Gjest Marsvinet Skrevet 28. februar 2017 #1 Del Skrevet 28. februar 2017 (endret) Jeg flytter fra Bergen om 3 mnd etter å ha studert, og tenker derfor å lage en liten "bucket-liste" over ting som man "må" ha gjort for å kunne si at man har bodd i Bergen. Tenkte at jeg og venninnene mine kunne ha det litt gøy denne siste tida og oppleve Bergen mens vi kan. Vi er i midten av 20 årene og skal snart ut i arbeidslivet. Jeg vet at det er masse ting jeg kunne tenkt meg å gjort, men det eneste jeg kommer på nå som jeg mangler er å gå alle de 7 byfjellene Jeg har holdt meg veldig mye i selve bykjernen og vært mest på Nygårdshøyden. Alle tips er kjærkomne! Ting jeg har gjort som jeg vil anbefale alle studenter å prøve minst 1 gang før studietiden er over: Besøke alle billige og joviale stuentcafeer som Blom, Chaos, Nobel Bopel, Kvarteret Prøve strawberry daiquirien på Tonga (men 1 gang er nok) Pizzaen og øl på Ferdinan på Høyden Billig men bra pizza på Café Spesial Dra på gratis kino på Bergen Bibliotek Dra på debatt med Studentersamfunnet Soling i Nygårdsparken Burger på Inside Historisk byvandring Byvandring der man spotter kjente grafittier Byvandring med moderne arkitektur Kollokvie på SiB-senteret Konsert på Hulen Brettspill på Café Opera Cafe Aura Utesteder: Østre, Ujevnt, Vaskeriet, Lille, Litt "mørke" puber: Biskopen, Hectors Hybel, Legal, Konrads Kåk Besøke Hansa-fabrikken Klappe SiB-katten Loppemarked utenfor Bergen Kaffebrenneri Skostredet og alle de søte butikkene og spisestedene der Kattens vern (om man er kattgal). Et stort hus dedikert til å stelle hjemløse katter. Landmark Råvarene - zero waste colonial Stand up på Ricks eller Lille Ole Bull Ting som jeg vil anbefale alle å prøve: Hovedsamlingen på KODE Oppsetninger ved hovedscenen på Den Nationale Scene Akvariet Bryggen Spassere rundt Nordnes gjennom Ytre Markeveien Spassere rundt "Store-Lungen" Lepra-museet Bergenhus Festning Klassisk konsert i Grieg-hallen Forestilling på Logen Teater Universitetsmuseene og muséhagen Ta noen glass vin med venninner på Don Pippo Ta en hel søndag på uteserveringen på Verftet når det er sol Drikke whiskey på Tasting Room Spise på Pygmalion Spise og drikke vin på Altona, Marg & Bein, Spisekroken Cafeene Krok & Krinkel, Klosteret Kaffebar (NB: man kan ha med hund), Trikken Ting jeg vil gjøre før jeg flytter (listen oppdateres fortløpende) Besøke Aboretet på Milde Grieg-museet på Troldhaugen Gå Lyderhorn, Damsgårsfjellet, Rundemannen og Sandviksfjellet (har gått Løvstakken, Ulrikken og Fløyfjellet) Båt-tur på fjorden når det er fint vær Fana kirke Fantoft Stavkirke BarBarista Utflukt til Grønnskjæret uteområde Tur i Canadaskogen "Kafeen" i Skostredet mvh, Marsvinet Endret 1. mars 2017 av Marsvinet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #2 Del Skrevet 28. februar 2017 Altså er det ingenting spesielt i Bergen? Anonymkode: 1538b...fe2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brownbrown Skrevet 28. februar 2017 #3 Del Skrevet 28. februar 2017 Født og oppvokst i bergen. Alle stedene du nevte er gørr kkedelig. Utenom akvariet. Det er gøy vist du har barn. Zachen.ricks.metro.jovial.fotballpube er steder som er grei å gå på 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brownbrown Skrevet 28. februar 2017 #4 Del Skrevet 28. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Altså er det ingenting spesielt i Bergen? Anonymkode: 1538b...fe2 Jo byen har sin egen unike sjarm. Jeg bor i sandefjord nå og vil gjerne flytte tilbake Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emas Skrevet 28. februar 2017 #5 Del Skrevet 28. februar 2017 Eg angrar på at eg ikkje var innom lepramuseet og rosenkranstårnet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sallie Skrevet 28. februar 2017 #6 Del Skrevet 28. februar 2017 Akvariet, Stoltzen, Fløyen, Løvstakken, Lyderhorn, Ulriken, Canadaskogen, se flotte grønskjæret.. fin badeplass, vestkanten badelandet, gå på en kinesisk resturant, ta turen ut i Åsane på Ikea å spise / se seg om,.. , gå på en konsert, gå på kino.. Er mye kjekt å gjøre i Bergen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marsvinet Skrevet 28. februar 2017 #7 Del Skrevet 28. februar 2017 7 minutter siden, brownbrown skrev: Født og oppvokst i bergen. Alle stedene du nevte er gørr kkedelig. Utenom akvariet. Det er gøy vist du har barn. Zachen.ricks.metro.jovial.fotballpube er steder som er grei å gå på Da har vi nok forskjellig smak. Alle i min krets synes at alle de du nevner her er no-go plasser, og jeg må desverre si at jeg er enig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marsvinet Skrevet 28. februar 2017 #8 Del Skrevet 28. februar 2017 8 minutter siden, Emas skrev: Eg angrar på at eg ikkje var innom lepramuseet og rosenkranstårnet.. Lepra-museet var veldig spennende! Det er også en fin urtehage bak bygningen. Var der med en legestudent og det var veldig interessant for oss begge. Anbefaler det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #9 Del Skrevet 28. februar 2017 Bergen er tragisk, møkk lei hele byen. Ikke engang et skikkelig museum og oppdrive og det er dårlig vær støtt. Bor her pga av barnet mitt, hvis ikke det hadde jeg flyttet. Andre byer har mer tilbud, hver eneste mulighet til å reise bort og jeg er avgårde.. kan ikke forstå hva som er så spesielt med en by som ligger i en sump det bestandig regner over. Anonymkode: 721b2...414 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #10 Del Skrevet 28. februar 2017 32 minutter siden, Marsvinet skrev: Lepra-museet var veldig spennende! Det er også en fin urtehage bak bygningen. Var der med en legestudent og det var veldig interessant for oss begge. Anbefaler det Lepramuseet er knøttlite og tragisk. Anonymkode: 721b2...414 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #11 Del Skrevet 28. februar 2017 39 minutter siden, Sallie skrev: Akvariet, Stoltzen, Fløyen, Løvstakken, Lyderhorn, Ulriken, Canadaskogen, se flotte grønskjæret.. fin badeplass, vestkanten badelandet, gå på en kinesisk resturant, ta turen ut i Åsane på Ikea å spise / se seg om,.. , gå på en konsert, gå på kino.. Er mye kjekt å gjøre i Bergen Ta turen ut til Ikea? ,,, sier en del, det satses på kjøpesenter her i byen, i stedet kunne de bygget ut aktivitetssentre for barn og unge. Må reise til Oslo hver gang jeg skal lære poden litt historie;) Anonymkode: 721b2...414 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sallie Skrevet 28. februar 2017 #12 Del Skrevet 28. februar 2017 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta turen ut til Ikea? ,,, sier en del, det satses på kjøpesenter her i byen, i stedet kunne de bygget ut aktivitetssentre for barn og unge. Må reise til Oslo hver gang jeg skal lære poden litt historie;) Anonymkode: 721b2...414 hehe er meg som elsker kjøpesentre utenfor byen . Jeg liker bedre kjøpesentrene utenfor byen enn å gå rundt å handle i selve byen. Ellers anbefales det å gå en tur rundt nordnesparken. Gå en tur på sandviksbatteriet. Gå en tur i Alvøskogen og Langeskogen., kvarven... Liker Egon på bryggen ganske godt. Fridays har mye god mat.... Endret 28. februar 2017 av Sallie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annebanane Skrevet 28. februar 2017 #13 Del Skrevet 28. februar 2017 (endret) Sett av penger og gå pub til pub. Gå innom alt fra cafeer til brune pub'er til nattklubber gjennom hele dagen. Ta en skitur til Voss. Du skal få noe rabatt som student. Ta bussen/kjør til enden av øyene rundt (som f.eks. Øygarden og Askøy) og sjekk ut utsiktene og krigshistorien (Herdla har en del å se på). Ta deg en tur til Alvøen. Lån en bil og kjør rundt på alle mulige småveier i sentrum og området rundt. Brukte en gang 3 timer på det, og oppdaget så mange nye steder og greier vi hadde hørt om på veien. Delta på alle mulige quizzer rundtom i byen. Alt fra de lettere til den "for