Gå til innhold

Mor med overgansalder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mor har vært i overgansalderen i flere år nå, og det er til tider et sant helvete. Nå er hun i en periode hvor hun klikker for ALT, det er ingen som gjør noe riktig. Det er veldig mye krangling og hun drar opp ting som skjedde for mange år siden. Hvis noen sier i mot henne eksploderer hun, eller blir furtete. Hvis jeg forsvarer meg selv under en krangel får jeg enda mer kjeft, eller så få jeg høre at jeg skriker (noe jeg overhode ikke gjør, snakker i en bestemt tone). Hun selv skriker. Både meg og min far har sagt til henne at hun blir vanvittig fort sint, men da svarer hun bare at hun har grunn til det. Dette skyldes overgansalderen, og det vet vi. Men det er ikke like lett å akseptere all den kjeftingen hele tiden. Har man grunn til å kjefte er det en ting, men når man kjefter uten grunn er det ikke greit. Hun sier alltid "jeg er voksen, og du skal ikke oppdra meg", jeg er i begynnelsen av 20 årene. Må av og til beklage selv om jeg er så sint at jeg kunne slått til henne (ville selvsagt aldri gjort det, men av og til irriterer det meg sånn at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg). Ingen kan si hva de mener, spesielt ikke noe som gjelder henne. 

Jeg er vanvittig glad i min mor, men av og til så får jeg så innmari nok. Mange vil nok si "flytt ut", sånn som situasjonen er akkurat nå så er ikke det et alternativ. Er student, og bor hjemme for å spare penger til å kjøpe mitt eget. Vil gjerne slippe studielån, for i tillegg å ta opp lån til kjøp av egen bolig. Mine foreldre vil gjerne at jeg skal bo hjemme til jeg er ferdig for å spare penger, og mener det er dumt av meg å flytte ut når jeg har tilbudet til å bo gratis hjemme. Jeg er veldig takknemling for det, og de har alltid vært/er de beste foreldrene jeg noen sinne kunne ønsket meg :-) 

Men av og til vet jeg virkelig ikke hvordan jeg skal holde ut med disse "overgangsalder-periodene". Jeg har forstått det slik at det er helt grusomt å være i overgangsalderen, men hadde vært litt bedre om hun kunne roet sinne sitt litt. Noen med mødre i overgangsalderen eller er i overgangsalderen selv som kan gi noen tips til hvordan jeg kan håndtere dette?

Anonymkode: e3087...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virkelig, flytt ut. Du er stor nok til å klare deg selv. Jeg hadde vært kapabel til mord om jeg bodde hjemme med mamma i overgangsalderen. Taklet henne nesten ikke på telefon en gang når det sto på som verst og jeg var ikke redd for å si i fra. Når det er så ille hadde jeg gladelig tatt opp studielån som alle andre på din alder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er selv i overgangsalderen, og dette høres helt ukjent ut. Jeg visste faktisk ikke at humøret skulle bli dårlig av overgangsalder.  Jeg har mine plager som hetetokter, nattsvette og manglende sexlyst, men ellers er jeg som før. Jeg har barn i slutten av tenårene/begynnelsen av tyveårene som fortsatt kaller meg "verdens beste mamma". Når jeg leser innlegget her, begynner jeg å lure på om de faktisk har rett. Hvis moren din har blitt så humørsyk som du hevder, så trenger hun hjelp. Har du prøvd å foreslå behandling for henne? Nattlysolje skal hjelpe for pms, kanskje vil det hjelpe henne også?

Anonymkode: 76d5f...68d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antbug
20 minutter siden, Lurvetjofsa skrev:

Virkelig, flytt ut. Du er stor nok til å klare deg selv. Jeg hadde vært kapabel til mord om jeg bodde hjemme med mamma i overgangsalderen. Taklet henne nesten ikke på telefon en gang når det sto på som verst og jeg var ikke redd for å si i fra. Når det er så ille hadde jeg gladelig tatt opp studielån som alle andre på din alder.

Enig med deg.

Tipper at overgangsalderen blir langt mildere og behagelig for moren også hvis gullet flytter ut ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her, har nevnt for henne at jeg har lyst å flytte ut. Da blir hun irritert og sier det er fryktelig dumt av meg når jeg har tilbud om å bo hjemme. Jeg har prøvet å si til henne at hun kanskje burde snakke med legen sin, men da blir hun bare sint. Hun har hetetokter, og min far sier at det er pga overgangsalderen og at hun verker mye (skal snart opereres). Føler jeg går på tå og hev hele tiden.. Rydder, vasker til helgen og prøver å hjelpe til så mye som mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

det kan løsest; ikke diskuter, gå vekk mår hun krangler og skriver. Ikke vær sur. vær like blid etterpå. Hvorfor diskutere når du vet det ikke går?

Anonymkode: 28db1...0cf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her, har nevnt for henne at jeg har lyst å flytte ut. Da blir hun irritert og sier det er fryktelig dumt av meg når jeg har tilbud om å bo hjemme. Jeg har prøvet å si til henne at hun kanskje burde snakke med legen sin, men da blir hun bare sint. Hun har hetetokter, og min far sier at det er pga overgangsalderen og at hun verker mye (skal snart opereres). Føler jeg går på tå og hev hele tiden.. Rydder, vasker til helgen og prøver å hjelpe til så mye som mulig

Men skal du alltid la din mor styre? Hva om du har lyst på barn når du blir 25 år, skal du la være og heller begynne prøvingen når du er 30 fordi mora di mener det er mer passende? Skal du la vær å kjøpe bil fordi mora di sier det er bedre å ta bussen? 

Du er myndig og kan bestemme selv om du vil flytte ut! Det er ikke noe foreldrene dine har noe med. Høres ut som om de kommer til å holde deg hjemme til du ligger i grava.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å være litt mer borte, les på biblioteket istedenfor hjemme, ta deg en joggetur etc. Prøve å ikke bli i det, men flytt på deg, er du hjemme og hun får et anfall, gå ut med søpla og bruk lang tid, kanskje det er roligere når du kommer inn igjen. Feks.

Anonymkode: 6ec02...12f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en 13 åring syns jeg.  Har kommet inn i sin andre ungdoms vår/år og den er ny for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva krangler dere om? Hvordan ønsker hun at du skal te deg? Hva synes hun at du gjør feil, og hva synes du at hun gjør feil?

Anonymkode: cb9a0...944

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg opplevde min egen mor som svært humørsyk når hun var i overgangsalderen. Hun var fryktelig å være i hus med. Nå er jeg er i overgangsalderen selv, og tenker at dette er noe som ligger til personligheten. Jeg har hatt alle de vanlige plagene rundt det, men IKKE hatt et sånt dritthumør. Jeg har også barn rundt 20, og er fremdeles "verdens beste" mamma.

Anonymkode: a2014...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...