AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #1 Skrevet 28. februar 2017 Førstegangsmor og synes det er vanskelig å kle barna. Hun er to år gammel. I vinter med kuldegrader har hun hatt ull fleece og dress. Goretex støvler. Nå er det vært og pluss 3,4,5.... er dressen for tykk? Hva med å bruke den uten ull og fleece? Den skal jo være vanntett... ev støvlene? Må jeg ha noen overgangsstøvler? Slagstøvler er jo for glatt og kanskje tilogmed for kaldt. Tips? Anonymkode: f3372...71f
Arkana Skrevet 28. februar 2017 #2 Skrevet 28. februar 2017 Her er det sørpete og en del snø, men vått og plussgrader. Det er barnehagen som kler dem, men i dag kommer de nok til å bruke ullundertøy, fleecetøy over og regntøy, bomullsvotter/-hansker + regnvotter, ullsokker på beina + DockBoots og lue. Hvis du lurer på om barnet er for varmt så kjenn i nakken hennes. Fôrede støvler (vi er mest fornøyd med DockBoots fra Obs, alltid varme og tørre på beina) er veldig lurt nå. Vanlige støvler er for kaldt til annet enn sommer (og sen vår/tidlig høst). Hadde det ikke vært så vått hadde de nok hatt vinterdress på, men selv om den tåler en del vann før den blir våt er det såpass mye vann og regn nå at det ikke går. Siden det er plussgrader går det greit med regntøy og gode klær under og så er de ikke ute så veldig lenge når det er så guffent vær uansett. Er det for kaldt til bare regntøy ytterste kan de ha på vinterdress og så dra en regnbukse over for de som oppholder seg mye i sølene. 1
Leifr Skrevet 28. februar 2017 #3 Skrevet 28. februar 2017 Denne uka burde de nesten hatt tørrdrakt her. 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #5 Skrevet 28. februar 2017 Kler dem for vinter her vi bor. Sydenferien med kjole og solhatt er over. Anonymkode: 430b5...7d4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #6 Skrevet 2. mars 2017 Ville hatt på fleectøy og vinterdress. Kan da ha genser og strømpebukse under fleecn. Halls, votter og lue. Er barnet kjempe aktiv kan det bli varm! Se ann barnet ditt hvor aktivt det er, desto mindre de rører på seg jo kaldere blir det! Til barnehagen så ta med: ull, fleec, 2 par votter( 1par vanntette), regnklær, varme sko og støvler(med for), vinterdress, hals, lue, ullsokker, godt med skifteklær. Rekner med de på bhg sier ifra hvist noe mangler der! Anonymkode: 221b4...d80
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #7 Skrevet 2. mars 2017 På en fireåring har jeg brukt foret regndress med og et tykt ullsett som mellomlag og tynt innerlag av bomull elle ull. Vi har null til 9 grader ila dagen. Anonymkode: 7c527...2d2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #8 Skrevet 3. mars 2017 Leverer sønnen min i ullundertøy, også har han fleeceklær, vinterdress og regntøy i barnehagen. Overlater til dem å vurdere påkledningen. Ser at de som regel dropper fleece når det blir over 3-4 plussgrader, altså kun ullundertøy og vinterdress. Og cherrox har blitt brukt nesten hele vinteren her, da det stort sett har vært vått. Anonymkode: b4664...3df
Thyra Skrevet 3. mars 2017 #9 Skrevet 3. mars 2017 På 28.2.2017 den 10.07, Arkana skrev: Er det for kaldt til bare regntøy ytterste kan de ha på vinterdress og så dra en regnbukse over for de som oppholder seg mye i sølene. Dette er etter min mening en nødløsning. Dress med gummibukse utenpå er utrolig klumpete og ubevegelig. Men selvsagt, om alternativet er bomullsstrømpebukse under gummibuksa...
Arkana Skrevet 3. mars 2017 #10 Skrevet 3. mars 2017 8 minutter siden, Thyra skrev: Dette er etter min mening en nødløsning. Dress med gummibukse utenpå er utrolig klumpete og ubevegelig. Men selvsagt, om alternativet er bomullsstrømpebukse under gummibuksa... Ja, absolutt, men innimellom hender det at det er ganske mye snø ute som gjør at bakken er såpass kald at regnbukse alene (selv med godt med ull under) ikke er varmt nok, men hvor det samtidig er rundt null grader og så vått at en vinterdress bare ikke holder vannet ute når de skal leke utendørs flere timer. Skal sies at dette har vært i bruk kanskje to ganger på alle årene vi har barnehagebarn, så ikke vanlig.
atropos Skrevet 3. mars 2017 #11 Skrevet 3. mars 2017 Vi har tynt ulltøy og fleece, fora regnbukse og vinterjakke. Og så Dock boots på beina. Selv om det er noen plussgrader er det kaldt i bakken, og unger sitter jo mye når de leker. Vil ikke kle av for mye heller.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #12 Skrevet 3. mars 2017 Min har ullundertøy, ulldress, Lillehammer heldress og enten parkdress eller regntøy. Dockboots og fleeceforede regnvotter og Kivat sin tjukke vinter hellue Anonymkode: 89595...8a9 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #13 Skrevet 3. mars 2017 Tynt ull under, en hel fleecedress og dress tilpasset årstid. En lue med skjerm ( ofte skarpt lys ) er godt å ha ( solbriller liggende i barnehagen ) GODE sko, goretex som gir god støtte til liten fot i utvikling. Flecehals. Anonymkode: 5397b...6c3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #14 Skrevet 3. mars 2017 Til den tempen og endel minusgrader har vi samme dress, men varierer innerlagene. Det er gjerne tykk fleece til de kaldeste dagene(med tynn ull under), mens det holder med den tynne ulla under dress om det er 3-6 grader. I det kaldeste været har de vintersko, mens nå med 0-5 så har de forede støvler gjerne(fordi det er mye slapse og regnvær om hverandre). Jeg har også et sånt tynnere ullsett med jakke/bukse som kan tas istedenfor ullfleece/tykk fleece etter behov. Regntøy henger alltid i barnehagen, så får de vurdere selv. Anonymkode: d257a...5a4
MissPierce Skrevet 3. mars 2017 #15 Skrevet 3. mars 2017 11 timer siden, Thyra skrev: Dette er etter min mening en nødløsning. Dress med gummibukse utenpå er utrolig klumpete og ubevegelig. Men selvsagt, om alternativet er bomullsstrømpebukse under gummibuksa... Vi brukte det mye da jeg jobbet i Oslo. Der var det ofte for kaldt med bare regntøy, men med bare dress ble de våte. Vi var mye ute, så avhengig av at de både var varme og tørre. Er derimot veldig viktig at regnbuksen er stor nok. For ellers så blir det utrolig trangt og ubehagelig. Hos oss om dagen går det mye i regntøy med tynn ull, og fleece under. Regnvotter med tynne votter under eller forede regnvotter. Dock Boots eller Floggers på beina. Tynn hals og lue. Er det kaldt og bløtt samtidig så blir det samme, men dress med regnbukse over. Å tykkere votter, lue og hals. Har hatt noen dager hvor det ikke har vært bløtt, men de er det få av nå😕🙁
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå