AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #1 Skrevet 28. februar 2017 Lurer veldig på dette Anonymkode: 67a4b...ad5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #2 Skrevet 28. februar 2017 I tillegg til frisørens lønn skal jo prisen du betaler dekke husleie, strøm, kommunale avgifter, alt av interiør (inkl. mye spesialutstyr), alt av materiell som sakser, kniver, børster, kammer, klyper, ruller etc, alle forbruksvarer som shampoo, balsam, farge, permanentvæske, stylingprodukter etc. I tillegg kommer jo også alle de som ikke kommer til avtalt time og aldri betaler for seg, og svinn på produkter de ikke rekker bruke opp før det blir ødelagt (ett sted må jo dette også tas inn). Arbeidsgiveravgift, sykepenger, feriepenger og mva må også tas høyde for. Og i tillegg er det sikkert 1000 ting jeg ikke har tenkt på, for jeg har aldri drevet frisørsalong og dette er bare det jeg kommer på i farta. Hvor mye betalte du sist du var hos frisøren, og hvor lenge satt du der? Selv betalte jeg under 500 for en enkel vask/klipp/føn, og det gir ikke en spesielt høy timepris i forhold til en del andre fagarbeidere. Anonymkode: deddc...652 10
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #3 Skrevet 28. februar 2017 Jævelig godt spørsmål. Selv med alt som listes opp over her går det ikke opp. Anonymkode: c259e...b72 5
CaraCaraMia Skrevet 28. februar 2017 #4 Skrevet 28. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jævelig godt spørsmål. Selv med alt som listes opp over her går det ikke opp. Anonymkode: c259e...b72 Enig. Hvis jeg klipper meg + striper håret her i Oslo må jeg betale minimum 1600 kr. På salonger som Nikita og Adam og Eva har jeg betalt ca 2500 kr. Det er helt sykt. Så nå klipper jeg meg i Spania, klipp/striper/hårkur 70 euro. Flinke er dem og. Kan det være branding og markedsføring som gjør at det er så dyrt i Norge? 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #5 Skrevet 28. februar 2017 I Oslo er det jo ofte høy husleie. Men jeg lurer jo litt på det samme. Jeg går til en bitteliten frisørsalong i Oslo og betaler 1200 for farge av ettervekst på ca 1 cm. Tar aldri hårkur. Det er ganske god timebetaling. Advokater og privatpraktiserende psykologer tar vel omtrent det samme. Anonymkode: 40c21...38c 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #6 Skrevet 28. februar 2017 Når jeg klipper og striper håret må jeg betale 3200 kr. Det inkluderer fagarbeider, gode råd, mange produkter og jeg tar opp en stol i salongen i 5 timer. Det svir, men jeg forstår at de må ha såpass. Anonymkode: 89237...9af 4
Joia Skrevet 28. februar 2017 #7 Skrevet 28. februar 2017 Tenkt det samme om håndtverkere. De har jo skyhøy timelønn for fullført arbeide. Og da er det jo ikke snakk om husleie og strøm engang.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #8 Skrevet 28. februar 2017 2 minutter siden, Joia skrev: Tenkt det samme om håndtverkere. De har jo skyhøy timelønn for fullført arbeide. Og da er det jo ikke snakk om husleie og strøm engang. Helt vilt. Anonymkode: 40c21...38c
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #9 Skrevet 28. februar 2017 3 minutter siden, Joia skrev: Tenkt det samme om håndtverkere. De har jo skyhøy timelønn for fullført arbeide. Og da er det jo ikke snakk om husleie og strøm engang. Du vet de har kontor og lager, eller...? Mange firmabiler,kanskje? Anonymkode: 89237...9af 12
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #10 Skrevet 28. februar 2017 Lurer jeg også på. Mange advokater tar lavere timepris. Også de har utgifter til lokale, skatt, moms, sekretær osv. Får det ikke til å gå opp. Anonymkode: a9dac...ae3 6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #11 Skrevet 28. februar 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: I Oslo er det jo ofte høy husleie. Men jeg lurer jo litt på det samme. Jeg går til en bitteliten frisørsalong i Oslo og betaler 1200 for farge av ettervekst på ca 1 cm. Tar aldri hårkur. Det er ganske god timebetaling. Advokater og privatpraktiserende psykologer tar vel omtrent det samme. Anonymkode: 40c21...38c Selv husleien gir jo ikke mening. Jeg har betalt det samme i London og New York som jeg har betalt i Oslo, og da snakker jeg om de dyre nabolagene i storbyene... Det er et slags indirekte prissamarbeid mellom frisørsalonger, og folk har vent seg til at de må betale latterlig mye. Anonymkode: 28a94...aa9 8
Kara W Skrevet 28. februar 2017 #12 Skrevet 28. februar 2017 Nå kan jeg ikke noe om frisøryrket, så dette svaret blir på generelt grunnlag. Når man leier inn en konsulent kan men regne med at ca halvparten av det du betaler går til å dekke personens lønn, grovt regnet, men dette er altså inkludert skatt, arbeidsgiveravgift, lønn mv. Så når du betaler 1.000,- timen så sitter han igjen med kanskje 350,- før skatt. En konsulent har ingen direkte utgifter knyttet til seg. En frisør har ganske mange, som skal dekkes inn av samme timesatsen. En annen ting er at man tar den prisen som markedet er villig til å betale, så det er ikke alltid en direkte sammenheng mellom det kunden betaler og det den ansatte får betalt. Men jeg er interessert i å høre hvordan regnestykket faktisk ser ut, så håper noen fra bransjer tar seg tid til å svare. 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #13 Skrevet 28. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Selv husleien gir jo ikke mening. Jeg har betalt det samme i London og New York som jeg har betalt i Oslo, og da snakker jeg om de dyre nabolagene i storbyene... Det er et slags indirekte prissamarbeid mellom frisørsalonger, og folk har vent seg til at de må betale latterlig mye. Anonymkode: 28a94...aa9 Til gjengjeld er vel lønnsnivået en del lavere? En ting til som koster: Etterutdanning og kursing. Skal man henge med i svingene må man vel hele tiden sørge for å holde seg oppdatert på både trender og nye teknikker, og det vil jeg tro koster penger. Anonymkode: deddc...652 3
Gjest Sugemerke Skrevet 28. februar 2017 #14 Skrevet 28. februar 2017 1 time siden, Joia skrev: Tenkt det samme om håndtverkere. De har jo skyhøy timelønn for fullført arbeide. Og da er det jo ikke snakk om husleie og strøm engang. Klart de har husleie og strøm, både til kontor og lager. I tillegg har de ofte flere biler, bed forsikringer, bensin osv.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #15 Skrevet 28. februar 2017 En frisør får gjerne i lønn provisjon av selve tjenesten og salg av produkter. Ja, noen tjener lite, men de dyktige tjener veldig greit. Anonymkode: aaa72...f33
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #16 Skrevet 28. februar 2017 Velg deg ut en frisørsalong du har lyst å sjekke regnskapet til (må være et aksjeselskap). Gå inn på www.brreg.no, og velg nettbutikk. Bestill årsregnskap (det er gratis). Du mottar det på e-post i løpet av kort tid. Anonymkode: 5352d...80b 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #17 Skrevet 28. februar 2017 I følge min venninne som har vært i frisøryrket i 15 år, så er det staten sin feil at det er så dyrt. Dette fordi at staten skattelegger produkter man i utgangspunktet ikke har behov for skyhøyt. På samme måte som med alkohol, tobakk, sminke, parfyme etc, så tar de altså nesten like mye skatt for inporterering av hårfarge, shampoer, hårkurer osv. Hun sier derfor at ca 1/3 av prisen er til produktene og resten er husleie, lønn, strøm og alle de andre tingene som har blitt listet opp tidligere i tråden. Anonymkode: eea7d...06b
Grandidosa83 Skrevet 1. mars 2017 #18 Skrevet 1. mars 2017 En ting mange glemmer å tenke på er jo at man også betaler for tiden frisøren ikke gjør noe. Typisk dødtid uten kunder, kursing, rydding osv. Dette gjelder jo alle yrker. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #19 Skrevet 1. mars 2017 En liten lokal frisørsalong på det nærmeste kjøpesenteret her jeg bor (Oslo), skulle ha 2500,- for klipp og farging...! Jeg takket for opplysningen, og gikk. Lot faren min klippe meg. Skulle bare ha kuttet av tuppene fordi det var litt flisete. Han klippet av 3-4 cm og det var gjort på noen minutter. Helt gratis. Fargingen gjorde jeg selv. Anonymkode: ddc50...d2e 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #20 Skrevet 2. mars 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg takket for opplysningen, og gikk. Lot faren min klippe meg. Skulle bare ha kuttet av tuppene fordi det var litt flisete. Han klippet av 3-4 cm og det var gjort på noen minutter. Helt gratis. Fargingen gjorde jeg selv. Takk for info! Anonymkode: 9feaf...e68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå