Gå til innhold

På diett, men nå har jeg brudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er på diett og vil ned 5 kg til (har bare gått ned 2 siden jeg startet). Og det vil jeg helst rekke i god tid før sommeren :P

Men nå har jeg et brudd i foten, og kan ikke trene eller gå mye på minst 4 uker. Kan sikkert begynne med ellipse maskin om noen uker da.... Nå forbrenner jeg jo sikkert bare 1500 kalorier per dag.... Og jeg spiste ca. 1700-1800 da jeg har vært på diett!!! Jeg er så sulten!!!

Drikker litervis med pepsi max, men er likevel sulten. Har noen råd?

Anonymkode: 4f55a...023

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sultfølelsen går over etterhvert. Magesekken "krymper" på sikt dersom den får mindre volum, da føler man seg mer mett med mindre mat.

Tålmodighet.

Finn mat som inneholder lite kalorier i forhold til volum. Grønnsaker har disse egenskaper. Salat har ett stort volum i forhold til antall kalorier, og inneholder mange andre essensielle næringsstoffer.

Og kutt ned på pepsien, den gjør vondt verre for deg.

Anonymkode: ad598...1fe

Skrevet

Jeg har hørt at du blir mer sulten av å drikke pepsi max. Så ett tips er å slutte med det:-)

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, JannikeErMEg skrev:

Jeg har hørt at du blir mer sulten av å drikke pepsi max. Så ett tips er å slutte med det:-)

Og jeg har hørt at kroppen ikke skjønner hva det søtningsmiddelet i brusen er for noe, og vil derfor behandle det som om det var rent sukker. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Nøste~ skrev:

Og jeg har hørt at kroppen ikke skjønner hva det søtningsmiddelet i brusen er for noe, og vil derfor behandle det som om det var rent sukker. 

Aha, da skjønner jeg, takk for oppklaringen! Rask blodsukkerstigning med tilsvarende fall vil jo gjøre deg både søtsugen og sulten.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Nøste~ skrev:

Dette er tull. Skjønner ikke at denne myten fremdeles lever. Lettbrus fører ikke til blodsukkerstigning eller insulinutskillelse, ergo "kroppen tror ikke det er sukker"

Men det er sant at noen kan få økt appetitt av lettbrus. Her er det individuelle forskjeller, dog. Hos meg hjelper Pepsi Max meg å holde meg fram til neste måltid. Blir ikke mer sulten av det.

Anonymkode: 94568...0dc

• Liker 4
Skrevet

Er det du med tretthetsbrudd i ankel? Slapp av litt. Du kan trene overkropp. Og går du på krykker så bruker du mye energi uansett. 

Men Pepsi Max? Why? Dropp det. Kan umulig være sunt. Drikk vann og spis ren mat. Ikke noe prosessert. Rent kjøtt og mye grønnsaker. Da kommer du langt. 

Anonymkode: 2699e...b75

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Nøste~ skrev:

Da har du hørt feil. Kroppen reagerer ikke på søtningsmiddel som aspartam som sukker (glukose), og du vil ikke få blodsukkerstigning og dermed utskillelse av insulin. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husk at du ikke er avhengig av å trene for å gå ned i vekt. Det er en stor fordel å trene siden du da opprettholder og øker muskelmasse og således får høyere forbrenning men det er ikke et must. Selv på en hard treningsøkt forbrenner du sannsynligvis ikke mer enn max 500-600 kalorier alt etter høyde og vekt.

Bruk en kalkulator fra nettet for å finne ut sånn ca hva du forbrenner i løpet av en dag og legg deg 500-800 kcal under det. Du bør ikke ligge under 1500 kcal for dagen.

Velg mat som metter; grønnsakssupper om kvelden (gjerne med kjøttpølse fra go' og mager), melkeprodukter som skyr og kesam og ikke minst nok fett og proteiner. Fett gir metthetsfølelse og hjelper til å holde blodsukkeret stabilt.

Selv har jeg gått ned fra 69-54 kg uten å trene (pga sykdom). Nå når jeg har begynt å trene igjen så har vektøkningen stagnert mens kroppen stokker om på komposisjonen sin. Jeg har måttet ligge på ca 1300 kalorier men det er fordi jeg er lav og har vært i lite aktivitet totalt sett. Du klarer helt fint å gå ned uten å trene. Bare prøv deg fram med kaloriene og se hva som fungerer.

Anonymkode: b7c26...57b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Driv med sånn der trening der man sitter som eldre driver med :) 

Anonymkode: 9b57a...2b1

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, Nøste~ skrev:

Og jeg som trodde hjernen var det eneste som kunne tenke!

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, amativeReflection skrev:

Og jeg som trodde hjernen var det eneste som kunne tenke!

:5: 

Skrevet

Fun fact: poteter er i følge noen studier den matvaren som gir mest metthetsfølelse per kalori. Poteten er ikke så dum som man skulle tro, og ikke en gang Lars Kristian Eriksen spiser lavkarbo lenger. Da er det på tide å ta poteten tilbake ☺️☺️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Driv med sånn der trening der man sitter som eldre driver med :) 

Anonymkode: 9b57a...2b1

Sånn derre benpress kanskje? Er du litt søt og sånn eller bare later du som?

Anonymkode: 39207...906

Gjest canacas
Skrevet
34 minutter siden, Sarya skrev:

Fun fact: poteter er i følge noen studier den matvaren som gir mest metthetsfølelse per kalori. Poteten er ikke så dum som man skulle tro, og ikke en gang Lars Kristian Eriksen spiser lavkarbo lenger. Da er det på tide å ta poteten tilbake ☺️☺️

Ja, når fotballfruemannen har friskmeldt poteten kan man spise den igjen :roll:

Skrevet

Slapp helt av! Du må være svært lav og inaktiv for å forbrenne så lite som 1.400 - 1.500 kalorier i døgnet og når du ikke trener vil du ikke fortsette å være like sulten heller.

Jeg har en skade som gjør at jeg har vært inaktiv (Og sykmeldt...)  i månedsvis, men jeg går likevel sakte men sikkert ned i vekt ved å spise ca. 1.500 kalorier om dagen. Noen dager mer og noen dager mindre alt etter hvor sulten jeg er. Generelt er mat med mye fiber bra for å regulere metthetsfølelsen og jeg drikker veldig lite lettbrus fordi det bare gir meg en "tomhetsfølelse" i magen. Da er det bedre med kaffe eller te.

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg er på diett og vil ned 5 kg til (har bare gått ned 2 siden jeg startet). Og det vil jeg helst rekke i god tid før sommeren :P

Men nå har jeg et brudd i foten, og kan ikke trene eller gå mye på minst 4 uker. Kan sikkert begynne med ellipse maskin om noen uker da.... Nå forbrenner jeg jo sikkert bare 1500 kalorier per dag.... Og jeg spiste ca. 1700-1800 da jeg har vært på diett!!! Jeg er så sulten!!!

Drikker litervis med pepsi max, men er likevel sulten. Har noen råd?

Anonymkode: 4f55a...023

Jeg er selv på diett, og jeg trener ikke noe fordi jeg rett og slett ikke har helse til det for tiden. Det jeg klarer er å gå lange turer. Det at du er konstant sulten kan være at kroppen din ikke er vant til diett, og trenger noe tid på å "godta" den. En annen ting som er lurt er å spise lite og ofte, noe du kanskje vet fra dietten din... Spiser du mellom-måltider? Hvis ikke bør du begynne med det. Proteinbarer av typen vegan (altså sukkerfri, melkefri og glutenfri) er gode som mellom-måltider. Ellers epler og mandler, dadler og selleri..for eksempel. Jeg var også konstant sulten i starten av min diett, men det ble bra da jeg klarte å venne meg til å spise mellom-måltider. Jeg gikk ned syv kilo i løpet av to måneder, senere gikk det fire kilo til. Jeg var en som gjerne kunne spise masse godteri, store måltider, lite grønnsaker og mye brød. I løpet av dietten har jeg klart å venne meg til melkefri sjokolade, små og hyppigere måltider, masse grønnsaker og lite brød. Hvis jeg spiser brød nå så passer jeg på at det er hjembakt og ikke kjøpt i butikker, men jeg spiser helst knekkebrød og drikker smoothie eller annen form for shake. Sånn var jeg aldri før dietten, men nå er det et must å ha det på den måten. 

Skrevet
37 minutter siden, canacas skrev:

Ja, når fotballfruemannen har friskmeldt poteten kan man spise den igjen :roll:

Det har han/de vel ikke gjort :) man får nesten spise slik det passer seg selv best. Og hvis trådstarter sliter med å føle seg sulten kan kokte poteter være en ide. Samt masse proteiner og grønnsaker selvsagt. 

🙄🙄🙄

Skrevet

Ryddet for persondebatt.

Frk.K, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...