AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #1 Skrevet 28. februar 2017 Hei! Jeg er en relativt nyutdannet lærer i bl.a fransk,og er den eneste på min skole som har dette faget. Jeg overtok fransk-faget etter en lærer som flyttet langt avgårde,så h*n er ikke aktuell for å få jobben tilbake. Problemet er nå at ledelsen sier at jeg med liten sannsynlighet vil få jobb på min nåværende arbeidsplass til neste år. Kommunen har et stramt budsjett, og de som har vært ute i permisjon de to siste årene kommer tilbake igjen. Det står riktignok en 100% fast stilling ledig nå,som den forrige fransklæreren hadde. H*n hadde andre fag enn fransk også altså. Saken er den, at jeg har én annen kollega som også har gått i vikariat,men som nå er lovet denne faste stillingen. H*n har ingen fag som ikke jeg også har,og h*n har ikke fransk. H*n har jobbet på skolen et år lenger enn meg,og har fått beskjed om at h*n da går foran pga ansenitet. Jeg skjønner ikke helt hva de tenker å gjøre med de som har fransk på 8. og 9.trinn nå. Selvstudium? Kan ledelsen gjøre dette når det går såpass utover elevene? Anonymkode: a59f3...55e 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #2 Skrevet 28. februar 2017 Elevene går vel over til engelsk fordypning eller tysk antar jeg, kanskje de eller foreldre vil gjøre såpass opprør at kommunen må hente inn billig vikar for gjenværende år. Men det er ikke verre for elevene annet enn at de kanskje må ha språk på vg3 på studiespess og mister et annet programfag pga manglende språkfag på ungdomskolen. Hadde jeg vært deg hadde jeg tenkt på meg selv og se etter andre jobber asap! Anonymkode: a1e69...5b9 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #3 Skrevet 1. mars 2017 De kan ikke gå over til tysk eller spansk,da måtte de ha vært med fra starten. Engelsk fordypning er da eneste alternativ. Nå er det jo slik at veldig mange elever velger språk på ungdomsskolen for å slippe unna et år på vgs,eventuelt for å slippe å noen gang måtte opp på nivå 2 i et fremmedspråk(hvis de bytter språk på vgs,skal de bare være på nivå 1 i dette faget, dersom de allerede har hatt språk i tre år på ungdomskolen.) Dette betyr at alle mine fransk-elever MÅ ha språk i tre år på vgs, og de MÅ opp på nivå 2 i det språket. TS Anonymkode: a59f3...55e 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #4 Skrevet 1. mars 2017 Du er ikke bekymret for elevene, du vil forsøke p presse skolen til å la deg beholde jobben pga franskundervisnig. Det er ikke verre enn at skolen leier inn timelærer for disse timene til elevene som har det nå, og deretter slutter p tiliby faget. Anonymkode: 10a96...de9 6
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #5 Skrevet 1. mars 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke bekymret for elevene, du vil forsøke p presse skolen til å la deg beholde jobben pga franskundervisnig. Det er ikke verre enn at skolen leier inn timelærer for disse timene til elevene som har det nå, og deretter slutter p tiliby faget. Anonymkode: 10a96...de9 Og hvorfor skulle hun ikke vært bekymret for elevene?! Anonymkode: ffad5...7f2 6
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #6 Skrevet 1. mars 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kan ikke gå over til tysk eller spansk,da måtte de ha vært med fra starten. Engelsk fordypning er da eneste alternativ. Nå er det jo slik at veldig mange elever velger språk på ungdomsskolen for å slippe unna et år på vgs,eventuelt for å slippe å noen gang måtte opp på nivå 2 i et fremmedspråk(hvis de bytter språk på vgs,skal de bare være på nivå 1 i dette faget, dersom de allerede har hatt språk i tre år på ungdomskolen.) Dette betyr at alle mine fransk-elever MÅ ha språk i tre år på vgs, og de MÅ opp på nivå 2 i det språket. TS Anonymkode: a59f3...55e Det er feil. Nivå 1 på ungdomsskole, nivå 2 på vgs. Derimot må de som ikke har hatt sprak ha både nivå 1+2 på vgs, mens de som hadde nivå 1 på ungdomsskole, og fullfører nivå 2 på vgs, velge nivå 3 siste året. Man slipper ikke unna nivå 2. Hvorfor skulle de fortsette med samme pensum som på ungdomsskolen og ikke avansere, mener du? Anonymkode: 981c8...584
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #7 Skrevet 1. mars 2017 Det er mye lurere å ta tysk uansett Anonymkode: fe63f...f82
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #8 Skrevet 1. mars 2017 Jeg har ikke svar på HI, men kan legge til at når jeg gikk på ungdomskolen (og hadde fransk) så byttet vi lærer 4 ganger på 3 år. Det ble himla ustrukturert og dårlig, og jeg (og flere) fikk 2 på eksamen. Nå kunne vi ha sagt at det er jeg som er dårlig i språk og ikke jobbet hardt nok, men det var ikke sånn. Spesielt når jeg tok Italiensk på VGS og fikk 6 - som er like vanskelig å lære seg som fransk. Så det var ikke mine ferdigheter det sto på. Støtter TS jeg. Skolen burde ikke kunne love bort stillinger på bekostning av elever. Anonymkode: 1085e...96b 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #9 Skrevet 1. mars 2017 Merkelig valg av ledelsen dersom situasjonen er slik du fremstår det. Relevante kvalifikasjoner bør gå foran ansiennitet. Når/dersom avgjørelsen gjøres offisiell, er det mulig å klage? I det offentlige er det vel ganske rigide ansettelsesprosesser slik jeg har forstått det? Uansett bør du vel begynne å søke på andre jobber. Anonymkode: ccf4e...c3b
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #10 Skrevet 1. mars 2017 Hvilke andre fag kan du undervise i? Skolen skal jo se etter hvilken kompetanse dem trenger. Ansinitet er ikke det eneste kriteriet dem skal gå etter. Dette høres ut som en typisk fagforeningssak. Organiser deg, og søk på andre jobber. Anonymkode: 09d4a...337 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #11 Skrevet 1. mars 2017 Enten er det på grunn av ansiennitet på skolen, eller så har vedkommende kanskje gjort en bedre jobb enn deg. Skolen kan vel uansett leie inn vikar til fransktimer for de elevene som allerede har startet med det, også kan de heller lukke muligheten for nye franskelever dersom de ikke har økonomi til å tilby fransk på sikt. Jeg forstår godt at det er fristende å spekulere i hvordan det skal gå med elevene om du er dyktig i fransk, men husk at den vurderingen ikke er opp til deg, den er opp til skolen og til syvende og sist rektor. Du bør derfor tenke på deg selv og begynne å søke andre jobber. Anonymkode: 170bf...1a2 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #12 Skrevet 1. mars 2017 Det er i så fall elvene som har rettigheter her, ikke du. Det er mange måter skolen kan løse dette på, du har ingen krav på å gå foran i ansettelsesprosessen fordi du mener at din kompetanse er uunnværlig. Anonymkode: 1480d...867 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #13 Skrevet 1. mars 2017 Så sært, på skolen min gikk fag foran ansenitet. Anonymkode: 0c24e...19f
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #14 Skrevet 1. mars 2017 Hva står det i utlysningsteksten til den faste stillingen? Det har veldig mye å si for hvem de har lov til å ansette. Anonymkode: da971...9f1
draug 75 Skrevet 1. mars 2017 #15 Skrevet 1. mars 2017 Det er nok ikke så at ansiennitet er det eneste kriteriet som kommer inn her. Der har skoleledelsen pratet seg bort. og: å si opp franskkompetansen, for så å leie inn samme kompetanse på timesbasis er litt på kanten av det vi regner som pent gjort av arbeidsgiver. Sjøl om du har vikariat og det således ikke er direkte forbudt det som skjer. Det virker som sagt som at ledelsen fører deg litt bak lyset. Elevene klarer seg, de, men jeg ser at arbeidsgiverne blir minder og mindre interessert i folkene.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #16 Skrevet 1. mars 2017 Da de ikke hadde fransklærer noen år på vgs jeg gikk på, ble elevene busset til en annen skole i byen for å ha fransk der. Anonymkode: 87e2e...db7
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #17 Skrevet 1. mars 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke bekymret for elevene, du vil forsøke p presse skolen til å la deg beholde jobben pga franskundervisnig. Det er ikke verre enn at skolen leier inn timelærer for disse timene til elevene som har det nå, og deretter slutter p tiliby faget. Anonymkode: 10a96...de9 Jeg er selvfølgelig bekymret for både jobben min og elevene mine. TS Anonymkode: a59f3...55e
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #18 Skrevet 1. mars 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er feil. Nivå 1 på ungdomsskole, nivå 2 på vgs. Derimot må de som ikke har hatt sprak ha både nivå 1+2 på vgs, mens de som hadde nivå 1 på ungdomsskole, og fullfører nivå 2 på vgs, velge nivå 3 siste året. Man slipper ikke unna nivå 2. Hvorfor skulle de fortsette med samme pensum som på ungdomsskolen og ikke avansere, mener du? Anonymkode: 981c8...584 Du misforstår nok litt hva jeg skriver. Hvis du hadde lagt merke til det som stod i parantesen,så hadde du skjønt det. Man kan unngå nivå 2 ved å velge to ulike språk på ungdomsskolen og vgs. Det vil si at de som har fransk i 3 år på ungdomsskolen, kan ha tysk eller spansk på nivå 1 på vgs. Disse elevene trenger aldri å nå nivå 2 i noe språk, med mindre de selv ønsker dette og velger samme språk på ungdomsskolen som på vgs. Har eleven derimot ikke hatt 3 år med språk på ungdomsskolen, SKAL den opp på nivå 2 i språket den velger på vgs.TS Anonymkode: a59f3...55e 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #19 Skrevet 1. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da de ikke hadde fransklærer noen år på vgs jeg gikk på, ble elevene busset til en annen skole i byen for å ha fransk der. Anonymkode: 87e2e...db7 Dette er ikke aktuelt her. Jeg bor på et sted hvor det ikke er fransklærere på naboskolene. TS Anonymkode: a59f3...55e
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #20 Skrevet 1. mars 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva står det i utlysningsteksten til den faste stillingen? Det har veldig mye å si for hvem de har lov til å ansette. Anonymkode: da971...9f1 Det står bare at det er en 100% fast stilling som lyses ut, uten noe spesifikasjon på fag. TS Anonymkode: a59f3...55e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå