Gå til innhold

Foodprocessor eller stavmikser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Julegaveshoppingtid er også tid for å kjøpe gaver til seg selv :ler:

Dagens spørsmål er:

skal jeg kjøpe meg en foodprocessor, eller gjør en stavmikser for det meste samme nytten?

Hva er Kvinneguidens leseres erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har begge deler og de brukes flittig, stavmikseren brukes aller mest.

Skrevet

Vi har stavmikser, men ønsker oss en ordentlig kjøkkenmaskin, de to kan vel egentlig ikke sammenlignes?

Skrevet

Vi har begge deler og de brukes ikke til det samme. Jeg kunne egentlig godt ofret stavmikseren for man kan bruke foodprocessoren til det samme, det er bare litt mer praktisk å bruke stavmikser rett i gryta (for å kjøre sauser glatt e.l. enn å helle den i foodprocessor (eller blender som fulgte med vår foodprocessor). I tillegg kan jo foodprocessoren brukes til diverse rører, male mandler og hakke sjokolade, nøtter og andre ting. Foodprocessoren er etter min mening den beste av de to, hvis du må velge bare én.

Skrevet

*notere 2-1 til foodprocessoren og vente på flere svar*

:nissevink:

Skrevet

Til min matlaging (som ikke er så inmari avansert.... :oops: ) holder det med stavmikseren til daglig. Foodprosessoren står i kjelleren og blir hentet opp de få gangene jeg trenger den, f.eks nå før jul.

Det er vel vanskelig å sammenligne de to, er vel litt avbhengig av hva du lager..... Fordelen for meg er rett i gryta og lite oppvask.....

Skrevet

Jeg har en stavmikser med masse tilbehør (en sånn "boks" man hakker ting i f.eks). Den erstatter større maskiner hos meg og brukes flittig.

Mikseren henger over benken og et alltid tilgjengelig.

Men så er jeg ikke noen lidenskaplig kokk heller da.

Skrevet
Jeg har en stavmikser med masse tilbehør (en sånn "boks" man hakker ting i f.eks). Den erstatter større maskiner hos meg og brukes flittig.  

Vår stavmikser har også en boks man kan hakke i, men den er jo fryktelig liten da. Du kan kanskje hakke en liten håndfull mandler av gangen, eller noen biter sjokolade. Mye bedre å ha alt i foodprocessor da synes jeg.

Skrevet

Jeg får en liten løk i min "boks". Hvis jeg har i mer, så blir ikke alt hakket. Men det er sjelden at jeg trenger mer og tar heller flere omganger.

Vispen pisker krem på et blunk forresten.

Skrevet

Takk for innspill

- jeg gjorde det "enkelt" jeg - og kjøpte begge deler!

:hoho:

Skrevet

Jeg ville ha kjøpt en stavmikser og en stor kjøkkenmaskin med mye tilbehør. Hadde først foodprosessor, fikk så stavmikser i hus som overtok en del av oppgavene. Etter at vi fikk skikkelig kjøkkenmaskin i bryllupsgave har foodprosessoren blitt brukt kanskje fire ganger på over to år. Lurer å å gi den bort, den tar jo bare opp plass.

Skrevet

Jeg har også kjøkkenmaskin, men den bruker jeg kun til kakerører og deiger. Den kan ikke kutte slik foodprocessoren kan, og foodprocessoren kan i tillegg presse juice, rive ost e.l. Kjøkkenmaskinen er i tillegg ganske stor (den skal tross alt tåle en stor brøddeig) og klarer dermed ikke vispe ganske små mengder, da er foodprocessor (evt håndholdt elektrisk mikser, som vi også bruker mye) fin å ha. Jeg lager veldig mye mat da, så jeg bruker ganske mye utstyr.

Skrevet

Vet du Arkana, det der er vel beviset på at det nytter ikke å spørre andre for å finne ut hva man kommer til å bruke selv. Jeg lager også veldig mye mat, så hadde foodprosessor vært noe for meg hadde jeg nok brukt den mye. Men jeg synes det er mer arbeid å vaske den etterpå enn å rive eller kutte for hånd, så den kommer kun frem til kuttejobber når vi har MANGE gjester (og det er vel de fire gangene i jeg har brukt den siden vi fikk kjøkkenmaskin). Nå er min kjøkkenmaskin god helt ned til ganske små mengder deig og røre da, så om det skal mindre posjoner til rører jeg for hånd eller visper med stavmikser (genial til eggehviter og krem f.eks).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...