Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ta IVF i Riga til sommeren. Der er de mer fleksible på antall embryoer. Jeg har veldig lav AMH og vurderer derfor å spørre om og sette inn to embryoer. Er det andre her som har gjort det samme? Eller som har noen tanker rundt dette?

Anonymkode: 3f2e0...763

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gjort det hvis det blir aktuelt. (Med lav AMH er det ikke sikkert det blir aktuelt fordi det ikke er sikkert de får frem to embryoer i det hele tatt.)

Anonymkode: 452ce...865

Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville satt inn to blastocyster, for da er tvillingrisikoen veldig stor. Jeg satte imidlertid inn to tredagersegg nå sist, og det angrer jeg ikke på (hcg tyder på at det bare er en der inne, men det får jeg ikke vite på noen uker enda).

Det er imidlertid viktig at man tenker nøye gjennom risikoen først, og diskuterer den med partner. En ting er å få tvillinger - det er sikkert både slitsomt og koselig - men man må også tenke på at man automatisk får et risikosvangerskap med større sjanse for at noe skal gå galt både for mor og barn. Man kan miste en tvilling og dermed stå i fare for å miste den andre også. Det er stor fare for prematur fødsel, og dersom den blir veldig prematur er det fare for hjerneskade på barna. Det er nok ganske tøft å stå der og klandre seg selv for barnets skade fordi man var "grådig" og satte inn to egg.

Som sagt satte jeg inn to tredagersegg selv, så jeg godtok at det var en viss risiko. Med blastocyst hadde jeg aldri satt inn mer enn ett, for da er sjansen for at begge eggene skal feste seg veldig mye større.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg satte inn 4 blastocyster fra ung donor og det ble likevel bare 1. Da jeg prøvde med mine egne egg satte jeg inn 3  på hvert forsøk og det ble ingen.

Anonymkode: 3a9bb...c14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du er rede for å ta hånd om tvillinger, så ja. 

Om tvillinger høres slitsomt ut eller er plassmessig/økonomisk problematisk... nei.

Anonymkode: f85e3...0d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk deg godt om at du faktisk ønsker deg tvillinger med alt det ekstra slitet det medfører, både under svangerskapet og de første årene. 

Jeg satt inn to egg på alle forsøkene, dette var for 10 år siden. Jeg ble gravid med tvillinger på siste forsøket. Det er et risikosvangerskap, men man får jo selvfølgelig god oppfølging.

Lykke til!

Anonymkode: 3b087...904

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville spurt meg selv om man er villig til å få tvillinger, og om det er noen helsemessige årsaker til at mor ikke burde gå med tvillinger. 

Å gå med tvillinger er veldig anderledes. Man følges tettere opp, man må være forberedt på at de kommer tidlig og amming er en utfordring. Ofte blir ikke fødselen slik man ser for seg heller. Det anbefales epidural. Selv om tvilling 1 fødes naturlig er det ofte tvilling 2 trenger hjelp iform av smertefull manipulering eller man må ha keisersnitt. Uten epidural risikerer man da full narkose og hverken mor eller far får oppleve fødselen. 

Man blir veldig opphengt i milepæler. 12 uker for minimal sjangse for spontanabort, 23 så vil man prøve å redde de hvis de er sterke, 24 prøver man å redde de, 1kg og de har gode sjangser for å overleve, 2,5kg og de klarer seg veldig bra osv osv osv. 

Eneggede tvillinger har høyere risiko enn toeggede med hver sin fostersekk. Normalt sett har tvillinger høyere risiko for spontanabort før uke 12, men ikke ivf-tvillinger som ligger på samme tall som enlinger. Mor har større risiko for komplikasjoner som bekkenløsning, svangerskapsforgiftning osv, etter fødsel er det økt sjangse for fødselsdepresjoner og det rammer 1 av 10. 72% av tvillinger blir født mellom uke 33-38. Bor dere usentralt så vær forberedt på å måtte forholde deg til et større sykehus langt unna.

Anonymkode: dd211...738

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville nok forholdt meg til retningslinjene de anvender i Norge. Diskuter gjerne med en Norsk fertilitetslege dersom du kjenner noen. 

Hvor mange forsøk har du tatt før? Ble det satt inn blastocyster/embryo av god kvalitet? Dersom ja ville jeg mulig gått for to. Men er det første forsøket ditt. Eller første gang du har god kvalitet, ville jeg valgt en. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...