Monstrum Skrevet 28. februar 2017 #1 Skrevet 28. februar 2017 (endret) Har en ørliten diskusjon med min mor (som tar vare på alt) for tiden: Når dere har betalt regninger, hva gjør dere med dem? Tar dere vare på dem en stund? I så fall hvor lenge, og hvor/hvordan oppbevarer dere dem? Eller bare kaster dere dem, siden man uansett har oversikt i nettbanken? Endret 28. februar 2017 av Monstrum
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 28. februar 2017 #2 Skrevet 28. februar 2017 Ser ikke noen grunn til å ta vare på dem, de er jo ikke kvitteringer.
dk73 Skrevet 28. februar 2017 #4 Skrevet 28. februar 2017 Setter dem i en perm som er inndelt i 12mnd og der ligger de til neste år....da river jeg de ut og kaster de når jeg setter inn de nye. Enkelt å ha oversikt da. Har også kvitteringer på mobil, tv og andre ting i den samme permen. 1
Onar Skrevet 28. februar 2017 #5 Skrevet 28. februar 2017 Kaster de, kvitteringen er på nettbanken. Ingen vits i å fylle papirkurven med søppel.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #6 Skrevet 28. februar 2017 Har omtrentlig alt på e-faktura eller avtalegiro. Miljøvennlig vettu. For noen kan det sikkert føles greit med papirfaktura for å ha en enkel oversikt over utgifter og følge med på eventuelle prisforskjeller, eller for å få en budsjettoversikt hvis det er mange forskjellige utgifter. Men enkelte er også bare skikkelig tilbakestående når det kommer til nettbank ennå. Anonymkode: 07777...291
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #7 Skrevet 28. februar 2017 Legger dem i en perm og arkiverer etter beløpetsstørrelse og samme type faktura etter hverandre. Men det meste går på avtale/efaktura og da ser jeg ikke fakturaen på papir. Anonymkode: 64c57...455
Gjest chisandra Skrevet 28. februar 2017 #8 Skrevet 28. februar 2017 Kaster de. Alt ligger jo inne på nettbanken.
Sallie Skrevet 28. februar 2017 #9 Skrevet 28. februar 2017 12 minutter siden, Monstrum skrev: Har en ørliten diskusjon med min mor (som tar vare på alt) for tiden: Når dere har betalt regninger, hva gjør dere med dem? Tar dere vare på dem en stund? I så fall hvor lenge, og hvor/hvordan oppbevarer dere dem? Eller bare kaster dere dem, siden man uansett har oversikt i nettbanken? Jeg tar bilder av regningen med mobiltelefonen, og tar bildet fra nettbanken at betalingen er utført med kidnummeret kontonummeret, og beløpet . Jeg er veldig nøye på å ha kontroll på regningene hehe. Det er en sak jeg er flink på!
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #10 Skrevet 28. februar 2017 Skriver på datoen de er betalt slik at det er lett å finne tilbake. Oppbevarer i ei arkivmateriale hvor jeg også har diverse kvitteringer, lønnslipper, forsikringspapirer og diverse annet. Rydder opp og kaster når det passer seg/når det begynner å bli fullt Anonymkode: 812d4...383
Monstrum Skrevet 28. februar 2017 Forfatter #11 Skrevet 28. februar 2017 Høh, interressant å se hvor forskjellig man gjør det Mamma er slett ikke håpløs på nettbank altså, men hun tar likevel vare på alle regninger, hun har vel omtrent fem år tilbake.. Selv tar jeg vare på forsikringspapirer og eventuelle store regninger på mange tusen. Lønnsslipper får jeg elektronisk, og ellers har jeg jo oversikt over alt i nettbank.
Perle Skrevet 28. februar 2017 #12 Skrevet 28. februar 2017 Skriver betalt på de, samt dato for betaling. Legger i en egen skuff og når året er omme går de i peisen. Vet de ligger lageret på nettbankens logg, men har opplevd mer en én gang hvor gendig å ha de om det skulke bli noe tull. Når året er omme, går de i oeisen, så er det på'n igen...
vendeli Skrevet 28. februar 2017 #13 Skrevet 28. februar 2017 Har det meste på avtalegiro eller email-faktura. Forsikringene kommer som papirgiro en gang i året, og de tar jeg vare på for å lettere holde oversikt over om prisene går opp og fordi jeg er livredd at det skal bli noe kluss der. Hvis jeg bestiller noe med papirgiro så tar jeg vare på den til angrefrist eller reklamasjonsfrist har gått ut. Samler garantilapp, faktura, osv. i en perm, som jeg går gjennom nå og da og kaster det som har utgått.
