AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #1 Skrevet 1. mars 2017 Hei! Jeg har ett problem. Jeg er gravid 16 uker på vei. Er ansatt i 100% midlertidig stilling som går ut neste måned. Jeg har ei fast stilling på 20% i samme bedrift. Problemet mitt er at jeg har ikke vært i noe god form siden jeg ble gravid og har vært av og på med sykemelding. Når jeg ikke hadde denne midlertidige stillingen så jobbet jeg også så og si 100% hele tiden. Vi er avhengig av pengene for å få det til å gå rundt har også barn fra før. Jeg vil jo ikke bli satt opp på mer jobb da jeg ikke er i topp form når jeg skal tilbake til den lille stillingen min. Noen som har noen tips og råd? Har jeg mulighet til å få dagpenger da jeg i utgangspunktet bare er ansatt i 20%? Anonymkode: 4e4db...682
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #3 Skrevet 2. mars 2017 Ta det rolig. Sykepenger, og eventuelt dagpenger hvis du slutter, beregnes ut fra lønnen du har hatt de siste 12 mnd. Om stillingen din er midlertidig eller fast spiller derfor ingen rolle overfor NAV. Forskjellen kommer inn når din tid i permisjon er over. Spørsmålet da blir hvilken stilling du har å komme tilbake til. Men det var vel ikke det du bekymret deg for. Din kontraktsfestede midlertidige stillingsprosent må arbeidsgiver respektere uavhengig av din graviditet. Spørsmålet er om du ikke bør få en fast sykemelding fra din lege, ettersom du selv sier du er mye syk i forbindelse med graviditeten. Dette gjør det mer forutsigbart for arbeidsgiver. For eksempel 50-100% sykemelding. På 1.3.2017 den 10.28, AnonymBruker skrev: Jeg vil jo ikke bli satt opp på mer jobb da jeg ikke er i topp form når jeg skal tilbake til den lille stillingen min. Noen som har noen tips og råd? Har jeg mulighet til å få dagpenger da jeg i utgangspunktet bare er ansatt i 20%? Dette avsnittet var veldig vanskelig å tyde. Kan du formulere på annen måte? Men hvis jeg forstod deg riktig. Du har en midlertidig 100% stilling, arbeidsgiver kan ikke bare terminere denne og gi deg 20 % bare fordi du er mye syk. Anonymkode: 5066d...2ec
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #4 Skrevet 2. mars 2017 Takk for svar. Så jeg har rett på dagpenger når jeg i utgangspunktet ikke er arbeidssøker? Jeg er jo ikke i form til å stille på noe ny jobb. Problemet der er at jeg har permisjon fra den lille stillingen min på 20% mens jeg er inn i ei midlertidig 100% som går ut neste måned. Har snakket med nav og de kan ikke gi meg noe konkret svar, så jeg blir veldig forvirret. Jeg har også en utdannelse der jeg ikke trenger å beskymre meg for jobb etter graviditeten, så det er jo en lettelse. Anonymkode: 4e4db...682
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #5 Skrevet 2. mars 2017 Altså, dette er jo veldig enkelt. Siden du verken er i form til å jobbe i din 100% midlertidige stilling, eller ta deg ny jobb, så får du en sykemelding av legen som gjelder frem til du skal føde. Når du er sykemeldt, så får du sykepenger av NAV. Størrelsen på disse sykepengene beregnes ut fra hvor mye du har hatt i inntekt de siste 12 månedene. Hva din formelle stillingsprosent er, er derfor irrelevant. Når barnet har kommet tar du ut fødselspermisjon. Permisjonspenger kommer fra NAV og beregnes etter inntekt du har hatt de siste 12 månedene. Altså det samme som for sykepenger. Din formelle stillingsprosent er også her irrelevant. Etter permisjonen. Går du da tilbake til din 20% stilling eller finner deg en ny jobb. Enkelt og greit. Dagpenger er en dårligere løsning, så det bør du bare legge fra deg. Anonymkode: 8605a...6dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå