Gå til innhold

Hva svarer du om du ikke ser for deg at du jobber der om 5 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har søkt på en jobb, og begynner å tenke litt på hva man kan bli spurt om på intervju.

Et av de vanligste spørsmålene er "Hvor er du om 5 år?". Jeg studerer bachelor i agronomi, og ser ikke for meg å jobbe der om 5 år. Aller heldst vil jeg jobbe hos Mattilsynet eller noe lignende, men jeg kan vel ikke si det?

Anonymkode: aa5f2...4d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobbintervju er jo mye å "pakke inn" sannheten så den passer for bedriften! Det går jo an å formulere seg på en måte som gjør at du viser at du er åpen for muligheten til å utvikle deg innenfor det firmaet du søker jobb - man vet jo aldri! Trenger jo ikke fortelle om drømmen om å jobbe innenfor noe helt annet - noe må man vel få lov til å holde for seg selv. 

Skrevet

Ville svart noe ala. "med gode muligheter for utvikling er jeg open minded". Det er mye tull arbeidsgivere spør om, i dagens arbeidsmarked kan nok ikke arbeidsgivere forvente full lojalitet når de dolker deg i ryggen ved første korsvei, så et slikt svada spørsmål får et politisk korrekt svadasvar fra min side. 

Anonymkode: 4e9e5...761

• Liker 5
Skrevet

Jeg svarte "Forhåpentligvis i en jobb hvor jeg trives godt, og har mulighet til å utvikle meg"

Som nyutdannet er det egentlig ikke forventet at du skal bli værende veldig lenge. Det er helt vanlig at man bytter jobber igjen i løpet av de første årene. I stor grad er dette spørsmålet for å se om du er målbevisst og fremadtenkende, ikke for å sjekke om du har tenkt bli i det firmaet resten av livet...
svarer du "njæ, vet ikke..." så viser det at du ikke tenker fremover, du jobber ikke mot noe, du vet ikke hvor du skal, og du er ubesluttsom.
Du trenger ikke komme med konkrete drømmearbeidsgivere, men legg føring for hva du ønsker av en arbeidsgiver for at du skal kunne bli der langvarig.

• Liker 1
Skrevet

"Da jobber jeg et stabilt sted med god lønn, hvor jeg føler at jeg er med på å bidra til en mer rettferdig hverdag for dyr" neida :p, men det er egentlig det jeg vil. Kan sikkert formulere det på andre måter. "Da har jeg en jobb jeg trives i, med gode fremtidsutsikter"?

Har to år igjen av utdannelsen, så blir jo der en liten stund. Er 35, så jeg føler det blir litt feil å si jeg vil utvikle meg, særlig når min nåværende sjef ikke ser særlig tegn til det. (Hun er også min referanse). (Da burde jeg liksom ha klatret en del lengere på vei tenker jeg)

TS

Skrevet
På ‎28‎.‎02‎.‎2017 den 14.14, AnonymBruker skrev:

"Da jobber jeg et stabilt sted med god lønn, hvor jeg føler at jeg er med på å bidra til en mer rettferdig hverdag for dyr" neida :p, men det er egentlig det jeg vil. Kan sikkert formulere det på andre måter. "Da har jeg en jobb jeg trives i, med gode fremtidsutsikter"?

Har to år igjen av utdannelsen, så blir jo der en liten stund. Er 35, så jeg føler det blir litt feil å si jeg vil utvikle meg, særlig når min nåværende sjef ikke ser særlig tegn til det. (Hun er også min referanse). (Da burde jeg liksom ha klatret en del lengere på vei tenker jeg)

TS

Om du er under utdanning vil jeg anta det er deltidsjobb, og så lenge du er åpen om at du er student, så forventer dem egentlig at du forsvinner etter endt studie, og dermed får du neppe det spørsmålet.
Du kan godt bruke formuleringen du bruker i første avsnittet, eller du kan si at du forhåpentligvis er ett sted som er relevant for din utdannelse. Det vil si, vær ærlig :) 
Og ingen forventer at en ansatt som studerer ved siden av er interessert i å klatre i gradene på sin deltidsjobb.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fint å forberede noen velvalgte floskler :)

Min forrige sjef snakket masse om lojalitet til bedriften, at det var viktig med ansatte som tok ansvar og var stabile over lang tid, så vi alle trygt kunne se prosjektet vi jobbet med i havn, etc. Og når vi spurte om lønnsforhøyelse, ble hun nesten personlig fornærmet over at vi kunne kreve noe i det hele tatt.

Et par mnd etter en medarbeidersamtale der hun fokuserte på lojalitet til jobben, og at dette var et lagarbeid etc etc, fikk vi plutselig beskjed om at HUN hadde fått en annen jobb. Høyere oppe, bedre betalt, i en annen institusjon. Da var det noen av oss som lærte en ting eller to om arbeidslivet og ble litt mindre naive og blåøyde...

Anonymkode: 6800f...bab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fint å forberede noen velvalgte floskler :)

Min forrige sjef snakket masse om lojalitet til bedriften, at det var viktig med ansatte som tok ansvar og var stabile over lang tid, så vi alle trygt kunne se prosjektet vi jobbet med i havn, etc. Og når vi spurte om lønnsforhøyelse, ble hun nesten personlig fornærmet over at vi kunne kreve noe i det hele tatt.

Et par mnd etter en medarbeidersamtale der hun fokuserte på lojalitet til jobben, og at dette var et lagarbeid etc etc, fikk vi plutselig beskjed om at HUN hadde fått en annen jobb. Høyere oppe, bedre betalt, i en annen institusjon. Da var det noen av oss som lærte en ting eller to om arbeidslivet og ble litt mindre naive og blåøyde...

Anonymkode: 6800f...bab

Lojalitet til jobben betyr i denne sammenhengen at man selvfølgelig skal gjøre en så god jobb man klarer. At man er lagarbeider betyr at man ikke skal være vanskelig å samarbeide med, at man skal greie å kommunisere godt med teamet, at man skal gjøre sin del, iblant kunne hjelper kolleger i prosjektet etc. 

Det betyr derimot ikke at man ikke skal kunne bytte jobb, at man må være der ekstremt lenge for å bli anerkjent som lojal. Ledere er ikke noe bedre selv for å si det sånn, de finner så raskt som mulig noe nytt som du nå her erfart, og de tar ikke fem flate øre for å dolke deg i ryggen hvis det gavner bedriften. I dagens arbeidsliv er det den som tenker på seg selv som vinner. Du må alltid ta diverse ledermonologer med en klype salt, for selv for ledernes egen del er det forskjell på liv og lære som du erfarte ;) 

Anonymkode: 4e9e5...761

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...