Anonym90059005 Skrevet 28. februar 2017 #14 Skrevet 28. februar 2017 21 minutter siden, Sallie skrev: Jeg tar bilder av regningen med mobiltelefonen, og tar bildet fra nettbanken at betalingen er utført med kidnummeret kontonummeret, og beløpet . Jeg er veldig nøye på å ha kontroll på regningene hehe. Det er en sak jeg er flink på! Hva er poenget med å ta bilde av nettbanken når det ligger lagret i nettbanken? 7
Anonym90059005 Skrevet 28. februar 2017 #15 Skrevet 28. februar 2017 10 minutter siden, Monstrum skrev: Høh, interressant å se hvor forskjellig man gjør det Mamma er slett ikke håpløs på nettbank altså, men hun tar likevel vare på alle regninger, hun har vel omtrent fem år tilbake.. Selv tar jeg vare på forsikringspapirer og eventuelle store regninger på mange tusen. Lønnsslipper får jeg elektronisk, og ellers har jeg jo oversikt over alt i nettbank. Så voldsomt erfaren bruker av nettbank kan hun vel ikke akkurat være om hun fortsatt får regningene i posten per brev? Ellers, alle dere som bruker tid på å sirlig sortere og sette inn alle regninger i en perm, føler dere ofte at dere har behov for å bla dere bakover i den permen? Fullstendig unyttig tidsfordriv spør du meg... 6
Monstrum Skrevet 28. februar 2017 Forfatter #16 Skrevet 28. februar 2017 1 minutt siden, Anonym90059005 skrev: Så voldsomt erfaren bruker av nettbank kan hun vel ikke akkurat være om hun fortsatt får regningene i posten per brev? Haha, hun kan opprette Efaktura og avtaletrekk hvis hun vil, men hun "føler hun har mer kontroll" ved å få alt i posten
Sallie Skrevet 28. februar 2017 #17 Skrevet 28. februar 2017 10 minutter siden, Anonym90059005 skrev: Hva er poenget med å ta bilde av nettbanken når det ligger lagret i nettbanken? Da har jeg full kontroll over kidnummer og slikt enkelt og greit . Mye lettere å ha kontroll på det.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #18 Skrevet 28. februar 2017 Jeg får det aller meste på e-faktura med avtalegiro, så det ligger jo i nettbanken. Sparer ikke på bilder, mailer osv av dette. Mye av det jeg tidligere har tatt vare på får jeg nå i digipost eller det ligger tilgjengelig for nedlasting på bankens/forsikringsselskapets sider, så dette har jeg heller ikke på papir. Får noen spesifiserte regninger på papir, og de tar jeg vare på i en mappe, ikke for selve regningen men for spesifikasjonene. Har vel en 8-10 stk i løpet av året, som går i søppelet når neste regning for samme mnd kommer (regningen for januar 2016 går i søpla når den for januar 2017 kommer). Minst mulig papir og "mapper" som tar plass i skuffer og på pcen altså. Anonymkode: 1613d...911
Snipa Skrevet 28. februar 2017 #19 Skrevet 28. februar 2017 8 minutter siden, Sallie skrev: Da har jeg full kontroll over kidnummer og slikt enkelt og greit . Mye lettere å ha kontroll på det. But why??? Kan ikke huske en eneste gang der jeg har hatt behov for kidnummer. 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #20 Skrevet 28. februar 2017 12 minutter siden, Monstrum skrev: Haha, hun kan opprette Efaktura og avtaletrekk hvis hun vil, men hun "føler hun har mer kontroll" ved å få alt i posten Det er jo ikke akkurat 100 % kontroll når posten er involvert for å si det sånn. Brev kan forsvinne, og plutselig kan det komme en inkasso istedet Anonymkode: 07777...291 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå