Gå til innhold

Hva svarer du om du ikke ser for deg at du jobber der om 5 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har søkt på en jobb, og begynner å tenke litt på hva man kan bli spurt om på intervju.

Et av de vanligste spørsmålene er "Hvor er du om 5 år?". Jeg studerer bachelor i agronomi, og ser ikke for meg å jobbe der om 5 år. Aller heldst vil jeg jobbe hos Mattilsynet eller noe lignende, men jeg kan vel ikke si det?

Anonymkode: aa5f2...4d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobbintervju er jo mye å "pakke inn" sannheten så den passer for bedriften! Det går jo an å formulere seg på en måte som gjør at du viser at du er åpen for muligheten til å utvikle deg innenfor det firmaet du søker jobb - man vet jo aldri! Trenger jo ikke fortelle om drømmen om å jobbe innenfor noe helt annet - noe må man vel få lov til å holde for seg selv. 

Skrevet

Ville svart noe ala. "med gode muligheter for utvikling er jeg open minded". Det er mye tull arbeidsgivere spør om, i dagens arbeidsmarked kan nok ikke arbeidsgivere forvente full lojalitet når de dolker deg i ryggen ved første korsvei, så et slikt svada spørsmål får et politisk korrekt svadasvar fra min side. 

Anonymkode: 4e9e5...761

• Liker 5
Skrevet

Jeg svarte "Forhåpentligvis i en jobb hvor jeg trives godt, og har mulighet til å utvikle meg"

Som nyutdannet er det egentlig ikke forventet at du skal bli værende veldig lenge. Det er helt vanlig at man bytter jobber igjen i løpet av de første årene. I stor grad er dette spørsmålet for å se om du er målbevisst og fremadtenkende, ikke for å sjekke om du har tenkt bli i det firmaet resten av livet...
svarer du "njæ, vet ikke..." så viser det at du ikke tenker fremover, du jobber ikke mot noe, du vet ikke hvor du skal, og du er ubesluttsom.
Du trenger ikke komme med konkrete drømmearbeidsgivere, men legg føring for hva du ønsker av en arbeidsgiver for at du skal kunne bli der langvarig.

• Liker 1
Skrevet