AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #1 Skrevet 1. mars 2017 De begrunner dette med at det lettere vil komme jobber til dagpengemottakerne, og at nesten alle utnytter systemet med å få ledig ut tiden. Er det mange her som er enige? Nav velger å pisse på oss, selv om det ikke er vi som styrer det labre arbeidsmarkedet.. Anonymkode: 42b4f...f2b 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #2 Skrevet 1. mars 2017 Nav bestemmer jo absolutt ingenting. Det er det folkevalgte politikere som gjør. Anonymkode: 06990...eb8 12
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #3 Skrevet 1. mars 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nav bestemmer jo absolutt ingenting. Det er det folkevalgte politikere som gjør. Anonymkode: 06990...eb8 Å, de får det vel til på et vis. Anonymkode: 42b4f...f2b 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #4 Skrevet 1. mars 2017 Hvis folk utnytter systemet så må det jo være fordi NAV lar dem utnytte systemet, eller hva? Istedet for å stoppe utbetalinger til individer som ikke søker og nekter å ta imot jobb? Helt feil at alle skal straffes for det. Anonymkode: 178a7...183
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #5 Skrevet 1. mars 2017 Jeg skjønner ikke at folk gidder å utnytte dagpengesystemet, eller klarer det. Har vært arbeidsledig i et halvt år. Har vært på 2 møter, 1 jobbsøkekurs. Jeg må fylle ut jobblogg daglig, altså søke minst 5 jobber i uka. Jeg får ukentlig meldinger og telefoner av nav som lurer på hvordan det går med jobbsøkingen. Er ikke akkurat sånn at man kan ligge på sofaen å late seg i to år. Det eneste som kommer ut av å korte ned dagpengetiden er at flere havner på sosiale, flere blir fattige osv. Det er VANSKELIG å få seg jobb om dagen. Jeg har aldri gått så lenge arbeidsledig som nå, og det ser ikke ut til å løsne med det første. Har ennå ikke fått et eneste intervju. Jeg er så utrolig takknemlig for dagpengene, jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten. Anonymkode: f2920...32e 7
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #6 Skrevet 1. mars 2017 Link til artikkel? (fant ikke noe da jeg googlet det). Dette er uansett noe som besluttes av stortinget til syvende og sist, men over tid ville jeg nok regnet med at ytelsesnivået går ned. Det er mange om beinet om dagen. Anonymkode: 485c1...606 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #7 Skrevet 1. mars 2017 Jeg har gått på NAV nå i over et år, etter at jeg mistet jobben i oljebransjen. Mine erfaringer med NAV er noe av det verste jeg har opplevd. De som jobber der er så forbanna sure og uhøflige, at du går ut med tårer i øynene etter å ha vært der. De hjelper deg ingenting! De sender deg innkalling til det ene og andre møtet, men det er bare vas alt sammen. Og møter du ikke opp, truer de med å ta dagpengene fra deg. Uansett hva det er de har sendt ut info om eller kalt deg inn til, har de truet med å ta dagpengene fra deg. Ikke nok med at du har mistet jobben og har masse bekymringer rundt det, så skal du måtte oppleve noen sure rådgivere på NAV kontoret. De burde hatt smilekurs hele gjengen. De jobber med folk, ikke daue ting. Anonymkode: 118e2...e89 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #8 Skrevet 1. mars 2017 Selvfølgelig er det på trynet at folk får penger i to år uten å jobbe. De fleste er ikke villig til å flytte elelr bytte felt heller, bare se på kg gjengen. Klart dagpenger bør kortes ned, max 14 mnd syns jeg. Anonymkode: e214a...c90 3
GenialGalning Skrevet 1. mars 2017 #9 Skrevet 1. mars 2017 Det morsomme er at de som ikke forstår systemet er de som sutrer mest og kommer til å lide mest 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #10 Skrevet 1. mars 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: De begrunner dette med at det lettere vil komme jobber til dagpengemottakerne, og at nesten alle utnytter systemet med å få ledig ut tiden. Er det mange her som er enige? Nav velger å pisse på oss, selv om det ikke er vi som styrer det labre arbeidsmarkedet.. Anonymkode: 42b4f...f2b Hvor fant du informasjonen om det du sier her? Anonymkode: 61b90...ddb 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #11 Skrevet 5. mars 2017 Heia Hode NAV bestemmer ikke noe, folketrygdloven, og andre lover i Norge vedtas av stortinget. Så la evt aggresjon gå utover lovgivere, ikke de som skal forvalte regelverket... Anonymkode: 25107...3f8 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #12 Skrevet 5. mars 2017 På Wednesday, March 01, 2017 den 8.12, AnonymBruker skrev: De begrunner dette med at det lettere vil komme jobber til dagpengemottakerne, og at nesten alle utnytter systemet med å få ledig ut tiden. Er det mange her som er enige? Nav velger å pisse på oss, selv om det ikke er vi som styrer det labre arbeidsmarkedet.. Anonymkode: 42b4f...f2b Nav bestemmer ikke dette, det er noe Stortingspolitikerne bestemmer med flertallsavstemning. Anonymkode: 5180e...a6e 1
dillyduzit Skrevet 5. mars 2017 #13 Skrevet 5. mars 2017 På 1.3.2017 den 10.52, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke at folk gidder å utnytte dagpengesystemet, eller klarer det. Har vært arbeidsledig i et halvt år. Har vært på 2 møter, 1 jobbsøkekurs. Jeg må fylle ut jobblogg daglig, altså søke minst 5 jobber i uka. Jeg får ukentlig meldinger og telefoner av nav som lurer på hvordan det går med jobbsøkingen. Er ikke akkurat sånn at man kan ligge på sofaen å late seg i to år. Det eneste som kommer ut av å korte ned dagpengetiden er at flere havner på sosiale, flere blir fattige osv. Det er VANSKELIG å få seg jobb om dagen. Jeg har aldri gått så lenge arbeidsledig som nå, og det ser ikke ut til å løsne med det første. Har ennå ikke fått et eneste intervju. Jeg er så utrolig takknemlig for dagpengene, jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten. Anonymkode: f2920...32e På en måte er du heldig, i løpet av de 6mnd som jeg ikke har vært i jobb (fordi det bokstavelig talt ikke finnes jobber) så har nav tatt kontakt 1 (!) gang og det var med et brev på oppmøte på informasjonsmøte 4 mnd etter søknad om dagpenger. Og for å være ærlig, det møtet var ikke de store greiene. Men sånn går det vel når de som møter opp på dette møtet, møtte opp med pysjen på (nei, jeg kødder faktisk ikke, der sitter jeg causal-pent og faktisk fikset meg, for å se at resten av klyngen akkurat hadde stått opp 12.30)
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #14 Skrevet 6. mars 2017 Er for å minst halvere tiden på dagpengene da de er blitt en hvilepute. Typiske er at folk jobber et eller to år og finner på en unnskyldning til å ''bytte eller prøve noe nytt'' også gå to lange år på dagpenger, mens man lever herrens glade dager uten særlig store krav. Typisk er at folk syter og klager over hvor vanskelig alt er, men med en såpass langvarig stønad tror jeg kreativiteten for å skaffe seg noe bedre å gjøre svinner hen. Anonymkode: 8c1e4...036 1
Gliffy Skrevet 6. mars 2017 #15 Skrevet 6. mars 2017 Jeg tror det kan være smart. Selv kjenner jeg mange som plutselig får seg jobb når dagpengene nærmer seg slutt. Det har med det å gjøre at i begynnelsen er de mer kresne på hvilken jobb de vil ha og hvor, men når det begynner å bli alvor så firer de på kravene. Jeg ville nok også først kun søkt i byer jeg har lyst til å bo dersom jeg ble ledig. Og så utvida etter en stund dersomjeg ikke lyktes. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #16 Skrevet 6. mars 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Er for å minst halvere tiden på dagpengene da de er blitt en hvilepute. Typiske er at folk jobber et eller to år og finner på en unnskyldning til å ''bytte eller prøve noe nytt'' også gå to lange år på dagpenger, mens man lever herrens glade dager uten særlig store krav. Typisk er at folk syter og klager over hvor vanskelig alt er, men med en såpass langvarig stønad tror jeg kreativiteten for å skaffe seg noe bedre å gjøre svinner hen. Anonymkode: 8c1e4...036 6 minutter siden, Gliffy skrev: Jeg tror det kan være smart. Selv kjenner jeg mange som plutselig får seg jobb når dagpengene nærmer seg slutt. Det har med det å gjøre at i begynnelsen er de mer kresne på hvilken jobb de vil ha og hvor, men når det begynner å bli alvor så firer de på kravene. Jeg ville nok også først kun søkt i byer jeg har lyst til å bo dersom jeg ble ledig. Og så utvida etter en stund dersomjeg ikke lyktes. Er de dere snakker om veldig unge og bor hjemme hos mamma og pappa mens de suller rundt på omtrent 62,4% av tidligere lønn? Anonymkode: f1cf2...ac1 2
Gliffy Skrevet 6. mars 2017 #17 Skrevet 6. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er de dere snakker om veldig unge og bor hjemme hos mamma og pappa mens de suller rundt på omtrent 62,4% av tidligere lønn? Anonymkode: f1cf2...ac1 Nei, heller folk med veldig god utdannelse faktisk som av den grunn føler seg litt kresne på hva de vil jobbe med. Jeg googla litt rundt det og fant ut at i 2003 så gjorde de om dagpengeperioden fra tre til to år. Resultatene av det var at folk kom seg raskere i jobb. Grafene viser at det er en stor andel som før seg jobb like før dagpengene går ut. https://evalueringsportalen.no/evaluering/analyse-av-en-dagpengereform-virkninger-av-forkortet-dagpengeperiode/Analyse av en dagpengereform (Søkelys på arbeidslivet).pdf/@@inline
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #18 Skrevet 6. mars 2017 Er veldig lett å sitte selv å mene noe om andre, uten å selv sitte i situasjonen. Se for deg å sitte i Stavanger, ene parten med jobb, andre uten, små barn og kjøpt hus som du må selge med tap om du flytter. Altså: Gå ledig eller dynk deg i gjeld. Hva gjør du? Ikke så lett nei. Og nei, er ikke min situasjon. Anonymkode: a9b5c...f25 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #19 Skrevet 6. mars 2017 Merkelig tankegang hos NAV og AP om dagen, når de har fått for seg at ved å halvere tiden man kan få AAP og dagpenger så kommer jobbtilbudene til å stå i kø. Kynisk å si det, men de vil ha folk på sosialstøtte for å betale ut mindre i velferdsordninger og slippe unna ansvar for å hjelpe folk i jobb. De ønsker et mer klassedelt samfunn hvor velferdsordninger for de som har minst gradvis vil forsvinne. Anonymkode: b6701...691 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #20 Skrevet 6. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er veldig lett å sitte selv å mene noe om andre, uten å selv sitte i situasjonen. Se for deg å sitte i Stavanger, ene parten med jobb, andre uten, små barn og kjøpt hus som du må selge med tap om du flytter. Altså: Gå ledig eller dynk deg i gjeld. Hva gjør du? Ikke så lett nei. Og nei, er ikke min situasjon. Anonymkode: a9b5c...f25 Jeg blir ofte irritert over folk som sier at det ikke er jobber å finne i nærområdet, og da påstår man at man må sitte og sture til det kanskje dukker opp noe, for ja "Jeg har gjort alt jeg kan, jeg". Men det er noe som heter for pendlerjobb!!! Man kan skaffe seg jobb i en annen by, leie en liten pendlerleilighet og komme hjem til partner og barn i helgene! Det blir sikkert noe som må tilpasses i hverdagen og det er ikke så gøy å være borte så mye, men er lønna og jobben grei overlever man. Og det er det viktigste, at man kan leve godt på lønn og bidra til seg selv og samfunnet istedet for å bygge opp depresjon i sofaen. Det er mange som frivillig har pendlerjobb (hvor forskjellig er dette ift jobb i nordsjøen egentlig?!?) og har en familie som er fornøyd med opplegget. Vi har det for godt her i landet, og jeg har god tro på at vi overlever på at dagpenger kan kortes ned. Vi er jo mennesker og dermed tilpasningsdyktige når vi må, enkelte er så hjernedøde når de sier de ikke kan flytte pga hus og barn i skole. Mange flytter frivillig på seg med partner og barn overalt så lenge man kan være sammen om det og innstilt på det! Anonymkode: 58edc...019 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå