KakaoMos Skrevet 28. februar 2017 #1 Skrevet 28. februar 2017 Hei sann! Jeg er nå i praksis hos PPT og har 3 uker igjen av praksisperioden. De første tre ukene har gått bra. Jeg har fått god tilbakemelding på at jeg er flink til å formulere meg skriftlig og reflektere over egen praksis. Etter samtale med praksislærer kom det frem at jeg måtte jobbe med kommunikasjonsevnene mine - noe som er veldig viktig som PP-rådgiver når man bygge relasjoner i løpet av kort tid. Jeg er enig med praksislærer anngående dette og ser på et område som kan forbedres. Jeg har ikke hatt problemer med kommunikasjon tidligere og har tidligere klart å etablere gode relasjoner da jeg jobbet som lærer og mentor (har erfaring med rådgivning). I tillegg har jeg slitet med depresjoner og negativt selvbilde de siste årene, noe som har påvirket min evne til å prate med mennesker. Jeg er veldig redd for å stryke på grunn av dette og undrer meg over hvordan mine kommunikasjonsferdigheter kan forbedres. Har noen ideer? Jeg skal i tillegg ha en oppfølgningssamtale med foreleser og praksislærer om situasjonen. Ifølge praksislærer er jeg ikke i fare for å stryke siden jeg håndterer de fleste arbeidsoppgavene på en god måte, men at kommunikasjonen kan være avgjørende faktor. Jeg er veldig redd for å stryke på grunn av dette. Noen her som har lignende erfaringer eller råd dere vil dele? Det hadde betydd masse! Mvh Student
Kvalitet Skrevet 28. februar 2017 #2 Skrevet 28. februar 2017 Først av alt lurer jeg på hva som gjør at du de siste årene har slitt med negativt selvbilde, og hvordan du merker at dette påvirker din kommunikasjon med andre?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #3 Skrevet 28. februar 2017 Nå kan reglene være litt annerledes for ditt studie, men hos meg(vernepleier) så skulle vi få varsel om vi var i ferd med så stryke praksis innen vi var halvveis, slik at studenten fikk mulighet til å skjerpe seg. Men det jeg synes du kan gjøre er å finne litteratur om kommunikasjon og passe på at det kommer frem at du faktisk legger ned en innsats, selv om du kanskje ikke rekker å forbedre dem i løpet av de ukene som er igjen. Dog er jeg enig med praksislærer; jeg tror ikke du stryker utelukkende av det, i alle fall ikke om det er 1. års praksis:) Anonymkode: 9b42c...db3 2
Sariou Skrevet 28. februar 2017 #4 Skrevet 28. februar 2017 Praksislæreren din burde jo kunne gi deg noen konkrete tips basert på hva du konkret sliter med. Det er mange måter å slite med kommunikasjon på.
KakaoMos Skrevet 28. februar 2017 Forfatter #5 Skrevet 28. februar 2017 Hei @Kvalitet! Takk for at du spør. Da jeg begynte å studere for 4 år siden hadde jeg gledet meg til å utdanne meg. Jeg opplevde rykter om medstudenter hadde baksnakket meg, noe som gikk utover selvbildet mitt. Jeg klarte å jobbe meg mot dette selvfølgelig og klarte å prestere i jobbsituasjoner. I tillegg skjedde det noe dumt som fikk folk til å prate enda mer om meg. Jeg ble til slutt ganske stille og holdt mye for meg selv. Så jeg byttet høgskole/universitet da. Det har gått bedre siden det, men hendelsene fra fortiden sitter fortsatt.
