Gå til innhold

Bilder av barna på sosiale medier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er blitt avslørt store pedofile nettverk som flittig bruker nettet for å finne sine ofre. Ifølge Insider gjør de god nytte av at foreldre legger ut bilder av sine håpefulle på blant annet facebook. Politiet er tydelige på at de pedofile også nytter seg av såkalte vanlige bilder i sine fantasier.

Bekymrer det deg at det er pedofile på nettet som saumfarer sosiale medier etter bilder av barn? Bør man la være å legge ut bilder av barna sine i frykt for pedofile? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte må legge ut masse bilder av barna sine på nettet i det hele tatt. Ja, verden er syk og internettverden...... enda verre? Hadde en venninne som ble spurt av en mann om hun ikke ville legge bilder av sin sønn ut på internett(dette var før facebook) Klok som hun var så hun selvfølgelig nei fordi det er mage syke pedofile der ute. MEN, da facebook kom så ble det masse bilder av barna alikavel. Er facebook virkelig så mye tryggere? Kan ikke barna få lov til å slippe den eksponeringskåtheten til foreldrene/besteforeldrene? Kan faktisk bli for mye av "se på ungen min. Er h*n ikke bare den søteste" uansett!

• Liker 2
Skrevet

Nei, det bekymrer meg ikke. Vi legger ut noen få bilder, som kun venner kan se, på Facebook. Man skal ikke driver med voldsom eksponering av barna på sosiale medier, men man trenger bli hysterisk heller.  

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg begrenser offentlige bilder, og jeg legger ikke ut bilder jeg ser at enkelt kan manipuleres, i hvert fall ikke offentlig. Lukkede grupper for familie er jo annerledes, og jeg har også en relativt liten venneliste bestående av folk jeg kjenner og ikke et utall folk jeg har møtt på byen og jobbkonferanser og på ferietur. Har man 800 venner på facebook er jo ikke veggen privat akkurat. Et uskyldig bilde av et barn som spiser is, sitter skrevs over noe (person, leke, hva som helst), leker ute i bleia osv er jo av typen bilder som trekkes frem som eksempler når det er snakk om bilder som stjeles og manipuleres. Jeg synes ikke jeg er hysterisk, men ja, jeg er kritisk til hva jeg legger ut. Jeg deler heller ikke bilder av barnet mitt når det ikke er i form, altså lei seg, sinna, syk, griseri i hele ansiktet eller andre situasjoner jeg tenker at jeg aldri ville delt et bilde av meg selv i.

Jeg er medlem av en felles snapchatkonto der temaet er hverdagen som mor, og der er jeg mye mer kritisk enn på min private facebookvegg. Jeg hører flere si at "jammen bildene på snapchat blir jo borte, så det er ikke like viktig".. FEIL! Det er meget enkelt å lagre både bilde og film fra snapchat uten at vedkommende som legger det ut på storyen får vite om det. Folk er utrolig naive, dessverre. "Jeg kunne aaaaldri lagt ut et bilde på facebook av lille Jens som bader, men på snap kan jeg gjerne legge ut en søt video av at han sitter i badekaret. Den forsvinner jo etter 24 timer og jeg ser jo om noen tar screenshot så da er det greit." Bare stopp med det der. Har man åpen snapchatkonto kan man ikke regne med noen som helst form for sikkerhet.

Endret av Lunaire
  • Liker 1
Skrevet (endret)
40 minutter siden, Lunaire skrev:

Jeg deler heller ikke bilder av barnet mitt når det ikke er i form, altså lei seg, sinna, syk, griseri i hele ansiktet eller andre situasjoner jeg tenker at jeg aldri ville delt et bilde av meg selv i.

Det synes jeg er en god tommelfingerregel. Hvis man ikke ville likt at et lignende bilde av seg selv ble postet på Facebook skal man heller ikke poste et slikt bilde av barna. 

Endret av Arkana
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...