Gå til innhold

Kalle steforeldre for mamma/pappa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan føler dere som foreldre det rundt akkurat dette temaet. Selv hadde jeg ikke følt meg komfortabel med at en annen kvinne eller mann ble omtalt for mamma eller pappa, da både jeg og far er involvert i vårt barns liv. Jeg kan forstå det om biologisk mor eller far aldri har vært der for barnet og en steforelder har, men uten om det så kjenner jeg at det er litt sårt. Nå snakker jeg ikke om at barna selv kaller steforeldre eller andre for mamma/pappa, men at den ene forelderen gjør det ovenfor sin partner. 

Et eksempel er jo Anna bak bloggen mammatilmichelle. Far til Michelle har jo vært veldig involvert i hennes liv, hørte og rykter om at han kjempet for 50/50 ordning en stund før Anna flyttet til Søgne. Nå kaller jo Anna, Jan for pappaen til alle barna inkludert Michelle. 

Hva syns dere om at mor eller far omtaler ny partner som mamma/pappa ovenfor barnet? 

Anonymkode: c9238...f3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde jeg ikke akseptert, så lenge foreldrene er i bildet så er det fullstendig respektløst at barnet kaller enn annen for mamma/pappa.

Barn begynner ikke å kalle andre mamma og pappa uten at noen oppmuntrer til det. Skulle barnet si feil eller ha lyst til det så forklarer man barnet at det allerede har en mamma/pappa og at barnet kan kalle stemor/stefar noe annet.

• Liker 4
Skrevet

Så lenge barna har kontakt med begge foreldrene er det veldig rart - og sikkert utrolig dumt/sårt for den utstøtte forelderen. Hvis barna mangler en forelder, er det greit. F.eks. En venninne av meg har absolutt null kontakt med sin far, og kaller stefar (som flyttet inn når hun var 2 år) pappa. Det er greit tenker jeg. Men om de har kontakt med begge - er det rart og dumt.

• Liker 4
Skrevet

Er stemor til to, samt meg og mann har 2 barn sammen. Kunne aldri falt meg inn at stebarna skulle kalle meg for mamma. For meg høres det helt unaturlig ut. 

I noen tilfeller, hender det jo at et stebarn vokser opp uten den ene forelderen sitt i livet i det hele tatt, og har gjerne hatt en stemor/-pappa hele livet. Da synes jeg kanskje det er mer naturlig :)

Anonymkode: 77808...79f

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, FrøkenMånestråle skrev:

Det hadde jeg ikke akseptert, så lenge foreldrene er i bildet så er det fullstendig respektløst at barnet kaller enn annen for mamma/pappa.

Barn begynner ikke å kalle andre mamma og pappa uten at noen oppmuntrer til det. Skulle barnet si feil eller ha lyst til det så forklarer man barnet at det allerede har en mamma/pappa og at barnet kan kalle stemor/stefar noe annet.

Jo, de kan det. Lillesøskenet til en jeg kjenner har ikke kontakt med sin far, og kaller eldre halvsøskens far for pappa.  De prøvde å motvirke det, men barnet har insistert på å ha stebarnets far som en farsfigur. Dette har vedvart selv om barnet er altfor gammelt til å ikke forstå begrepet. 

Anonymkode: 86a01...e28

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, de kan det. Lillesøskenet til en jeg kjenner har ikke kontakt med sin far, og kaller eldre halvsøskens far for pappa.  De prøvde å motvirke det, men barnet har insistert på å ha stebarnets far som en farsfigur. Dette har vedvart selv om barnet er altfor gammelt til å ikke forstå begrepet. 

Men der er det jo naturlig. Barnet har ikke kontakt med den andre forelderen og har en god erstatning da er det greit. Hadde barnet vært på samvær hos far og hatt god kontakt så hadde det vært noe annet.

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Men der er det jo naturlig. Barnet har ikke kontakt med den andre forelderen og har en god erstatning da er det greit. Hadde barnet vært på samvær hos far og hatt god kontakt så hadde det vært noe annet.

Barnet har aldri bodd med ham som blir kalt "far", så ingen har oppmuntret til at barnet skulle kalle det eldre halvsøskenets far for far

Skrevet

Nei, det er helt unaturlig med mindre de vokser opp med den som eneste foreldren.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker det er spesielt å bruke akkurat samme kallenavn som de biologiske foreldrene, men jeg har sett flere eksempler hvor foreldrene kalles mamma/pappa og steforeldrene kalles mor/far og det ville jeg selv ikke hatt noe problem med. Det vitner jo bare om at de har et godt og nært forhold og det er vel akkurat det man ønsker for barna sine.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo flere årsaker til at barnet begynte å kalle stefar for pappa i dette tilfellet. 

1. Barnet har ikke kontakt med biologisk far så barnet knytter ikke "pappa" til en annen mann

2. Barnet hører sine eldre søsken kalle mannen i huset for pappa og lærer da av sine søsken å kalle han for pappa

jeg syns det er rart å få barna til å kalle stefar for pappa (eller stemor for mamma) når begge biologiske foreldre har kontakt med barna. tenker det må være forvirrende for barnet og veldig sårende for pappa/mamma. Men når biologisk far (eller mor) ikke er inne i bildet i det hele tatt blir det en helt annen sak. Vi har lært vår sønn at (den gang) stefar er pappa. Det fordi det er den eneste pappaen barnet har kjent i sitt liv, biologisk far bor langt unna og har vært totalt uinteressert hele veien. Mannen min har nå adoptert barnet så nå er han pappa juridisk også. Hadde derimot biologisk far hatt et snev av kontakt med barnet ville jeg følt det ble helt feil å kalle mannen min for pappa. 

Anonymkode: 634a2...51f

Skrevet

Er det så nøye på hva man kaller de diverse omsorgspersonene, så lenge det er barna selv dom bestemmer. Har jo ingenting med følelser å gjøre, og hverken mamma eller pappa er en beskyttet tittel.

Anonymkode: fb550...b53

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan føler dere som foreldre det rundt akkurat dette temaet. Selv hadde jeg ikke følt meg komfortabel med at en annen kvinne eller mann ble omtalt for mamma eller pappa, da både jeg og far er involvert i vårt barns liv. Jeg kan forstå det om biologisk mor eller far aldri har vært der for barnet og en steforelder har, men uten om det så kjenner jeg at det er litt sårt. Nå snakker jeg ikke om at barna selv kaller steforeldre eller andre for mamma/pappa, men at den ene forelderen gjør det ovenfor sin partner. 

Et eksempel er jo Anna bak bloggen mammatilmichelle. Far til Michelle har jo vært veldig involvert i hennes liv, hørte og rykter om at han kjempet for 50/50 ordning en stund før Anna flyttet til Søgne. Nå kaller jo Anna, Jan for pappaen til alle barna inkludert Michelle. 

Hva syns dere om at mor eller far omtaler ny partner som mamma/pappa ovenfor barnet? 

Absolutt, når barnets mor eller far får en ny kjæreste så bør barnet oppfordres til å kalle det fremmede rasket der utenfra for "mamma"/"pappa" så raskt som mulig - jo før desto bedre! 👍🏻😀

Anonymkode: dc422...9d4

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det så nøye på hva man kaller de diverse omsorgspersonene, så lenge det er barna selv dom bestemmer. Har jo ingenting med følelser å gjøre, og hverken mamma eller pappa er en beskyttet tittel.

Er jo ikke så nøye - dessuten: barn bør slutte å si de ubeskyttede titlene "mamma/pappa": de bør heller si fornavnet! 

Hvis far heter Bernt bør barnet heller si Ole, da Bernt ikke er et beskyttet navn. 

Skrevet
2 timer siden, Arkana skrev:

Jeg tenker det er spesielt å bruke akkurat samme kallenavn som de biologiske foreldrene, men jeg har sett flere eksempler hvor foreldrene kalles mamma/pappa og steforeldrene kalles mor/far og det ville jeg selv ikke hatt noe problem med. Det vitner jo bare om at de har et godt og nært forhold og det er vel akkurat det man ønsker for barna sine.

Absolutt. Kjenner en som har 11 mammaer og 17 pappaer! 👍🏻👍🏻😁😁

Kan aldri bli for mange - de er alle like!!👏🏻😃😁😁

Skrevet

Jeg kjenner et barn som har en stefar som har vært tilstede siden 1-årsalderen, og en biologisk far som har hatt samvær. Der opererer de med "pappa Ole og pappa Per" og det ser ut til å fungere fint. Ser ingen grunn til å nekte barnet å sette ord på den sterke tilknytningen de har til en stefar uten å underkjenne biologisk far. 

Anonymkode: 6eb1b...876

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakket ikke om hva barna velger selv, men at en av foreldrene kaller stemor eller stefar for mamma/pappa til barnet. Altså oppfordrer til at en annen en biologisk foreldre skal være mamma/pappa selv om biologisk mor eller far er inni bilde. 

ts

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakket ikke om hva barna velger selv, men at en av foreldrene kaller stemor eller stefar for mamma/pappa til barnet. Altså oppfordrer til at en annen en biologisk foreldre skal være mamma/pappa selv om biologisk mor eller far er inni bilde. 

ts

Da sier det seg jo selv at det blir feil. Enhver oppegående person forstår jo det.

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, FrøkenMånestråle skrev:

Mine barn har på eget initiativ spurt om de kan kalle stefar for pappa og det er helt uproblematisk. Barna vet hvem som er biologiske foreldre. Dessuten er jeg uenig med deg at det er respektløst, det betyr vel simpelthen bare at den personen bryr seg om barna dine. Hva barna ønsker å kalle steforeldrene får bli opp til barna, vi voksne må bare respektere det.

Anonymkode: 365d1...3bc

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Da sier det seg jo selv at det blir feil. Enhver oppegående person forstår jo det.

Voksne folk kan vel snakke om dette? Jeg vil tro at det er individuelle forskjeller. Noen syns at det er greit, mens andre ikke.

Anonymkode: 365d1...3bc

Skrevet

Når man vokser opp med en steforelder som er tilstedeværende i hverdagen og har en oppdragerrolle er det helt naturlig at man etterhvert føler et foreldre-barn-forhold til dem. Det er jo strengt tatt ikke biologi som avgjør om man er forelder, enhver kan lage barn, det er kjærligheten og oppdragelsen etter at barnet er laget som er det viktige. Og så trenger man ikke bruke samme kallenavn på steforeldrene som de biologiske foreldre, forutsatt at den biologiske forelderen lever og faktisk fungerer som en forelder. I stedet for å irritere seg over slike ting burde man heller være glad for at barnet har så gode omsorgspersoner i livet sitt. Og har man et problem med noe, snakk om det med personen det gjelder. De aller fleste ting lar seg helt enkelt løse med en liten samtale og avklaring rundt hva man føler om saken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...