KakaoMos Skrevet 28. februar 2017 Forfatter #6 Skrevet 28. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå kan reglene være litt annerledes for ditt studie, men hos meg(vernepleier) så skulle vi få varsel om vi var i ferd med så stryke praksis innen vi var halvveis, slik at studenten fikk mulighet til å skjerpe seg. Men det jeg synes du kan gjøre er å finne litteratur om kommunikasjon og passe på at det kommer frem at du faktisk legger ned en innsats, selv om du kanskje ikke rekker å forbedre dem i løpet av de ukene som er igjen. Dog er jeg enig med praksislærer; jeg tror ikke du stryker utelukkende av det, i alle fall ikke om det er 1. års praksis:) Anonymkode: 9b42c...db3 Jeg spurte praksislærer om dette og fikk svar at jeg ikke sto i fare. Men tusen takk for at du tar deg tid til å skrive! Skal titte nærmere i litteraturen.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #7 Skrevet 28. februar 2017 8 minutter siden, KakaoMos skrev: Hei @Kvalitet! Takk for at du spør. Da jeg begynte å studere for 4 år siden hadde jeg gledet meg til å utdanne meg. Jeg opplevde rykter om medstudenter hadde baksnakket meg, noe som gikk utover selvbildet mitt. Jeg klarte å jobbe meg mot dette selvfølgelig og klarte å prestere i jobbsituasjoner. I tillegg skjedde det noe dumt som fikk folk til å prate enda mer om meg. Jeg ble til slutt ganske stille og holdt mye for meg selv. Så jeg byttet høgskole/universitet da. Det har gått bedre siden det, men hendelsene fra fortiden sitter fortsatt. Baksnakking er noe de fleste opplever, men det er leit at det påvirket deg sånn. Husk at det andre sier og tror om deg er uviktig. Vær deg selv og alltid snakk positivt om andre, så blir alt lettere. Tenk hvor de sliter de som har dårlig samvittighet pga baksnakking! Ang jobben, sjekk cos. vi fikk cos hos ppt pg cos er noe du i ditt yrke kan benytte deg av med både voksne og barn.( være trygg havn ) sjekk også boken communication mosaics! Anonymkode: 5066e...719 1
KakaoMos Skrevet 28. februar 2017 Forfatter #8 Skrevet 28. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Baksnakking er noe de fleste opplever, men det er leit at det påvirket deg sånn. Husk at det andre sier og tror om deg er uviktig. Vær deg selv og alltid snakk positivt om andre, så blir alt lettere. Tenk hvor de sliter de som har dårlig samvittighet pga baksnakking! Ang jobben, sjekk cos. vi fikk cos hos ppt pg cos er noe du i ditt yrke kan benytte deg av med både voksne og barn.( være trygg havn ) sjekk også boken communication mosaics! Anonymkode: 5066e...719 Tusen takk! Jeg er fortsatt student, så kan desverre ikke benytte av meg cos Men boken communication mosaics vil jeg gjerne sjekke ut!
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #9 Skrevet 28. februar 2017 4 timer siden, KakaoMos skrev: Jeg spurte praksislærer om dette og fikk svar at jeg ikke sto i fare. Hvorfor spør du oss da? Det er vanlig å få en del konstruktiv kritikk i praksis,som du kan jobbe videre med. Man er da hverken feilfri eller ferdig utlært før man i det hele tatt har fullført utdannelsen. Anonymkode: 6af85...73e 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #10 Skrevet 28. februar 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor spør du oss da? Det er vanlig å få en del konstruktiv kritikk i praksis,som du kan jobbe videre med. Man er da hverken feilfri eller ferdig utlært før man i det hele tatt har fullført utdannelsen. Anonymkode: 6af85...73e Jeg er enig. Man kan ikke gå helt ned i kjelleren bare fordi man får en tilbakemelding på enkelte punkter man kan jobbe litt mer med. Det er jo en grunn til at vi utdannes, og det er en grunn til at dette er elementer som blir tatt med i vurderingen under praksis. Vi alle har et forbedringspotensiale, og det er viktig å bli fulgt opp på disse områdene, men det er minst like viktig å ha en innsikt i det selv og ha evne til å reflektere rundt det på selvstendig vis. Når det gjelder kommunikasjon og det å samhandle med mennesker er man uansett aldri ferdig utlært. Man har alltid en mulighet til å utvikle seg selv på dette plan, så det at du (TS) "ikke har hatt problemer med kommunikasjon tidligere" kan du bare legge fra deg. Jo lengre ut i studieløpet du kommer, jo mer kreves det også av deg. Det høres ut som du, TS, har fryktelig lav selvtillit. Anonymkode: ae821...56e 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #11 Skrevet 1. mars 2017 10 timer siden, KakaoMos skrev: Tusen takk! Jeg er fortsatt student, så kan desverre ikke benytte av meg cos Men boken communication mosaics vil jeg gjerne sjekke ut! Det er en tenkemåte i cos som du kan se på. Den handler om å være trygg havn for andre og når du har den tenkemåten så forandrer man seg i måten man kommuniserer Anonymkode: 5066e...719
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #12 Skrevet 1. mars 2017 Det høres ikke ut som du er i fare. Anonymkode: 0bd16...42a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå