AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #1 Skrevet 28. februar 2017 Leietakeren min skal flytte ut i dag. Var nettopp innom boligen for å sjekke at utvask o.l. var ok. Vaskingen var som så, var flekkete vegger som gikk bort bare jeg tok genseren og dro over. Dette tenker jeg er greit nok i og med at boligen var relativt dårlig vasket da hun tok over. Og jeg kan ikke forvente høyere stand enn hva det var da hun tok over for 2 år siden. Men det jeg lurer på er.. Rett før hun flyttet inn malte vi stua. Når jeg ser i stua nå, så kan jeg se nøyaktig hvor hun har hatt bilder og oppheng, da det er kritthvite merker i fasong som rammer og annet oppheng. Og resten ser mer gult ut.. Er dette noe som hadde skjedd hvem som helst? Eller er dette noe leietaker må fikse? Det er også mye hull i veggene. Spikerhullene tenker jeg er greit, men det er også mye tykke skruehull. Hva tenker dere? Er så usikker på om dette er noe jeg skal fikse, eller om det er hennes ansvar. Takk for svar. Anonymkode: 91ae7...444 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #2 Skrevet 28. februar 2017 Har hun røyka inne da, siden veggene har blitt gule på to år? .. Og, hadde hun lov til å røyke inne? Om det hadde vert hos meg så hadde jeg nok fiksa slikt selv, ser for meg at jeg må både male og fikse småhull i veggen når hun som leier hos oss flytter. Men om det er noe som er ødelagt vil jeg nok kreve at hun fikser det. Anonymkode: 527c1...511 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #3 Skrevet 28. februar 2017 Det pleier å være spesifisert i kontrakten om man tillater å henge opp bilder med skruer/spiker. Jeg hadde spesifisert at dette ikke var tillatt for mine leietakere - hadde jeg ikke det, hadde jeg ikke sagt noe på det. Merkene på veggen høres ut som det kommer av at veggene har gulnet der de ikke er "beskyttet"? Det skjer i så fall og er ikke noe hun kunne forhindret (annet enn ved å ikke henge bilder). Anonymkode: d8b44...418 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #4 Skrevet 28. februar 2017 Fargeforskjell kommer av lyset, det kan du ikke gjøre noe med, med mindre du leier ut et "mørkerom" der lyset ikke slipper inn. Skruer og spikerhull må du gi beskjed om på forhånd og helst skrive i kontrakten at du ikke vil ha. Du er det vanlig å henge opp lister der det kan festes not og bildene kan reguleres i høyde. Er du usikker, så koster et medlemskap i Huseiernes Landsforbund kr. 490 pr. År. Da har du mange fordeler som kurs, 1 time gratis advokatbistand årlig, ubegrenset tilgang til juridisk hjelp på telefon. Vel anvendte penger. Anonymkode: 237e8...5f7 4
Million Skrevet 28. februar 2017 #5 Skrevet 28. februar 2017 Gulningen av veggfargen er kvaliteten på malingen du har valgt som er dårlig, og ikke leietagerens feil. Det er normalt å henge opp litt forskjellig der man bor, som speil og bilder. Ønsker du ikke at dette skal skje, må det stå i kontrakten og du bør nevne det spesifikt til leietagere før de flytter inn også. Skal de henge opp noe, må de bruke eventuelle skruer som er der fra før, og ellers ikke lage noen nye hull. Synes ikke du kan si noe på det til den leietageren som nå er i ferd med å flytte ut, for hun/han kunne jo ikke vite at du ikke likte det om du ikke sa noe. 7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #6 Skrevet 28. februar 2017 Tusen takk for svar alle sammen!! Anonymkode: 91ae7...444
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #7 Skrevet 28. februar 2017 Har du valgt dårlig og billig maling så vil den gulne, det er ikke noe leieboer kan noe for. I de fleste kontrakter står det vel noe ala "leiligheten skal forlates i den stand den ble tatt over" så om det var dårlig vasket når hun flyttet inn så kan det være dårlig vasket når hun flytter ut. Anonymkode: 44d98...3c4 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #8 Skrevet 28. februar 2017 Er veggene laget av tre? Anonymkode: 1c2d8...df5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #9 Skrevet 28. februar 2017 Anbefaler deg å kjøpe maling med bedre kvalitet og male om før neste leieboer flytter inn. Lurer også på hvordan du kunne leie ut en bolig som ikke var skikkelig rengjort. Det med små hull i veggene må man regne med, klart leieboere også vil ha det hjemmekoselig med bilder osv. Anonymkode: c97d3...1d9 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #10 Skrevet 28. februar 2017 Normal slitasje må du nesten regne med. Sett av litt av leieinntektene til vedlikehold av leiligheten, om du vil at den skal være strøken. Kjenner jeg får litt flashback fra gamle leieforhold, huseier som tror det ikke skal vises at det har bodd folk i utleiedelen. Anonymkode: 39735...8ae 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #11 Skrevet 28. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler deg å kjøpe maling med bedre kvalitet og male om før neste leieboer flytter inn. Lurer også på hvordan du kunne leie ut en bolig som ikke var skikkelig rengjort. Det med små hull i veggene må man regne med, klart leieboere også vil ha det hjemmekoselig med bilder osv. Anonymkode: c97d3...1d9 Enten det, eller så må man henge opp lister oppunder taket som bilder etc. kan henges fra i fiskesnøre, slik noen har foreslått. Jeg hadde sannsynligvis holdt meg langt unna en slik leilighet selv. Det gir meg skikkelige studenthybel og på gjennomreise-vibber, og ville ikke føles som en langvarig løsning eller et sted jeg følge meg skikkelig hjemme. Anonymkode: 37803...471 8
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #12 Skrevet 28. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Enten det, eller så må man henge opp lister oppunder taket som bilder etc. kan henges fra i fiskesnøre, slik noen har foreslått. Jeg hadde sannsynligvis holdt meg langt unna en slik leilighet selv. Det gir meg skikkelige studenthybel og på gjennomreise-vibber, og ville ikke føles som en langvarig løsning eller et sted jeg følge meg skikkelig hjemme. Anonymkode: 37803...471 "... ville føle ..." Anonymkode: 37803...471
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #13 Skrevet 28. februar 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Normal slitasje må du nesten regne med. Sett av litt av leieinntektene til vedlikehold av leiligheten, om du vil at den skal være strøken. Kjenner jeg får litt flashback fra gamle leieforhold, huseier som tror det ikke skal vises at det har bodd folk i utleiedelen. Anonymkode: 39735...8ae Huseier som tror det ikke skal vises at det har bodd folk i utleiedeler? Tror ikke noenting, derfor jeg spør. Men takk for svar. Anonymkode: 91ae7...444 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #14 Skrevet 28. februar 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler deg å kjøpe maling med bedre kvalitet og male om før neste leieboer flytter inn. Lurer også på hvordan du kunne leie ut en bolig som ikke var skikkelig rengjort. Det med små hull i veggene må man regne med, klart leieboere også vil ha det hjemmekoselig med bilder osv. Anonymkode: c97d3...1d9 Jeg leide ikke ut selv, jeg overtok leietaker når jeg kjøpte huset. Men er helt enig at de må få gjøre det hjemmekoselig. Var bare litt usikker på det med skruhullene! Anonymkode: 91ae7...444
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #15 Skrevet 28. februar 2017 Hva er veggene laget av? Dersom de er laget av tre, vil de kunne gulne dersom det ikke grunnes med sperregrunn før man maler. Anonymkode: 1c2d8...df5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #16 Skrevet 28. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev:Hva er veggene laget av? Dersom de er laget av tre, vil de kunne gulne dersom det ikke grunnes med sperregrunn før man maler. Anonymkode: 1c2d8...df5 Er en sånn ruglete tapet..! Anonymkode: 91ae7...444
