AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #1 Skrevet 28. februar 2017 Hallo! Jeg er en jente på 30 år som synes det er vanskelig å få økonomien til å gå rundt. Har 22 000 kr etter skatt utbetalt, og etter alt er betalt av lån og diverse utgifter, har jeg ikke mye å rutte med. Mange jeg kjenner reiser masse, shopper en del, farger håret og fikser negler og vipper, noe jeg ikke har sjans til. Tjener jeg så dårlig sammenlignet med den jevne nordmann, eller er jeg bare dårlig på økonomi? Hva tjener du, og hvordan lever du? Anonymkode: af27a...513
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #2 Skrevet 28. februar 2017 Har samme problemet her! Det jeg har erfart er at de som gjør dette ofte er like blakke i slutten av mnden som meg og deg, kanskje enda mer. I tillegg så har de kanskje lave boutgifter og tar penger fra sparekonto. Kanskje har de gullhår i ræva og fått igjen på skatten i tillegg til masse feriepenger. Kredittkort også kanskje? Jeg tror det lureste er å spare litt og litt i mnden, sånn at man alltid har en buffer på 7-10 tusen som man kan ta av når man føler for å være snill mot seg selv! Anonymkode: 18976...666
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #3 Skrevet 28. februar 2017 ingen andre? Anonymkode: af27a...513
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #4 Skrevet 28. februar 2017 Tenk nå heller på alle pengene de sløser bort på tull og vas istedet for å misunne dem for det? Men for å svare på spørsmålet ditt... Jeg har vel rundt 18 000 kr utbetalt og kunne tatt meg råd til alt dette, men jeg velger heller å spare. Har lave boutgifter, transportutgifter, lever på budsjett, bruker lite penger på mat, velger billigste mobilabonnement, leter etter rabatter, osv. Mine totale utgifter på en normalmåned er på 9000 kr, så da går jeg endel i pluss selv med lav lønn. Anonymkode: 54801...889 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #5 Skrevet 28. februar 2017 Er i samme situasjon ts. Jeg tjener 22.000 kr etter skatt. På fredag fikk jeg lønn og betalte alle regninger. Det som var igjen etterpå var 500 kr.. og det skal dekke medisiner og sosiale aktiviteter i 4 uker. Så må bruke kredittkortet dsv. Og holde meg inne hver helg siden jeg ikke har råd til å gjøre noe som koster penger. Setter av 500 kr i mnd til fond, ellers har jeg ingenting å spare. Anonymkode: a58cd...b6c
Jacuzzi Skrevet 28. februar 2017 #6 Skrevet 28. februar 2017 Har du voldsomt dyre boutgifter da? Og mye gjeld? Bil? Kanskje du rett og slett bor over evne? Jeg har gjennomsnittlig utbetalt ca 12000kr i måneden og har fortsatt råd til å dra på ferie og klippe håret. Men jeg har hverken bil eller TV eller kjæledyr eller dyre matvaner, så da går pengene til feriepotten i stedet. (Det trenger ikke være så dyrt å reise på ferie heller. Sparer du 2000kr i måneden i stedet for å kjøre bil og gå på restaurant - BOOM, så har du 12000kr etter et halvt år og kan dra 10 dager til New York (hvis du flyr Norwegian og bor gjennom AirBnB) 2
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 28. februar 2017 #7 Skrevet 28. februar 2017 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hallo! Jeg er en jente på 30 år som synes det er vanskelig å få økonomien til å gå rundt. Har 22 000 kr etter skatt utbetalt, og etter alt er betalt av lån og diverse utgifter, har jeg ikke mye å rutte med. Mange jeg kjenner reiser masse, shopper en del, farger håret og fikser negler og vipper, noe jeg ikke har sjans til. Tjener jeg så dårlig sammenlignet med den jevne nordmann, eller er jeg bare dårlig på økonomi? Hva tjener du, og hvordan lever du? Anonymkode: af27a...513 De har fått penger fra familie som har dekket kjøp av leilighet så kan de bruke hele lønna på ting og tang, for å så klage over at de har så dårlig råd. Ingen boutgifter gjør mange penger tilgjengelig, slenger du med en samboer i den ligningen så er det mange penger som flyter inn og ut. Jeg har betraktelig mindre enn deg, å farge håret eller å shoppe er noe som ikke kommer til å skje Endret 28. februar 2017 av Wanda Maximoff
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #8 Skrevet 28. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hallo! Jeg er en jente på 30 år som synes det er vanskelig å få økonomien til å gå rundt. Har 22 000 kr etter skatt utbetalt, og etter alt er betalt av lån og diverse utgifter, har jeg ikke mye å rutte med. Mange jeg kjenner reiser masse, shopper en del, farger håret og fikser negler og vipper, noe jeg ikke har sjans til. Tjener jeg så dårlig sammenlignet med den jevne nordmann, eller er jeg bare dårlig på økonomi? Hva tjener du, og hvordan lever du? Anonymkode: af27a...513 Hvor mye går til regninger i måneden? Eller la meg spørre på en annen måte, når du summerer alt av regninger og deler beløpet på 12 måneder, hva skal du da sitte igjen med? Tenk og på at mange lever på kreditt. En vakker dag får de seg en smell, det slipper du. Anonymkode: 484d1...ed9 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #9 Skrevet 1. mars 2017 Hva slags utgifter har dere i måneden? Selv har jeg rundt 25k utbetalt i måneden. 12 av disse går til boligutgifter (lån, husleie, strøm, forsikring, tv, internett). Bruker ca 3k til dagligvarer. Da gjenstår det 10k som skal dekke helseutgifter, klær, sosialt liv, sparing, etc. Da har jeg mer enn nok penger til å gå ut og kose meg flere ganger i måneden. Anonymkode: 6d92a...913
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #10 Skrevet 1. mars 2017 Hva er det du har for regninger og utgifter, da? Da jeg begynte i jobb hadde jeg 19 000 utbetalt, og det var ikke noe problem i det hele tatt. Jeg hadde helt fint råd til å både betale ekstra ned på boliglånet, OG dra på kino og spise ute. Anonymkode: e3fb3...0a7 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #11 Skrevet 1. mars 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva tjener du, og hvordan lever du? Anonymkode: af27a...513 Jeg jobbet i over 20 år før jeg ble uføretrygdet. Nå lever jeg et veldig stille og rolig liv, og er for det meste hjemme. Går sjelden ut, kanskje to ganger i året. Er middelaldrende. Jeg eier min egen borettslagsleilighet i Oslo, og forsørger et tenåringsbarn. Pga uføreforsikring jeg hadde via fagforeningen på jobb, slipper jeg å nøye meg med kun det NAV har å utbetale i uføretrygd, men får en ekstra utbetaling fra Storebrand Livsforsikring i tillegg hver mnd. Enda et lite tillegg kommer fra Sverige, da jeg bodde og arbeidet der en kort periode (1 og et halvt år) i yngre dager. Får 900 fra Sverige i tillegg altså. Så totalt har jeg utbetalt netto ca 26.000 i måneden i uføretrygd, fra tilsammen tre ulike kilder. Foreløbig har jeg også barnetrygd og barnebidrag fra barnefar utbetalt i tillegg, men det har jeg bare et års tid til, så er barnet for gammelt til det. Men regner jeg med dette også nå, så har jeg ca 30.500 netto i måneden. Men 4000 av dem vil altså forsvinne i løpet av neste år. Anonymkode: 0d5b3...f01
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #12 Skrevet 1. mars 2017 Jeg er 41, jobber frilans, så inntekten går/opp ned. Har derfor valgt å gi meg selv 20k flatt i mnd (etter skatt) for å leve. Dette går til følgende; husleie/strøm: 11k bilkostnader; 2k forsikringer: 600kr studielån: 1100kr trening; 600kr telefoni/ nett: 500kr ------------------------- 15 800kr resterende går til hund; 1200kr Resterende 3000 går til mat, husholdning, konserter, restaurant og moro. Det er ikke fett, men jeg lever godt og opplever masse. Har hatt shoppestopp på klær i 2år, det hjelper masse! Samt at jeg får sminke, hudpleie-produkter etc i gaver når det er noe, av familie og venner. Billig frisør går jeg til ca 2 ganger i året. Går arbeidsåret bra, så går pengene jeg har spart ved å tilegne meg en 'stram' livvstil i det daglige på buffer/ek/sparekonto ved årets slutt. Anbefales! Tenk fornuftig, fremfor å være som alle andre. Det dummeste du kan gjøre er å leve over evne og havne i kredittfella. Anonymkode: b47a1...6be
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #13 Skrevet 1. mars 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 41, jobber frilans, så inntekten går/opp ned. Har derfor valgt å gi meg selv 20k flatt i mnd (etter skatt) for å leve. Dette går til følgende; husleie/strøm: 11k bilkostnader; 2k forsikringer: 600kr studielån: 1100kr trening; 600kr telefoni/ nett: 500kr ------------------------- 15 800kr resterende går til hund; 1200kr Resterende 3000 går til mat, husholdning, konserter, restaurant og moro. Det er ikke fett, men jeg lever godt og opplever masse. Har hatt shoppestopp på klær i 2år, det hjelper masse! Samt at jeg får sminke, hudpleie-produkter etc i gaver når det er noe, av familie og venner. Billig frisør går jeg til ca 2 ganger i året. Går arbeidsåret bra, så går pengene jeg har spart ved å tilegne meg en 'stram' livvstil i det daglige på buffer/ek/sparekonto ved årets slutt. Anbefales! Tenk fornuftig, fremfor å være som alle andre. Det dummeste du kan gjøre er å leve over evne og havne i kredittfella. Anonymkode: b47a1...6be Hvordan du kan leve godt og får opplevd masse på 3.000 pr måned ink. mat forstår jeg ikke, kan du dele hemmeligheten? Anonymkode: c9429...e57 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #14 Skrevet 1. mars 2017 Mine tips! Lager 80% av maten selv hjemme, hovedvekt på grønt, sper på med kjøtt/fisk, i helgene møtes vi hos venner, eller drar på (lånt eller leid) hytteturer, hvor alle bringer noe til bords, ellers så splitter vi kostadene likt, både transport og mat. Noen går på langrenn, andre stikker i alpinbakken. Å gå på byen for oss, er å ta et par-tre glass ute, stikke hjem med nattbussen. Vi kan bruke dagene i helgene på å rusle rundt i byen på markeder, cafe, eller gå langtur i marka med niste på inner'n. De fleste jobber ut over vanlig arbeidstid og chiller hjemme i uka, hvis vi møtes er det for trening, kino, eller en billig matbit (100-200kr). nyttårsaften leide vi lokale, og brakte en rett til bords hver. 2 tok ansvaret for kakebaking og kalkun med tilbehør, og fordelt på alle 22 pers. ble kostnaden 550kr. Noen fikset eget musikkanlegg, fotobooth, og alkohol brakte vi med selv. Er i en veldig sosial gjeng, som alle liker å henge, men også spare nok til reiser og opplevelser. vi har leid feriehus sammen i utlandet, og kjørte samme stil da. Er man villig til å lage mat og handle alko på butikken fremfor å sitte ute på restaurant, kan man meske seg godt for lite penger. Man må bare velge opplevelsene med omhu. Var på langweekend i london med oppsparte midler nylig, det kostet 11k for 3 dager, mens 15 dager i Portugal kostet 12k sist sommer. Ingen tvil om hvilken ferie som smakte best mtp på valuta for penga. vi er en gjeng med alt fra studenter til høyt lønnede, men vi prioriterer på et slikt nivå i det daglige, slik at alle kan være med. De feite turene, spabehandliger, vipper, og ombre tar folket for sin egen del, og de ekstra turene, ofte med kjæresten. Vi prøver å suge mest mulig ut av tiden vi har sammen, før babyhysteriet tar alle mann. Anonymkode: b47a1...6be
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #15 Skrevet 1. mars 2017 Enda et tips; gå på vernissagen til utstillingen, og det er gratis, gå senere, og du må betale. Uansett så er det samme kunsten vi ser på. Thats how we roll! Anonymkode: b47a1...6be
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #16 Skrevet 1. mars 2017 Syns du er dårlig på økonomi. Har 3 barn inkl. meg selv og jeg har 18000kr utbetalt etter skatt. Går akkurat rundt. Anonymkode: f1e1c...504 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #17 Skrevet 2. mars 2017 Synes ikke man skulle trenge å leve nøkternt i Norge jeg. Det er deprimerende, kjedelig, og trist. Anonymkode: e8dcd...f7a
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #18 Skrevet 2. mars 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Syns du er dårlig på økonomi. Har 3 barn inkl. meg selv og jeg har 18000kr utbetalt etter skatt. Går akkurat rundt. Anonymkode: f1e1c...504 Da har du lave forventninger, og er fornøyd med alt for lite. Jeg får 17k, og synes det er for lite for en person med dagens kostnader. Netto burde være minimum 20k alene. Med barn, burde man ha mer. Anonymkode: e8dcd...f7a
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #19 Skrevet 2. mars 2017 Litt OT, men hva tjener folk her inne? Hva slags utdanning har du og hvor lang? Er du nyutdanna? Anonymkode: af27a...513
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #20 Skrevet 2. mars 2017 Jeg lever romslig med halvparten av dette, så med mindre du er ram på å spare, betaler mye på boliglån eller sitter med tre barn alene høres det ut som du ikke har særlig god økonomisk sans. Hvor er det pengene dine går til egentlig? Hvor mye bruker du på mat? Anonymkode: af076...000
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå