Gå til innhold

Hjelp til fargevalg kjøkken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har kjøpt nytt hus, som vi overtar om en måneds tid. Dagens kjøkken har en helt grusom sennepsgul farge på veggene. Så den skal bort... Spørsmålet er hva vi skal velge i stedet. 

Kjøkkenet er langt og smalt, ikke så veldig stort, og kjøkkeninnredningen er en slags gråblå, ganske mørk. 

Så hva passer til det, mon tro? 

Anonymkode: d1782...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er ganske lite og smalt som du beskriver det, ville jeg nok gått for en relativt lys farge, enten hvitt eller lys grå feks. Det at du får lysere farger, gjør at rommet gjerne føles større, "luftigere".
Også er det enklere å se flekker enn med mørke farger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, vi vil ha en hvittone, men det er ikke måte på hvor mange hvittoner det finnes :P Helst en litt varm hvitfarge, blir fort ukoselig med en kald hvitnyanse, når innredningen allerede er i en litt kjølig tone? 

Anonymkode: d1782...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått til en faghandel med fargeekspert og fått hjelp der. Er fargen på skapene kald eller varm? Er den kald, ville jeg ikke gått for hvitt med en gultone, da den fort vil se gul ut. Bomull er en hvittone med to prosent gult i seg, og den er da varm.

Skulle jeg valgt, ville jeg gått for en farge på veggene, og ikke en hvit- eller gråfarge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en rolig rødtone? Eller en lys, dempet turkis.  Anbefaler å sette deg inn i Ittens fargesirkel, veldig kjekk å bruke for å se hvilke farger som funker sammen. Det er også fint med sånne "barely there" farger. Ville styrt unna hvitt/grått, fryktelig umoderne og ikke minst kjedelig! Hvis du likevel vil ha det, ville jeg heller malt taket. Dagny Thurmanns bok, Farger til folket er også kjempebra. 

Endret av Audrey Hepburn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...