Gå til innhold

Noen som har erfaring med Crinone?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt to tidlige SA og en MA i uke 11. I tillegg mistenker jeg at jeg har hatt to kjemiske graviditeter som gikk til grunne før positiv test. (Fikk da en ekstra temperaturstigning, gravidsymptomer som plutselig forsvant, og den ene gangen en test som ble positiv etter fristen, og det har tidligere bare skjedd når jeg har vært gravid og fått positiv test innenfor fristen dagen etterpå). Jeg har fått Crinone for å sjekke ut om det kan hjelpe. Jeg har eggløsning omtrent nå, mistenker at LH-stigningen kom midt mellom to tester for jeg har tatt to som var nesten positive og har hatt masse EL-smerter, alternativt får jeg positiv EL-test i kveld. Venter på temperaturstigningen. 

Spørsmålet er når jeg skal begynne med Crinone? Gynekologen sa dagen etter positiv EL-test, men jeg har av og til EL to dager etter positiv EL-test, og jeg har lest at man ikke må begynne med Crinone før man er sikker på at eggløsningen er overstått. Når begynner dere med Crinone? Hva har gynekologen deres sagt? (Min gynekolog pleide å skrive ut Lutinus fra positiv graviditetstest og har ikke erfaring med Crinone fra eggløsning, etter hva jeg forsto.) Er det for sent å begynne med Crinone den andre eller tredje dagen med temperaturstigning, altså tre-fire dager etter EL? Bør jeg begynne første dag med temperaturstigning? (Litt vanskelig for temperaturen min stiger gradvis fra EL, så blir alltid litt i tvil om det er en tilfeldig litt høyere temp eller om det er starten på temperaturstigningen).

Håper noen har erfaring og kunnskap å dele!

Anonymkode: cd248...9dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ville startet med crinone første dag med negativ EL-test etter en eller flere positive tester. Jeg har ikke erfaring med progesteron i naturlig syklus, men under IVF-forsøk starter vi samme dag som egguttak ("eggløsning"). Jeg har alltid fått beskjed om å ta første pille når jeg kommer hjem etter uttak og litt avslapning på klinikken, ca 38-40 timer etter LH-toppen.

For tidlig progesteronstigning er ikke så bra, jeg har lest flere studier som tyder på at det kan virke negativt for reseptiviteten på livmorslimhinnen (vinduet der det er mulig for et befruktet egg å feste seg blir mindre). Så hvis du tror du har misset LH-toppen på testene, ville jeg heller ventet til jeg var sikker på at jeg hadde hatt EL.

Endret av miore
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, miore skrev:

Jeg ville startet med crinone første dag med negativ EL-test etter en eller flere positive tester. Jeg har ikke erfaring med progesteron i naturlig syklus, men under IVF-forsøk starter vi samme dag som egguttak ("eggløsning"). Jeg har alltid fått beskjed om å ta første pille når jeg kommer hjem etter uttak og litt avslapning på klinikken, ca 38-40 timer etter LH-toppen.

For tidlig progesteronstigning er ikke så bra, jeg har lest flere studier som tyder på at det kan virke negativt for reseptiviteten på livmorslimhinnen (vinduet der det er mulig for et befruktet egg å feste seg blir mindre). Så hvis du tror du har misset LH-toppen på testene, ville jeg heller ventet til jeg var sikker på at jeg hadde hatt EL.

Takk for svar!

Jeg hadde heldigvis ikke gått glipp av LH-toppen, fikk positiv EL-test igår. Idag har jeg hatt bittelitt blod i eggløsningsslimet på formiddagen, så antar at EL har vært idag, men vet jo ikke sikkert. Utifra hva du sier om at du begynte med Crinone 38-40 timer etter LH-toppen, tenker jeg at jeg kan vente til imorgen for å se om temperaturen har steget før jeg tar Crinone. Da vil jeg starte omtrent som deg etter positiv EL-test. Høres ikke dette riktig ut?

Skrevet

Nå så jeg ikke svaret ditt før nå i dag, men om du har høyere temperatur i dag ville jeg begynt med crinone, ja! Hvis LH-toppen var på ettermiddagen eller kvelden i forigårs bør det være veldig bra timing. Du vil jo produsere progesteron selv etter EL (det er jo derfor temperaturen stiger), så det går nok bra uansett nå som du er sikker på å ikke starte for tidlig :)

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, miore skrev:

Nå så jeg ikke svaret ditt før nå i dag, men om du har høyere temperatur i dag ville jeg begynt med crinone, ja! Hvis LH-toppen var på ettermiddagen eller kvelden i forigårs bør det være veldig bra timing. Du vil jo produsere progesteron selv etter EL (det er jo derfor temperaturen stiger), så det går nok bra uansett nå som du er sikker på å ikke starte for tidlig :)

Takk for svar igjen! :-)

Det viste seg at jeg fikk positiv EL-test igår kveld også, så nå er jeg usikker på når eggløsningen har skjedd...

Temperaturstigningen igår var såpass liten at jeg ikke vet helt sikkert om det var en temperaturstigning eller om det var tilfeldig, men idag har temperaturen steget til mitt vanlige etter-eggløsningsnivå. Tenkte å ta en ny eggløsningstest i kveld og hvis den er negativ, tar jeg Crinone i kveld. Hvis den også er positiv, får jeg vel vente til imorgen med Crinone, men kan aldri tenke meg at den er positiv idag også siden temperaturen har steget så mye. Høres det riktig ut å ta Crinone i kveld hvis testen er negativ, men vente til imorgen hvis den er positiv?

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det viste seg at jeg fikk positiv EL-test igår kveld også, så nå er jeg usikker på når eggløsningen har skjedd...

Temperaturstigningen igår var såpass liten at jeg ikke vet helt sikkert om det var en temperaturstigning eller om det var tilfeldig, men idag har temperaturen steget til mitt vanlige etter-eggløsningsnivå. Tenkte å ta en ny eggløsningstest i kveld og hvis den er negativ, tar jeg Crinone i kveld. Hvis den også er positiv, får jeg vel vente til imorgen med Crinone, men kan aldri tenke meg at den er positiv idag også siden temperaturen har steget så mye. Høres det riktig ut å ta Crinone i kveld hvis testen er negativ, men vente til imorgen hvis den er positiv?

Hei:) jeg skal også bruke crinone. I pakningsvedlegget står det samme dag som EL. Leser mye at folk starter dagen etter EL osv. Jeg skal starte ved positiv graviditetstest sa Gyn. Har ikke lege/Gyn gitt deg noen instruksjon?

å starte for tidlig, altså før EL kan visst forhindre at EL skjer har jeg lest.

Crinone gjør også slimhinnene mykere og egget implanteres lettere (har jeg også lest, altså ikke sikkert det er troverdige kilder).

Hvis du tror du har hatt EL bør du starte:) hvis lege/gyn ikke har sagt når du skal starte så kanskje du skal følge det som står i pakningsvedlegget(?). Da er du safe:)

også skal man ta crinone på morgenen og være i normal aktivitet:)

Ifølge menssyklus (antall dager i syklus) , når skal du ha EL etter boka?

Skrevet
På 2.3.2017 den 18.09, AnonymBruker skrev:

Hei, og beklager sent svar! Jeg så ikke denne i går. Men det du sa hørtes fornuftig ut; hvis EL-testen fremdeles var positiv noe som indikerte at du ikke hadde hatt EL, hadde det vært fornuftig å vente. Hadde den blitt negativ igjen ville jeg tatt pille som du beskriver. Men dette er vel uansett after the point :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...