Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er 20 år og jobber 60% som selger, og dette er pga at jeg har tatt meg et friår. Jeg skal studere til høsten, men har kun 3.5 i snitt, og kommer derfor ikke inn på noen jeg har lyst til. Har veldig lyst til å gå på sykepleien, men har sett at det er svært vanskelig å komme inn med mitt snitt. Aller helst vil jeg bli grunnskolelærer, men mangler den berømte 4karakteren i matematikk. Jeg er så frustrert og umotivert hvis jeg må studere noe jeg ikke virkelig vil, da det er sykepleier og lærer som står på førsteplass hos meg.

Har også fått tilbud om skoleplass på privatskolen Bjørknes, hvor jeg kunne ta opp fag for å forbedre snittet/ mattekarakter. Men dette er veldig dyrt, men jeg tenker at det ikke kan være dumt å investere i bedre karakterer?

evt noe annet jeg kan gjøre for å komme inn på feks sykepleien? Ta et årsstudium i noe annet for høyere konkurransepoeng? Ble et langt innlegg, men håper noen forstår frustrasjonen..

Anonymkode: 32284...f4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville heller brukt penger og litt mer tid på å bli det jeg faktisk vil bli, enn å ta til takke med noe annet bare for å bli ferdig et år tidligere.

• Liker 2
Skrevet

Er det ikke enklere å ta P2-matematikk som privatist hvis det er det faget som er det største hinderet (gitt at du helst vil gå GLU)? Du MÅ ikke ha privatundervisning. Alle får tilbud på Bjørknes og Sonans, de lever jo av at folk vil betale for å gå hos dem! Får de mange nok søkere oppretter de bare flere klasser. Og undervisningen der er ikke det helt store. Når jeg ser på Samordna så ser jeg at på de aller fleste studiesteder kom alle kvalifiserte søkere inn på GLU i fjor, så det betyr i praksis at så lenge du kan være villig til å flytte litt på deg så er egentlig 4 i P2-matematikk alt du trenger for å komme inn (altså snittet er ikke av betydning, du må bare ha den 4ern i P2). Og det greier du! Jeg tror nok det er mye enklere å ta opp det ene faget enn å skulle begynne å ta opp mange fag for å rette opp snittet - og ikke minst koster det mye penger og tid, og du risikerer å måtte bruke lengre tid på å ta opp fagene.

Toget for å ta privatisteksamen før sommeren har uansett gått, og neste mulighet er å melde seg opp til høsten og ta eksamen før jul. 

For øvrig konkurrerer du i førstegangsvitnemålskvoten til og med året du fyller 21, og da må du også se på poenggrensene i ORDF. Dette betyr at det er flere steder hvor du har gode muligheter til å komme inn på sykepleien med ditt snitt fra høsten av. Ut fra SO ser jeg f.eks. Førde, Bodø og Elverum som mulige institusjoner du kanskje kan komme inn ved, og Bodø har tidligere scoret godt på det sosiale på Studiebarometeret. Elverum kom for øvrig ut over gjennomsnittet på nesten alle faktorer på Studiebarometeret i fjor, og det går for å være et godt sted å ta sykepleien (helhetsvurdering på 4,4 mot 4,0 på landsbasis). Førde vet jeg ikke noe om.  :) 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Strixvaria skrev:

Er det ikke enklere å ta P2-matematikk som privatist hvis det er det faget som er det største hinderet (gitt at du helst vil gå GLU)? Du MÅ ikke ha privatundervisning. Alle får tilbud på Bjørknes og Sonans, de lever jo av at folk vil betale for å gå hos dem! Får de mange nok søkere oppretter de bare flere klasser. Og undervisningen der er ikke det helt store. Når jeg ser på Samordna så ser jeg at på de aller fleste studiesteder kom alle kvalifiserte søkere inn på GLU i fjor, så det betyr i praksis at så lenge du kan være villig til å flytte litt på deg så er egentlig 4 i P2-matematikk alt du trenger for å komme inn (altså snittet er ikke av betydning, du må bare ha den 4ern i P2). Og det greier du! Jeg tror nok det er mye enklere å ta opp det ene faget enn å skulle begynne å ta opp mange fag for å rette opp snittet - og ikke minst koster det mye penger og tid, og du risikerer å måtte bruke lengre tid på å ta opp fagene.

Toget for å ta privatisteksamen før sommeren har uansett gått, og neste mulighet er å melde seg opp til høsten og ta eksamen før jul. 

For øvrig konkurrerer du i førstegangsvitnemålskvoten til og med året du fyller 21, og da må du også se på poenggrensene i ORDF. Dette betyr at det er flere steder hvor du har gode muligheter til å komme inn på sykepleien med ditt snitt fra høsten av. Ut fra SO ser jeg f.eks. Førde, Bodø og Elverum som mulige institusjoner du kanskje kan komme inn ved, og Bodø har tidligere scoret godt på det sosiale på Studiebarometeret. Elverum kom for øvrig ut over gjennomsnittet på nesten alle faktorer på Studiebarometeret i fjor, og det går for å være et godt sted å ta sykepleien (helhetsvurdering på 4,4 mot 4,0 på landsbasis). Førde vet jeg ikke noe om.  :) 

Takk for svar :) så man klarer seg med kun 4 i 2p og man ikke har det i 1p? Trodde det var snittet som gjaldt.. skal sies at jeg endte opp med karakteren to i 2p og er generelt litt svak i matte, så føler det er en risiko og måtte ta det helt på egenhånd som privatist... derfor tenkte jeg at Bjørknes kunne være noe! Ser også på poeng at ved flere lærerstudiet det er kun matte jeg mangler når det gjelder snitt med å komme inn..

dette er veldig vanskelig! 

Skrevet

Dersom du ønsker å bli lærer på f.eks kan du jo ta en mastergrad innen noe du brenner for og deretter PPU. Da blir du lektor. 

Men dersom det er grunnskolelærer du vil bli (som du jo skriver) så ville jeg ha investert i å forbedret karakterene slik at du kom inn. Du trenger ikke dyre skoler eller kurs for å klare det. Skaff deg en privatlærer. 

Dersom du vil gå sykepleien råder jeg deg til å se deg litt rundt om i landet og sjekke om du kommer inn på noen skoler i utkantstrøk. Det finnes garantert noen skoler her i landet du kommer inn på dersom du er villig til å flytte på deg. 

Anonymkode: d481a...00d

• Liker 2
Skrevet

Det er sant, mangler egentlig bare matte inforhold til å bli lærer da snittet på flere skoler ikke er så høyt, så trenger egentlig bare å ta opp matematikken. Men jeg vet ikke helt hvordan gå frem da dette ikke er noe jeg vil ta på egenhånd. Tenkte Bjørknes kunne vært et sted å prøve! 

Mer absolutt villig til å flytte på meg for sykepleiestudiet også, men har foreløbig ikke funnet noe sted hvor jeg lommer inn med god margin (da deltidsstudie er uaktuelt)

Skrevet

Synes du virkelig ikke at noen tusenlapper og et år forsinkelse er verdt den utdannelsen du virkelig brenner for? Litt ekstra tid og penger er en liten pris å betale for et helt yrkesliv. Det er mange som bruker flere år på å ta opp nesten alle karakterene fra vitnemålet sitt. Ett enkelt mattefag er ikke store greiene, og det får meg til å bli litt skeptisk til motivasjonen din dersom du revurderer en hel utdannelse på bakgrunn av dette. 

Anonymkode: 25fab...277

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) så man klarer seg med kun 4 i 2p og man ikke har det i 1p? Trodde det var snittet som gjaldt.. skal sies at jeg endte opp med karakteren to i 2p og er generelt litt svak i matte, så føler det er en risiko og måtte ta det helt på egenhånd som privatist... derfor tenkte jeg at Bjørknes kunne være noe! Ser også på poeng at ved flere lærerstudiet det er kun matte jeg mangler når det gjelder snitt med å komme inn..

dette er veldig vanskelig! 

Nå ble jeg usikker. Men det kan se ut som om det er både 1P + 2P som må være 4 (evt. gjennomsnittet av disse må være 4) hvis jeg skal dømme ut fra HiB sine sider (kjapt google-søk). Dette fant jeg på Høgskolen Innlandet: 

Fra høsten 2016 ble kravene hevet for å bli tatt opp på grunnskolelærer- og lektorutdanninger. For søkere betyr dette at du i tillegg til 35 skolepoeng og et karaktergjennomsnitt på karakteren 3,0 i norsk, må ha et karaktergjennomsnitt på 4,0 i fellesfaget i matematikk (for de fleste innebærer dette 1P + 2P) fra videregående opplæring.

OBS! Opptakskravet oppfylles også med minimum karakteren 2 i programfag i matematikk med minimum 140 timer (R- eller S-matte).

Dette bør du søke informasjon om hos en mer valid kilde for å være helt sikker. Det finnes info om dette på Samordna Opptak sine sider, men jeg tror nok du må ha 4 i begge P-matematikkursene.

Jeg var aldri noe matematisk geni selv, så jeg forstår at det ikke akkurat er veldig motiverende å måtte ta opp igjen de fagene der. Men det står også at høgskolene planlegger å tilby forkurs i matematikk for de som ikke oppfyller karakterkravene, slik de gjorde i fjor. Da MÅ DU bestå, men da får du faktisk en sjanse gjennom et ganske intensivt kurs. Men er du motivert og virkelig VIL gå GLU så tenker jeg at du får det til. Da er dere få elever, med lærer, du slipper å gå privatistveien og betale i dyre dommer til Sonans/Bjørknes, og hvis du består har du faktisk studieplass. Vil anbefale deg å prøve den veien først. Og om du mot alle odds skulle stryke på forkurset, så kan du begynne å se på privatistveien. Vær imidlertid klar over at forkursene typisk begynner rundt 1. juli. Dette kan du finne på de aktuelle studiestedenes nettsider - vil anbefale deg å se nærmere på dette! :) 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du virkelig ikke at noen tusenlapper og et år forsinkelse er verdt den utdannelsen du virkelig brenner for? Litt ekstra tid og penger er en liten pris å betale for et helt yrkesliv. Det er mange som bruker flere år på å ta opp nesten alle karakterene fra vitnemålet sitt. Ett enkelt mattefag er ikke store greiene, og det får meg til å bli litt skeptisk til motivasjonen din dersom du revurderer en hel utdannelse på bakgrunn av dette. 

Problemet er at jeg bor midt på bøgda, og må derfor ta et visst antall fag (5stk inkl matematikk) for å få støtte av lånekassa for å få finansiert dette og for å kunne bo i Oslo mens jeg går på Bjørknes. Noe som vil koste meg godt over 60k! 

Skrevet
4 minutter siden, Strixvaria skrev:

Nå ble jeg usikker. Men det kan se ut som om det er både 1P + 2P som må være 4 (evt. gjennomsnittet av disse må være 4) hvis jeg skal dømme ut fra HiB sine sider (kjapt google-søk). Dette fant jeg på Høgskolen Innlandet: 

Fra høsten 2016 ble kravene hevet for å bli tatt opp på grunnskolelærer- og lektorutdanninger. For søkere betyr dette at du i tillegg til 35 skolepoeng og et karaktergjennomsnitt på karakteren 3,0 i norsk, må ha et karaktergjennomsnitt på 4,0 i fellesfaget i matematikk (for de fleste innebærer dette 1P + 2P) fra videregående opplæring.

OBS! Opptakskravet oppfylles også med minimum karakteren 2 i programfag i matematikk med minimum 140 timer (R- eller S-matte).

Dette bør du søke informasjon om hos en mer valid kilde for å være helt sikker. Det finnes info om dette på Samordna Opptak sine sider, men jeg tror nok du må ha 4 i begge P-matematikkursene.

Jeg var aldri noe matematisk geni selv, så jeg forstår at det ikke akkurat er veldig motiverende å måtte ta opp igjen de fagene der. Men det står også at høgskolene planlegger å tilby forkurs i matematikk for de som ikke oppfyller karakterkravene, slik de gjorde i fjor. Da MÅ DU bestå, men da får du faktisk en sjanse gjennom et ganske intensivt kurs. Men er du motivert og virkelig VIL gå GLU så tenker jeg at du får det til. Da er dere få elever, med lærer, du slipper å gå privatistveien og betale i dyre dommer til Sonans/Bjørknes, og hvis du består har du faktisk studieplass. Vil anbefale deg å prøve den veien først. Og om du mot alle odds skulle stryke på forkurset, så kan du begynne å se på privatistveien. Vær imidlertid klar over at forkursene typisk begynner rundt 1. juli. Dette kan du finne på de aktuelle studiestedenes nettsider - vil anbefale deg å se nærmere på dette! :) 

Problem er at jeg ikke er kvalifisert til forkurs heller. Der må man ha snitt på minst 3, og jeg har 2,5 pga den dumme 2eren jeg fikk i 2p.. føles ganske håpløst :(

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Problem er at jeg ikke er kvalifisert til forkurs heller. Der må man ha snitt på minst 3, og jeg har 2,5 pga den dumme 2eren jeg fikk i 2p.. føles ganske håpløst :(

2.5? Da endrer ting seg ganske drastisk. I hovedinnlegget står det at snittet ditt er 3.5, men da var det kanskje en skrivefeil. Det betyr uansett at det ikke bare er matematikken som er utfordringen din, men samtlige fag du har hatt. Hvis snittet ditt er helt der nede er det ingen vei utenom å ta opp P1 + P2 og få 4 i begge (evt. 3 og 5 slik at gjennomsnittet blir 4) og i tillegg ta opp noen andre fag slik at snittet gitt går opp til minimum 3.5, eller så kommer du rett og slett ikke inn på GLU i det hele tatt. Og på sykepleien blir det da Bodø eller Førde slik ståa er nå - siden det er de eneste stedene hvor alle kom inn i fjor. Men det kan selvfølgelig snu hvis søkertallene blir høye (noe de forventes å bli), og også der vil du støte på matematiske fag med høy strykprosent - hvor du ikke kan ha én eneste feil, og har max 3 forsøk før du mister studieplassen. Det er også noe å tenke på.

Jeg tenker også at du kanskje kan tjene på å gå noen runder med deg selv angående motivasjonen din og hvorfor du har endt opp med dette snittet. Studier på høyskolen er selvfølgelig noen hakk vanskeligere enn fag på videregående skole, og når utgangspunktet ditt er så dårlig at du såvidt har bestått i fagene dine så øker både sannsynligheten for at du vil falle fra i det potensielle studiet ditt og for at du går på en real smell hvor vanskelighetsgraden blir overveldende. Det er ikke meningen å knuse drømmer her (og jeg sier ikke at dette er umulig), men hvis du har slitt så mye med videregående at du såvidt har gått ut med bestått, så tror jeg du må endre noe drastisk hos deg selv for at det ikke skal bli det samme igjen med et høyskolestudium. Er det studieteknikken din som ikke fungerer (dette er for øvrig ganske vanlig), er det kanskje noen fag som er vanskeligere enn andre..?

Det er ikke umulig for deg å komme inn på disse studiene og å heve snittet ditt noen hakk, men om du har bestemt deg for at GLU eller sykepleien virkelig er det du vil, så må du begynne å legge av penger nå og ta deg råd til å ta opp de fagene som trengs for at du skal få kommet inn. Kjøp en slags pakke med fag inkludert matematikken, og gå ned i stillingsprosent så du faktisk får prioritert disse fagene det neste året, og spre dem utover så du får jobbet godt med færre fag av gangen. Vi skal jobbe til vi er 70, og når du er 20 har du med andre ord mange nok år å jobbe på! Du må gjøre noe du faktisk har lyst til, og for din del blir veien kanskje litt kronglete, men det er verdt det til slutt når du står der med vitnemålet i hånda og får jobbe med noe du virkelig brenner for!! :) 

Skrevet

Tror du misforsto her, jeg har 3,5 i snitt. Men i matematikk (1og2p) er snittet på 2,5. For å få forkurs må du ha 3.00 i snitt i matteFAGET, hvor jeg har 2.5! :) 

Skrevet

Husk at du har førstegangsvitnemål. Da søker du i både førstegangs kvoten og ordinær kvote. Førstegangsvitnemål har du helt til du er 21 år og så lenge du ikke har tatt fag som privatist. Og ikke fått skolen til å sette de nye krakterene på ditt originale vitnemål fra VGS. 

Anonymkode: 78675...9b8

Skrevet

Så på samordnet opptak at du kan komme inn på noen skoler gjennom førstegangskvoten på sykepleien:

Høgskolen i Innlandet, studier i Hedmark HINN-H  Elverum  34,2

Nord universitet NORD, mo i rana   35 , Nord universitet Bodø, ALLE KOM INN

Høgskulen på Vestlandet Førde ALLE KOM INN

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet NTNU    Gudbrandsdalen  ALLE KOM INN

r  

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet NTNU  Valdres   31

https://sok.samordnaopptak.no/#/studies

Lykke til med søkingen. Kan være lurt å prøve inn i år, så lenge du har førstegangsvitnemål :) 

Skrevet

Gå all-in for det du brenner for, noe annet kommer du til å angre på.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at jeg bor midt på bøgda, og må derfor ta et visst antall fag (5stk inkl matematikk) for å få støtte av lånekassa for å få finansiert dette og for å kunne bo i Oslo mens jeg går på Bjørknes. Noe som vil koste meg godt over 60k! 

Du trenger da ikke å flytte til Oslo for å ta opp ett fag. Dette kan du lese på selv hjemme mens du jobber. Dersom du har behov for undervisning finnes det mange rimelige valg. Det finnes også nettundervisning på slike privatistskoler som Akademiet, Sonans (kanskje også Bjørknes?). 

Du ser etter begrensninger i stedet for løsninger. Du skal ta opp ett fellesfag som du har hatt tidligere i løpet av ett halvår. Det er ikke mye som kreves av deg, selv om du har vansker innenfor matematikk. Men du kommer hvertfall ikke til å klare det med denne instillingen her. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så på samordnet opptak at du kan komme inn på noen skoler gjennom førstegangskvoten på sykepleien:

Høgskolen i Innlandet, studier i Hedmark HINN-H  Elverum  34,2

Nord universitet NORD, mo i rana   35 , Nord universitet Bodø, ALLE KOM INN

Høgskulen på Vestlandet Førde ALLE KOM INN

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet NTNU    Gudbrandsdalen  ALLE KOM INN

r  

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet NTNU  Valdres   31

https://sok.samordnaopptak.no/#/studies

Lykke til med søkingen. Kan være lurt å prøve inn i år, så lenge du har førstegangsvitnemål :) 

Nå sa jo TS at deltidsutdanning ikke er av interesse. Utover Hammerfest ser jeg ingen heltidsutdanninger på sykepleie som TS har en mulighet å komme inn på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...