AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #1 Skrevet 28. februar 2017 Jeg sliter med å jobbe 75% turnus, hadde kyssesyken i voksen alder, og fikk ikke diagnose før det var "gått for langt". Er nå 5 år siden, og har slitt med helsa siden. Prøver ofte å få perm u/lønn, og i de dårligste periodene må jeg ha sykemelding. Hadde nok klart 50%, men har jeg noe annet valg enn å si opp? Har jo ingen diagnose, og lite forståelse fra sjefen. Må legge til at jeg ikke er sosial lengre, alt går i å komme seg på jobb, for å dra hjem med hodepine og kvalme. Prøve å være en god mor og følge opp barnet mitt også. Jeg taper jo mange, mange tusen i året pga perm u/lønn. Anonymkode: 754cd...7a0
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #2 Skrevet 28. februar 2017 Bytt fastlege. Er du syk skal du sykemeldes. Ikke slutt i jobb uten ny jobb. Det i kombinasjon med helseproblemer er oppskriften på å være lenge i nav systemet. Anonymkode: bc2da...01d 7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #3 Skrevet 28. februar 2017 Mange sliter med turnus, så jeg ville forsøkt å finne en jobb med mindre vaktbelastning. Anonymkode: 8f980...236 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #4 Skrevet 28. februar 2017 Ikke si opp jobben selv, det er bedre å bli sagt opp dersom du trenger støtte fra NAV. Du får karantenetid dersom du sier opp selv. Kyssesyken kan føre til ME, så du burde pushe på for videre utredning. Anonymkode: 76323...000 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #5 Skrevet 28. februar 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter med å jobbe 75% turnus, hadde kyssesyken i voksen alder, og fikk ikke diagnose før det var "gått for langt". Er nå 5 år siden, og har slitt med helsa siden. Prøver ofte å få perm u/lønn, og i de dårligste periodene må jeg ha sykemelding. Hadde nok klart 50%, men har jeg noe annet valg enn å si opp? Har jo ingen diagnose, og lite forståelse fra sjefen. Må legge til at jeg ikke er sosial lengre, alt går i å komme seg på jobb, for å dra hjem med hodepine og kvalme. Prøve å være en god mor og følge opp barnet mitt også. Jeg taper jo mange, mange tusen i året pga perm u/lønn. Anonymkode: 754cd...7a0 Kjære deg For en tøff hverdag du må stå i UNØDVENDIG! I de dårlige periodene skal du bli sykemeldt, og du kan søke om at arbeidsgiver kan bli fritatt fra arbeidsgiverperioden. I tillegg er det noe som heter tilrettelegging på arbeidsplassen hvis du har helseproblemer og er sykemeldt. Anonymkode: 2bea8...7fe 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #6 Skrevet 28. februar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjære deg For en tøff hverdag du må stå i UNØDVENDIG! I de dårlige periodene skal du bli sykemeldt, og du kan søke om at arbeidsgiver kan bli fritatt fra arbeidsgiverperioden. I tillegg er det noe som heter tilrettelegging på arbeidsplassen hvis du har helseproblemer og er sykemeldt. Anonymkode: 2bea8...7fe Dette! Anonymkode: bc2da...01d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #7 Skrevet 28. februar 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange sliter med turnus, så jeg ville forsøkt å finne en jobb med mindre vaktbelastning. Anonymkode: 8f980...236 Leter og leter, men kun 100% stillinger som regel (og bra er det igrunn), men VET jo at jeg ikke kommer til å klare det. Nå jeg litt fri innimellom og da må jeg hente meg inn. Dessuten prøver jeg så langt det lar seg gjøre å ikke ha overganger, tar veldig ofte perm u/lønn dagvaktene etter en kveldsvakt. Nattevaktene mine har jeg klart å bytte bort til en veldig snill kollega. Anonymkode: 754cd...7a0
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #8 Skrevet 28. februar 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bytt fastlege. Er du syk skal du sykemeldes. Ikke slutt i jobb uten ny jobb. Det i kombinasjon med helseproblemer er oppskriften på å være lenge i nav systemet. Anonymkode: bc2da...01d Jeg får sykemelding når jeg trenger det, men er jo jobben jeg får dårlig samvittighet for. Prøver å holde ut. Problemet er jo at jeg kan ha dager som er ok (holder ut fra 06-22) og andre dager der jeg har energi i 3 timer. Dagene jeg har det best er jo selvfølgelig de dagene jeg har fri. Anonymkode: 754cd...7a0
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #9 Skrevet 28. februar 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke si opp jobben selv, det er bedre å bli sagt opp dersom du trenger støtte fra NAV. Du får karantenetid dersom du sier opp selv. Kyssesyken kan føre til ME, så du burde pushe på for videre utredning. Anonymkode: 76323...000 Legen min mener jo jeg har fått det, men i en mild grad. Problemet er jo at det må være to leger som stiller diagnose, begynte på en utredning, men orket ikke fortsette da jeg ble sykere av å bli beskyldt for å være litt deppa, at alle har litt slitsomme perioder osv. Jeg er tatt bilder og alt av tester, det finnes ikke noe galt med meg som kan bevises uten om lavt B12 nivå. Anonymkode: 754cd...7a0
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #10 Skrevet 28. februar 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjære deg For en tøff hverdag du må stå i UNØDVENDIG! I de dårlige periodene skal du bli sykemeldt, og du kan søke om at arbeidsgiver kan bli fritatt fra arbeidsgiverperioden. I tillegg er det noe som heter tilrettelegging på arbeidsplassen hvis du har helseproblemer og er sykemeldt. Anonymkode: 2bea8...7fe Takk❤ Visste ikke at de kunne frigis, disse dagene sliter faktisk mye på meg. Har vært sykemeldt over tid rett etter kyssesyken, da "gikk det ikke an å tilrettelegge der." Fikk nesten beskjed om at her er det slik, fikser du det ikke, så må du bytte jobb. Det er ingen forståelse på arbeidsplassen, kollegaer også snakker om jeg blir borte, og jeg feks har blitt observert gå en tur/vært på kafé. En gang fikk jeg til og med kjeft fordi jeg hadde holdt selskap for sønnen min som ble 11. Anonymkode: 754cd...7a0
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #11 Skrevet 28. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Legen min mener jo jeg har fått det, men i en mild grad. Problemet er jo at det må være to leger som stiller diagnose, begynte på en utredning, men orket ikke fortsette da jeg ble sykere av å bli beskyldt for å være litt deppa, at alle har litt slitsomme perioder osv. Jeg er tatt bilder og alt av tester, det finnes ikke noe galt med meg som kan bevises uten om lavt B12 nivå. Anonymkode: 754cd...7a0 Push på, sjekk ut ME-foreningen (eller hva det nå heter) og få støtte av familien til å fullføre prosessen. Jeg slet også en del tidligere, og ble diagnostisert som bipolar 2 for 4 år siden. Siden det så har jeg vært sykemeldt 100% i 1 måned, resten har jeg samarbeidet med fastlege/psykiater og hatt gradert sykemelding. Da kan jeg ta det roligere de dagene jeg ikke har energi. Noen dager har jeg behov for å ha helt fri, eller komme på jobb 11, og noen dager kommer jeg kl 07.00 og jobber overtid. Jeg har brukt mye feriedager tidligere for å hente meg inn, men heldigvis så stoppet sjefen min meg der. Anonymkode: 76323...000
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #12 Skrevet 28. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Push på, sjekk ut ME-foreningen (eller hva det nå heter) og få støtte av familien til å fullføre prosessen. Jeg slet også en del tidligere, og ble diagnostisert som bipolar 2 for 4 år siden. Siden det så har jeg vært sykemeldt 100% i 1 måned, resten har jeg samarbeidet med fastlege/psykiater og hatt gradert sykemelding. Da kan jeg ta det roligere de dagene jeg ikke har energi. Noen dager har jeg behov for å ha helt fri, eller komme på jobb 11, og noen dager kommer jeg kl 07.00 og jobber overtid. Jeg har brukt mye feriedager tidligere for å hente meg inn, men heldigvis så stoppet sjefen min meg der. Anonymkode: 76323...000 Jeg også bruker jo noe ferie for å slippe en full uke feks. Føler jeg har gjort alt jeg kan for å tilrettelegge for meg selv. Jobber også på et sted som er mye roligere enn sykehus og ikke veldig tung pleie, så det er igrunn noe av det beste jeg kan få om jeg skal jobbe "på gulvet" og ikke på kontor. Takk for tips, jeg skal kontakte ME foreningen, men har det mye å si å få en diagnose? Sånn i systemet? Vil jo helst ikke ha denne "nedverdigende diagnosen." Anonymkode: 754cd...7a0
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #13 Skrevet 28. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg også bruker jo noe ferie for å slippe en full uke feks. Føler jeg har gjort alt jeg kan for å tilrettelegge for meg selv. Jobber også på et sted som er mye roligere enn sykehus og ikke veldig tung pleie, så det er igrunn noe av det beste jeg kan få om jeg skal jobbe "på gulvet" og ikke på kontor. Takk for tips, jeg skal kontakte ME foreningen, men har det mye å si å få en diagnose? Sånn i systemet? Vil jo helst ikke ha denne "nedverdigende diagnosen." Anonymkode: 754cd...7a0 Jeg er kontoransatt, så jeg har det nok litt lettere på jobben i perioder og kan legge opp dagene litt selv. Har fått tilrettelagt i form av eget kontor så jeg kan stenge døren og gjøre ting i mitt eget tempo hvis jeg har dårlige dager på jobben. Arbeidsgiver SKAL tilrettelegge for sykemeldte så de kan være i jobb. ME-foreningen har ingenting å si å for deg. Det er kun for å få informasjon osv. Jeg skjønner veldig godt at du ikke vil ha diagnose, jeg synes fortsatt etter 4 år at det er tungt å ha diagnosen bipolar 2, og det er døds kjipt å vite at jeg bør gå på medisiner hele tiden for å fungere. Men gjør noe med dette for din egen skyld, så du ikke blir sittende der om 5 år uten å greie å gå ut døren. Anonymkode: 76323...000
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #14 Skrevet 28. februar 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk❤ Visste ikke at de kunne frigis, disse dagene sliter faktisk mye på meg. Har vært sykemeldt over tid rett etter kyssesyken, da "gikk det ikke an å tilrettelegge der." Fikk nesten beskjed om at her er det slik, fikser du det ikke, så må du bytte jobb. Det er ingen forståelse på arbeidsplassen, kollegaer også snakker om jeg blir borte, og jeg feks har blitt observert gå en tur/vært på kafé. En gang fikk jeg til og med kjeft fordi jeg hadde holdt selskap for sønnen min som ble 11. Anonymkode: 754cd...7a0 Jeg har fått denne beskjeden av arbeidsgiver, men jeg kommer aldri til å slutte i jobben. Jeg må ha noe nytt å gå til, før jeg avslutter og det er ikke lett å finne. Jobber også i turnus. Hva sjefen din mener og kollegaer må du ikke bry deg om, det er ikke de som må skaffe mat på bordet i familien din. Eneste personen det går utover hvis du slutter er deg og din familie. Du er ikke tjent med det. http://www.arbeidstilsynet.no/binfil/download2.php?tid=98562 Anonymkode: 2bea8...7fe 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #15 Skrevet 28. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er kontoransatt, så jeg har det nok litt lettere på jobben i perioder og kan legge opp dagene litt selv. Har fått tilrettelagt i form av eget kontor så jeg kan stenge døren og gjøre ting i mitt eget tempo hvis jeg har dårlige dager på jobben. Arbeidsgiver SKAL tilrettelegge for sykemeldte så de kan være i jobb. ME-foreningen har ingenting å si å for deg. Det er kun for å få informasjon osv. Jeg skjønner veldig godt at du ikke vil ha diagnose, jeg synes fortsatt etter 4 år at det er tungt å ha diagnosen bipolar 2, og det er døds kjipt å vite at jeg bør gå på medisiner hele tiden for å fungere. Men gjør noe med dette for din egen skyld, så du ikke blir sittende der om 5 år uten å greie å gå ut døren. Anonymkode: 76323...000 Beklager, ble litt feil setning, skulle skrevet punktum Skjønner at jeg ikke får diagnose via ME foreningen, men at de muligens kan veilede meg noe i prosessen Ja, vil jo bare bli normal igjen. Hadde mange jern i ilden før kyssesyken, trente var sosial og kunne jobbe over 100% uten å bli utmattet av det. Jeg fikk jo diagnosen kyssesyke 3 måneder for sent, var hos tre forskjellige leger. Veldig bittert når det kunne vært avdekket første blodprøve. Så hadde jeg tatt det med ro da, så hadde jeg jo kanskje sluppet dette. Anonymkode: 754cd...7a0
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #16 Skrevet 28. februar 2017 Kontakt fastlegen din og nav for rådgivning. Aap? Anonymkode: 135f0...828
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #17 Skrevet 28. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kontakt fastlegen din og nav for rådgivning. Aap? Anonymkode: 135f0...828 Takk Det er kanskje en mulighet. Men har tenkt at jeg må ha diagnose. Kan ikke bare være sliten... Men skal ta det opp med lege. Anonymkode: 754cd...7a0
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #18 Skrevet 28. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk Det er kanskje en mulighet. Men har tenkt at jeg må ha diagnose. Kan ikke bare være sliten... Men skal ta det opp med lege. Anonymkode: 754cd...7a0 Det er fastlegen som setter en diagnose, kan være foreks utbrenthet. Jeg tenker at rådgivning hos NAV er en god ide, jeg har fått mye hjelp der. Anonymkode: 2bea8...7fe
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #19 Skrevet 28. februar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er fastlegen som setter en diagnose, kan være foreks utbrenthet. Jeg tenker at rådgivning hos NAV er en god ide, jeg har fått mye hjelp der. Anonymkode: 2bea8...7fe Kan du bare kontakte dem selv ift slike ting? Må ikke lege bli med i møte? Anonymkode: 754cd...7a0
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #20 Skrevet 28. februar 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk Det er kanskje en mulighet. Men har tenkt at jeg må ha diagnose. Kan ikke bare være sliten... Men skal ta det opp med lege. Anonymkode: 754cd...7a0 Ikke vurder aap før du har vært sykemeldt såpass lenge at du må over på det. Det er ikke lett å leve på 66% av inntekten sin. Anonymkode: 76323...000 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå