Gå til innhold

Syk av gammelt hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært bortreist noen uker, og kom hjem for et par dager siden. Samme dag som jeg kom hjem fikk jeg hodepine, kvalme, kløende og rennende nese. Jeg er kronisk syk og dette er ikke uvanlige plager for meg, men jeg har ikke hatt disse symptomene mens jeg var bortreist. Begynner nå å lure på om jeg blir syk av leiligheten min, for når jeg tenker etter fikk jeg en forverring av sykdommen min da jeg flyttet hit. 

Jeg arvet leiligheten min av en gammel tante, og har ikke så god peiling på bygningskonstruksjoner, inneklima og slikt, men jeg har alle lufteluker åpne og lufter godt på soverommet hver dag. Jeg har ingen skap stående mot yttervegg, og ser ikke fuktflekker noe sted. Veggene er iskalde å ta på om vinteren, det er nok ikke så mye isolasjon igjen der.

Jeg bor i en firemannsbolig, som sammen med to andre firemannsboliger er et sameie. Husene er fra 1955, og det har ikke blitt pusset opp siden 70- eller 80-tallet. I felleskjelleren er det saltutslag på veggene, en del edderkopper og ganske fuktig luft, men naboene sier at det alltid har vært sånn og at det er penger ut av vinduet å gjøre noe. I den ene ytterveggen har det vært problemer med maur, av hva jeg leser på nettet ser det ut til at de trives i råtne treplanker. Jeg har også hørt noe om at deler av taket kanskje trenger å byttes, men at det er asbest i tak og vegger og at man derfor må ta spesielle hensyn som gjør at det vil bli fryktelig dyrt, så de andre naboene synes det er best å la det være.

Ettersom jeg deler huset med naboene mine kan jeg vel ikke bare sette i gang med oppussing uten at de er med på det. Men jeg har ikke fått gehør på nabomøtene når jeg har foreslått å drenere rundt kjeller, eller i det minste fjerne blomster og lage fall vekk fra grunnmuren. Naboene liker å stå og vanne plantene som er inntil husveggen, bidrar ikke det til fuktig kjeller? Hva kan jeg gjøre selv av oppussing, og hva må jeg ha tillatelse fra naboene til å gjøre? Er det i det hele tatt noe vits for meg å bytte ut f.eks. ytterveggene, når naboene ikke gjør det? Hvis det er fukt og råte i veggene vil det vel spre seg fra naboenes del til mine eventuelle nye vegger? Hvis det er noe i huset som gjør meg syk er vel det gjerne mugg, eller kan det være andre ting? 

Anonymkode: 7aa34...b44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir og er du bedre når du er borte fra huset så er det en sikker indikator på at du blir dårlig av noe i huset. Gjentar dette seg ved gjentagende fravær fra huset, så forsterker dette mistanken mot huset. 

Bor du i første etasje over den beskrevne kjelleren, så er dette verre enn om du bor i andre etasje. 

Du kan ikke bare begynne å pusse opp i den tro at du da skal få forbedret helse, fordi du må vite hva problemet er og hvor problemet ligger. Selv om problemet blir funnet, og fjernet så er ikke det nødvendigvis tilstrekkelig til at helsen din forbedres. Noen ting kan henge i gjen i bygningskroppen og aldri fjernes. Fukt skaper mugg og bakterier. Hvem og hva som gir helseplager vet en ikke nøyaktig, men en vet meget godt at er der fukt så er der mugg og dette påvirker helsen til folk negativt. Det er bare snakk om dose og responstid. 

Var jeg deg, ville jeg solgt denne leiligheten og kjøpt noe annet fremfor å lete etter problemet. Fordi når du har funnet problemet, så må du enten utbedre det eller opplyse om det i et salgsprospekt/til ny kjøper. Dette kan koste deg dyrt og helsen din den kan du aldri få tilbake dersom den går mer og mer i negativ retning. 

Anonymkode: 8e1d1...7e3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter i rullestol og må ha en leilighet tilpasset det, og det er dyrt. Jeg tror ikke jeg vil ha råd til å kjøpe ny leilighet om jeg selger denne, og lån får jeg ikke fordi jeg er på AAP. 

Anonymkode: 7aa34...b44

Skrevet

Hva med å få takst på boligen? Det er jo en uavhengig fagperson som vil kunne si noe om eventuelle skader. 
Da kan du jo bruke dette som argument i samtale med sameiet. 
Men om du får gjennomslag for at det skal utbedres, som ny drenering, rehabilitering av grunnmur, bytting av tak eller lignende, så vil dette mest sannsynlig gå ut over økonomi. Om ikke sameiet har en formue som dekker kostnadene, så vil kostnadene bli fordelt på hver bolig, gjerne i form av fellesgjeld som gir økte felleskostnader. 
Det kan dermed bli vesentlig dyrere for deg å bli boende om disse skadene skal utbedres.

Skrevet

Absolutt mulig ja, jeg hadde samme problemet. Er ikke kronisk syk da, men var konstant forkjølet hjemme - og frisk som en fisk når jeg var på overnatting hos foreldre f.eks. Etter vi rev yttergangen, har jeg ikke vært syk hjemme. 

Kan du få noen til å se på leiligheten? Takstmann eller byggmester eller noe?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...