst, mens Sarpsborg er også ganske billig. Fredrikstad er litt dyrere igjen, men ikke fullt så dyrt som Moss. 

Selv bor jeg i Sarpsborg, men har også bodd på "bygda" i Østfold, og trivdes godt der, men det var hverken mye folk eller mange fritidstilbud :fnise:
Jeg vet ikke hvilke områder man bør bo i Fredrikstad/Moss/Halden, men jeg vet at i Sarpsborg bør man i hvert fall unngå de billigste områdene som Alvim, Brevik, Sandesund, noe sentrum (østre bydel), i og med at de skolene har et litt dårligere rykte (Sandesund har vel bedret seg litt). I Sarpsborg ville jeg kanskje sett på områder som Grålum, Kurland, Lande, Opsund, Hannestad, Yven etc. 

Anonymkode: 3a58a...03d

AnonymBruker
Skrevet

Det flotte med Østfold er fine togstasjoner og den gode togforbindelsen til Oslo. Da jeg ble gammel nok skyndte jeg meg til togstasjonen og kjøpte en enveisbillett. Jeg endte opp i fjellene i USA noen år, og det var langt nok unna. Siden har jeg aldri vært tilbake. 

Anonymkode: c5136...b38

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I Østfold så er Surfellingen, Hevingen, Kurland og tune i Sarpsborg fantastisk! Ikke særlig sentralt, ligger liksom i kanten av skogen, men veldig vakkert og rolig. Skole og barnehage er i nærme og hyggelige folk er det også! 

Ellers vil jeg si at Fredrikstad er det desidert beste stedet å bo. Sarpsborg har lite å tilby utenom naturen, men Fredrikstad har mye. Spesielt er byen og gågata ser fantastisk, mens i Sarpsborg er det ganske dødt.

Snakker av erfaring. Har vokst opp i Sarp, men går på skole i Fredrikstad. 

Lykke til!

Anonymkode: 24185...541

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere skal bo et sted med brede fritidstilbud er det vel egentlig bare en av byene som gjelder, gjør litt research angående områdene. Det er mange dårlige skoler, og det er gode skoler. Er pris på boliger viktig? Det er for eksempel stor forskjell på priser i Moss og Sarpsborg eller Halden. Moss er mye dyrere, Halden er billigst, mens Sarpsborg er også ganske billig. Fredrikstad er litt dyrere igjen, men ikke fullt så dyrt som Moss. 

Selv bor jeg i Sarpsborg, men har også bodd på "bygda" i Østfold, og trivdes godt der, men det var hverken mye folk eller mange fritidstilbud :fnise:
Jeg vet ikke hvilke områder man bør bo i Fredrikstad/Moss/Halden, men jeg vet at i Sarpsborg bør man i hvert fall unngå de billigste områdene som Alvim, Brevik, Sandesund, noe sentrum (østre bydel), i og med at de skolene har et litt dårligere rykte (Sandesund har vel bedret seg litt). I Sarpsborg ville jeg kanskje sett på områder som Grålum, Kurland, Lande, Opsund, Hannestad, Yven etc. 

Anonymkode: 3a58a...03d

Hafslundsøy :hjerte:

Anonymkode: cc10b...883

AnonymBruker
Skrevet

Rømskog 😎

Anonymkode: cdd90...2e5

• Liker 2
Skrevet

Hadde måttet bli Fredrikstad.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rømskog 😎

Anonymkode: cdd90...2e5

Det er så vakkert der <3

AnonymBruker
Skrevet
På 1.3.2017 den 13.35, AnonymBruker skrev:

Vi er en familie med barn i barnehage- og skolealder som vurderer å flytte til Østfold. Vi kommer fra en liten plass med godt skole- og barnehagemiljø, mange barnefamilier, brede fritidstilbud og nærhet til naturen og dette ønsker vi også dit vi skal flytte. Vi har ikke behov for å bo nært by. Noen tips til hvor vi bør bo? 

Velkommen til Fredrikstad

Anonymkode: ec7a2...be6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 1.3.2017 den 13.35, AnonymBruker skrev:

Har dere fått jobb(er)?

Bosted synes jeg dere skal vente med inntil jobber er på plass.

Alle byene er helt ok å bo i, og avstandene er ikke lenger enn at folk helt greit bor i en av byene og jobber i en annen.

Det høres jo ut som der er strålende fornøyd med det stedet dere bor i dag, så hvorfor flytte?

Anonymkode: 52bf3...15d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kom til Saltnes i Råde. Her reises splitter ny barneskole og idrettshall nå. Godt skolemiljø. 

Anonymkode: add71...01f

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange fine områder i indre Østfold også. Ser mange nevner ytre her. Vet ikke helt hva dere er mest ute etter. Vil dere ha nærhet til stor by? Eller tenker dere at det holder med en liten bygd, som har det du trenger av matbutikker og div. Du har jo bl.a Marker(grensekommune, butikker og kjøpesenter i tøcksfors), Hærland(eidsberg), du har trøgstad, Spydeberg og mye mye mer. Alt etter som hva dere er ute etter. 

Halden er også en grensekommune, og en litt større by. Ørje(marker) er ei lita bygd, mysen(eidsberg) en liten by, Sarpsborg og Fredrikstad litt større byer, Moss(nærme Oslo). 

Anonymkode: 0bad1...19c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes Halden er helt topp :) 

Har bodd der selv og trivdes veldig godt!

Anonymkode: ecdd4...e42

AnonymBruker
Skrevet

Først må jobber på plass. Så kan dere se hvor dere vil flytte. Arbeidsmarkedet i Østfold er ikke sørlig godt, så å få jobb for begge to kan bli en utfordring. Deg er ikke uvanlig at en eller begge må pendle til Oslo (1-1,5 timer med tog én vei).

Anonymkode: 1123a...a7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...