proffene" på Opera. Reis på øl/vin/whisky-festival nå om våren. Stand-up på Ricks på onsdager. Du kan teste ut Escape Bryggen. Ja, det var det jeg kom på for nå som tillegg til dine egne. Edit: du kan også spille shuffleboard/biljard/dart på Kong Oscar, Finnegans, Muskedunder, osv. Endret 28. februar 2017 av Moonwalker Kom på noe til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marsvinet Skrevet 28. februar 2017 #14 Del Skrevet 28. februar 2017 6 minutter siden, Moonwalker skrev: Sett av penger og gå pub til pub. Gå innom alt fra cafeer til brune pub'er til nattklubber gjennom hele dagen. Ta en skitur til Voss. Du skal få noe rabatt som student. Ta bussen/kjør til enden av øyene rundt (som f.eks. Øygarden og Askøy) og sjekk ut utsiktene og krigshistorien (Herdla har en del å se på). Ta deg en tur til Alvøen. Lån en bil og kjør rundt på alle mulige småveier i sentrum og området rundt. Brukte gang bort 3 timer på det, men oppdaget så mange nye steder og greiee vi hadde hørt om på veien. Delta på alle mulige quizzer rundtom i byen. Alt fra de lettere til den "for proffene" på Opera. Reis på øl/vin/whisky-festival nå om våren. Stand-up på Ricks på onsdager. Du kan teste ut Escape Bryggen. Ja, det var det jeg kom på for nå som tillegg til dine egne. Edit: du kan også spille shuffleboard/biljard/dart på Kong Oscar, Finnegans, Muskedunder, osv. Tusen takk for mange gode tips! Bergen har så mange spennende cafeer og restauranter om man leter litt Har spilt shuffleboard på Kong Oscar før. Veldig gøy kveldsaktivitet når man er student Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #15 Del Skrevet 28. februar 2017 En kveld på Fincken synes jeg alle burde unne seg.Anonymkode: 41f88...222 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #16 Del Skrevet 28. februar 2017 En tur innom Gamle Bergen kan være noe å få med seg. Husk å kjøp sukkerkandis når du er der, det er et must! Rusle langs bryggen å se på båtene, mens man spiser is i fin været (ja, vi har fint vær i Bergen også). Se på stoltheten Statsråd Lehmkhul og ta Beffen over vågen. Spise reker på fisketorget, det er dessverre ikke det samme som det en gang var. Men, likevel ganske hyggelig. Det er også ganske fint å bruke en dag på å bare rusle rundt i sidegatene og se på de gamle byggene. Er mye fint som man normalt ikke ser fordi man går i hovedgatene. Hvis dere har muligheten ville jeg også prøvd å ta meg en tur ut i øygarden. Anonymkode: fb62d...ee8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Athleisure Skrevet 1. mars 2017 #17 Del Skrevet 1. mars 2017 1 time siden, brownbrown skrev: Født og oppvokst i bergen. Alle stedene du nevte er gørr kkedelig. Utenom akvariet. Det er gøy vist du har barn. Zachen.ricks.metro.jovial.fotballpube er steder som er grei å gå på Alle utestedene du nevnte er jo ganske harry. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #18 Del Skrevet 1. mars 2017 Akkurat nå, marengsi skrev: Alle utestedene du nevnte er jo ganske harry. Hehe. Skulle hatt betalt for å gå inn på noen av de stedene. 18-åringer, rølp og slossing i køa. Anonymkode: efa72...d7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #19 Del Skrevet 1. mars 2017 Bergenhus festning og Rosenkrantztårnet om ikke det er nevnt Anonymkode: cb978...b24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brownbrown Skrevet 1. mars 2017 #20 Del Skrevet 1. mars 2017 (endret) 11 minutter siden, marengsi skrev: Alle utestedene du nevnte er jo ganske harry. nei, har jobbet som dørvakt i et par år og snakket med de som eide zachen, de har god kontroll på hvilke utesteder som har flest kunder. alle jeg nevnte er de som er på top + feliz. så jeg tror det er du som er harry, det er de utestedene som har flest besøk i bergen. fotballpuben er vell kanskje litt harry ja, men det er stappfullt der hver helg og de gjør det bra Endret 1. mars 2017 av brownbrown Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå