Gå til innhold

Hun står fortsatt oppført på lånet, men har skrevet under på skjøtet så eier ikke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer har endelig etter lang tid fått ut eksen av leiligheten da skjøtet endelig er skrevet under på, og har blitt tinglyst (godkjent) etter mye om og men.  Problemet nå er at hun fortsatt står som låntaker med pant i leiligheten (som nå min samboer er juridisk eier av), og banken vil ikke føre over hele lånet på min samboer. (Han er ufør, men vi selger leiligheten nå i Mars - så det ville bare blitt på han i mellomtiden).

Spørsmålet er hva slags rettigheter har hun ved eventuelt salg? Må han ha hennes underskrift for å selge leiligheten for å innfri lånet? 
Megler skulle undersøke i morgen, men vi sitter og bekymrer oss nå. Megler mente at banken har surret mye, og at det bare er kaos.

Hva tror dere?
Vi vil bare ha henne ordentlig ut, uten å tape noen penger da det er samboer som har betalt leil og innskudd hele veien. 

Anonymkode: 8f6d1...1e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg snakket med en advokat. Han sa at så lenge man på skjøtet står som ene-eier så var det ingen regler som tilsa at banken ikke kunne føre hele lånet over på ene-eieren, så dere får bare spørre banken på hvilket grunnlag de nekter dere dette.

AnonymBruker
Skrevet
På Wednesday, March 01, 2017 den 19.02, JaVel skrev:

Jeg snakket med en advokat. Han sa at så lenge man på skjøtet står som ene-eier så var det ingen regler som tilsa at banken ikke kunne føre hele lånet over på ene-eieren, så dere får bare spørre banken på hvilket grunnlag de nekter dere dette.

Årsaken til dette vil jeg jo anta er at han ikke har betjeningsevne til å betjene lånet alene.  Lånet ble gitt med forutsetning om 2 inntekter. De har nå også overført eierskapet av boligen til ene parten uten at banken har godkjent at han kan ha lånet alene. 

Anonymkode: 293a1...e5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel evt. samboeren som kommer dårlig ut av det; hun har lån på en bolig hun ikke er deleier i. Er ikke det som å sitte med skjegget i postkassa?

Anonymkode: 27d16...568

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...