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #17 Skrevet 28. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg leide ikke ut selv, jeg overtok leietaker når jeg kjøpte huset. Men er helt enig at de må få gjøre det hjemmekoselig. Var bare litt usikker på det med skruhullene! Anonymkode: 91ae7...444 Dette er forvirrende. Du malte stuen rett før leietaker flyttet inn sier du i HI. Nå sier du at du overtok leietaker når du kjøpte huset. Og hvorfor skulle du male stuen hvis du ikke eide huset, når leietaker flyttet inn? Anonymkode: 515e4...84e 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #18 Skrevet 28. februar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg leide ikke ut selv, jeg overtok leietaker når jeg kjøpte huset. Men er helt enig at de må få gjøre det hjemmekoselig. Var bare litt usikker på det med skruhullene! Anonymkode: 91ae7...444 1 time siden, AnonymBruker skrev: Leietakeren min skal flytte ut i dag. Var nettopp innom boligen for å sjekke at utvask o.l. var ok. Vaskingen var som så, var flekkete vegger som gikk bort bare jeg tok genseren og dro over. Dette tenker jeg er greit nok i og med at boligen var relativt dårlig vasket da hun tok over. Og jeg kan ikke forvente høyere stand enn hva det var da hun tok over for 2 år siden. Men det jeg lurer på er.. Rett før hun flyttet inn malte vi stua. Når jeg ser i stua nå, så kan jeg se nøyaktig hvor hun har hatt bilder og oppheng, da det er kritthvite merker i fasong som rammer og annet oppheng. Og resten ser mer gult ut.. Er dette noe som hadde skjedd hvem som helst? Eller er dette noe leietaker må fikse? Det er også mye hull i veggene. Spikerhullene tenker jeg er greit, men det er også mye tykke skruehull. Hva tenker dere? Er så usikker på om dette er noe jeg skal fikse, eller om det er hennes ansvar. Takk for svar. Anonymkode: 91ae7...444 Nå må du bestemme deg her. Dere malte før leietaker flyttet inn, det var ikke skikkelig vasket før hun flyttet inn, (fra hi). Så kommer du tilbake og forteller at du overtok leietaker fra tidligere eier. Hvor seriøs er du, her? Anonymkode: 94e18...be3 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #19 Skrevet 28. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå må du bestemme deg her. Dere malte før leietaker flyttet inn, det var ikke skikkelig vasket før hun flyttet inn, (fra hi). Så kommer du tilbake og forteller at du overtok leietaker fra tidligere eier. Hvor seriøs er du, her? Anonymkode: 94e18...be3 Åherreguud! Ja jeg er et nett-troll som bare tuller med dere. Sorry. Jeg skrev litt kjapt, ga ikke rette fakta. Jeg malte ikke. Jeg bare skrev "vi", fordi jeg var i kommunikasjon med huseier mens han holdt på. Men det var før jeg overtok og eide huset. Det ble malt av tidligere huseier, og jeg overtok leietakeren bare en uke etter hun hadde flyttet inn. Anonymkode: 91ae7...444
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #20 Skrevet 28. februar 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er forvirrende. Du malte stuen rett før leietaker flyttet inn sier du i HI. Nå sier du at du overtok leietaker når du kjøpte huset. Og hvorfor skulle du male stuen hvis du ikke eide huset, når leietaker flyttet inn? Anonymkode: 515e4...84e Beklager det, jeg skrev bare "vi" malte, for jeg tenkte ikke noe mer over det, i og med at den var malt uka før jeg kjøpte huset. Tidligere huseier hadde leid inn noen til å gjøre malejobben. Skrev det bare enkelt, skjønner det ble forvirrende og misforståelser. Men ja, jeg overtok leietakeren samt nymalt stue i utleieleiligheten. Tok en kaffekopp med leietaker for å hilse på hu, hvor hun da fortalte at hun hadde måttet vaske skikkelig før hun flyttet inn da det var blitt gjort en dårlig jobb av de som hadde flyttet ut. Hun gadd ikke legge noe energi i å klage på dette, så hun hadde bare valgt å vaske selv. Beklager faktafeil Anonymkode: 91ae7...444
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå