Gå til innhold

Når valpekjøper ikke innfrir forventingene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg solgte sist vår en valp til en ung mann. Han virket hyggelig, hadde masse planer med hunden og virket til å stole på. Hunden er av en rase som trenger å bruke hode og en del mosjon, men det skulle være fine valper som også kunne hevde seg i utstillingsringen. Han var interessert i å stille ut hunden og skulle reise mye på utstillinger.

Jeg har flere ganger spurt om de har meldt seg på utstillingene som har vært i nærheten, men det har aldri passet sier han. Jeg ser at hunden vokser seg fin og kunne gjerne sett han med søsknene på rasespesialen i vår. Men nå sier eier at han ikke har tenkt å stille hunden. Han sier han har mistet piffen for utstilling, vil heller fokusere på friluftsliv og hundetrening. Jeg ble veldig irritert. Han har ikke fått den valpen fordi han skulle gå tur. Jeg er ganske fersk oppdretter, men trodde valpekjøpere skulle være ærlige og holde ord! Vi hadde standard kontrakt fra NKK, det slo meg ikke å kreve utsillinger der...

Er det noe jeg kan gjøre?

Anonymkode: ee1f6...d2d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke noe du kan gjøre. Jeg synes du er veldig urimelig her. 

Det er da ikke normalt å holde på sånn? Det er en god del oppdrettere som har som klausul at hunden må stilles ut minst én gang, men å kreve at han gjør hunden til en utstillingshund? 

Og hva skulle du da evt gjort? Tatt hunden tilbake, og så prøvd å få noen andre til å kjøpe en halvstor hund? Prøvd å tvangssende fyren på dyre og tidkrevende utstillinger?

Anonymkode: e02e0...ff1

• Liker 21
Skrevet

Nei det er ikke noe du kan gjøre, og godt er det. ;) Å stille er ikke nødvendig for hunden, og så lenge eier behandler hunden bra, følger opp med aktiviteter og trim, bør du som oppdretter være veldig fornøyd. 

• Liker 33
Skrevet
4 minutter siden, lalaB skrev:

For en fantastisk eier hunden har fått, som behandler hunden som en hund og ikke en utstillingsdukke! 

Enig! Du burde være superfornøyd med kjøperen din TS! Som har stor interesse for å ta med hunden ut i skog og mark! Heldig er du! Jeg hadde gladelig solgt hunden til en slik eier! De utstillingene hadde jeg dritt fullstendig i for å si det sånn.

Om det betyr så mye for deg at hunden blir stilt ut så får du heller tilby deg å stille den for mannen da vettu. Hente den på morgenen og levere den igjen etter utstillingen. 

Når jeg åpnet denne tråden trodde jeg den skulle handle om en vanskjøttet hund. Du aner ikke hvor heldig du er TS. Jeg tok en gang til meg en kattunge for å hjelpe dyrebeskyttelsen i området som var fullstendig overbooket. Siden jeg er superallergisk for katter så var det helt fra starten av avtalt at den skulle videre, men jeg tok på meg å gjøre dette for dem. Brukte lang tid og fant det "perfekte" hjemmet - trodde jeg. En dame som var superglad for å overta katten. I begynnelsen fikk jeg masse bilder og meldinger og det virket som om alt var superbra. Etterhvert dabbet det av, men jeg tenkte som så at dette var helt naturlig. En dag får jeg en sms hvor det står: "Minni er nå på toget til (min by). Toget er fremme klokken 14:00". Så ble jeg blokkert. Dette er ikke tull. Den gale dama hadde da plassert katten på et tog for SÅ å sende meg SMS om at den var på vei! Det var jo bare FLAKS at jeg var hjemme og at vi var flere på jobb slik at jeg kunne kaste meg i bilen og kjøre til togstasjonen! 

Fikk nå plukket opp katten som både var tynn og full av mark og hun ble hos meg til den dagen hun ikke var mer. DA kan du snakke om at ikke kjøper innfrir forventningene! 

• Liker 36
Skrevet

Er du seriøs?? For et forbannet tull!! Trening og sosialisering for en hund er million ganger viktigere FOR HUNDEN og en vettug eier enn det åndssvake utstillingstullet. Glad jeg har genetisk overlengne mutts som slår alle hundene til TS ned i bøtta på utseende, helse,  personlighet!😃  Skjerp deg!

Anonymkode: 1382d...a67

• Liker 20
Skrevet

Nei, det er ingenting du kan gjøre med det. Når du som oppdretter selger en valp så er har kjøper 100% råderett over den på samme måte som om han eller hun hadde kjøpt en bruktbil av deg. Ønsker du å ha noe du skulle ha sagt må du enten selge valpen til redusert pris og stå som medeier eller sette den ut på fôr.

Og selv om du hadde lagt dette inn som en klausul i kjøpekontrakten så kan du ikke tvinge noen til å stille ut hunden sin hvis de ikke vil.

• Liker 11
Skrevet

Det du kan gjøre er å spørre om å låne hunden og ta den på utstilling selv. Vet ikke hvor vanlig det er, men har opplevd det selv.

• Liker 5
Skrevet

Heldigvis er det ingenting du kan gjøre her. Og selv om du hadde hatt en klausul om en utstilling i kontrakten, hadde den ikke vært gyldig til å presse han på utstilling eller ta tilbake hunden. Livet forandrer seg, både med tanke på interesser og muligheter for å delta aktivt i konkurranser. 

Ser ut som hunden har fått et godt hjem. Som oppdretter bør du være glad for dette, da det ikke er en selvfølge. Ene hunden min er hentet hjem av oppdretter pga mishandling, oppdretter til den andre har klart å hente hjem to hunder av samme grunn, tredje ble avlivet. 

Friluftsliv er nok litt mer enn bare gå litt tur. Og hunden vil nok få brukt seg bra. :) 

Så vær glad du har valgt en bra eier, selv om utstillingsdelen uteble. 

Anonymkode: 98b30...d47

• Liker 16
Skrevet

Du kan spørre om du kan låne hunden med deg på utstilling? Jeg har katt, så jeg vet ikke helt om hundeutstilling funker på samme måten, men jeg vet at min oppdretter har lånt med seg katter på utstillinger.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville spurt om å låne med hunden jeg da, de fleste sier nei til det, med mindre det ikke passer da!

Hvis hunden var av så fin kvalitet at ville jeg evt vurderte å sette ut en valp på helfor/halvfor om du får en lignende senere, da er det litt lettere :)

Skrevet

Her var det mange som var veldig harde med TS, synes jeg.

Jeg skjønner faktisk godt at TS er skuffet. Det er nå en gang sånn at å kunne vise til utstillingsresultater er viktig for oppdrettere. Jeg vil tro at spesielt når oppdretter er fersk i faget og ikke har rukket å bygge seg opp et solid renomme enda føles det bittert at en hund som kunne fått gode resultater forsvinner under radaren fordi kjøperen ikke var interessert i utstillinger likevel, slik han sa. 

Men jeg er også enig i at ingenting kan gjøres for å tvinge kjøperen til å stille ut hunden, og at det aller viktigste selvsagt er at hunden har det bra, noe det absolutt virker som den har. Den eneste muligheten jeg ser er som andre har foreslått å spørre om TS kan få ta med hunden på utstilling selv. Men da må TS også bære alle kostnadene dette medfører. 

Anonymkode: a5d8f...292

• Liker 5
Skrevet

Kan du ikke foreslå å stille ut hunden selv da? Utstilling koster penger og krever mye arbeid på forhånd, samt. trening for både hund og handler. Skjønner godt at han ikke vil stille ut hunden hvis han har mistet piffen.

• Liker 1
Skrevet

:link:kommer aldri til å dra på det utstillingstullet, og skjønner valpekjøper veldig godt

• Liker 14
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Vær glad du har solgt til en fornuftig hundeeier. Hundeutstillinger er mest for utseende og er ikke til gagn for noen.

Skrevet

Hunden har det mye bedre med friluftsliv enn utstilling. Han har betalt mye for å skaffe seg enn venn han kan ha det trivelig med, ikke for å please deg.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...