Gå til innhold

Jobb ut oktober måned som vikar. Når bør jeg begynne å søke ny jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobb ut oktober måned som vikar. Når bør jeg begynne å søke ny jobb? Kjenner at jeg er litt bekymret for å ende opp med å gå arbeidsledig. Spesielt når jeg har vet at det blir stadig vanskeligere å få jobb med nedbemanninger og automatisering.

Kan vel tilføye at jeg har en master i økonomi og administrasjon. Jeg har heller ikke hørt om noen forlengelse av vikarstillingen.

Anonymkode: 47c6d...bff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå? Du kan slutte tidligere om du får jobb annet sted?

Anonymkode: 91335...52d

• Liker 1
Skrevet

Begynn å søk nå:-)

• Liker 1
Skrevet

Begynn med en gang! 😊

• Liker 1
Skrevet

Kjapt søk på finn, økonomi og mastergrad, så har du pr i dag 37 stillinger å velge mellom, fordelt på hele landet, uten å ha sjekket krav til ansiennitet.
Hvor attraktiv mener du selv at du er på jobbmarkedet? Hvor flyttbar er du?
Det tar gjennomsnitt ett halvt til ett år å få seg ny jobb, hvor lenge har du råd til å vente?
Arbeidsmarkedet begynner til en viss grad stabilisere seg igjen nå, samtidig som alle som skriver master for øyeblikket har begynt søke jobber.

Skrevet
14 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Kjapt søk på finn, økonomi og mastergrad, så har du pr i dag 37 stillinger å velge mellom, fordelt på hele landet, uten å ha sjekket krav til ansiennitet.
Hvor attraktiv mener du selv at du er på jobbmarkedet? Hvor flyttbar er du?
Det tar gjennomsnitt ett halvt til ett år å få seg ny jobb, hvor lenge har du råd til å vente?
Arbeidsmarkedet begynner til en viss grad stabilisere seg igjen nå, samtidig som alle som skriver master for øyeblikket har begynt søke jobber.

TS her.

Det er nok flere jobber enn det som kan være aktuell. Jeg har snart 2 års jobberfaring så stiller nok sterkere enn de som går rett ut i fra skolebenken nå. Når man vet at flaks og tilfeldigheter spiller en såpass stor rolle når man søker jobb så ville jeg ikke basert meg på at det tar gjennomsnittlig ett halvt år å få jobb. 

Jeg har vel hele tiden tenkt å starte rundt april/mai for å skaffe deg jobb rett før sommeren. Når det kommer til flyttbarhet vil jeg si at jeg kan flytte nesten hvor som helst. Foretrekker ikke å bo i noen by som er mindre enn 50.000 innbyggere. Dette har hittill ikke vært noe problem fordi på mindre steder ønsker de personer som blir ansatt at de har en viss tilhørighet der. 

Skrevet

Du begynner selvfølgelig nå :) Får du ny jobb før du er ferdig i din nåværende jobb, er det bare å si opp eller be ny arbeidsgiver vente til du er klar....hvis de går med på det. 

I din situasjon, hvor du er i en vikarstilling, hadde jeg vært ego og satt meg selv først :) 

Anonymkode: 5dbdb...256

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Det er nok flere jobber enn det som kan være aktuell. Jeg har snart 2 års jobberfaring så stiller nok sterkere enn de som går rett ut i fra skolebenken nå. Når man vet at flaks og tilfeldigheter spiller en såpass stor rolle når man søker jobb så ville jeg ikke basert meg på at det tar gjennomsnittlig ett halvt år å få jobb. 

Jeg har vel hele tiden tenkt å starte rundt april/mai for å skaffe deg jobb rett før sommeren. Når det kommer til flyttbarhet vil jeg si at jeg kan flytte nesten hvor som helst. Foretrekker ikke å bo i noen by som er mindre enn 50.000 innbyggere. Dette har hittill ikke vært noe problem fordi på mindre steder ønsker de personer som blir ansatt at de har en viss tilhørighet der. 

Jeg tviler ikke på at det er flere enn de 37 jobbene, men at det kommer opp kun 37 jobber på det søket sier uansett at dette ikke er ett arbeidsmarked som skriker etter arbeidskraft.
2 års erfaring i ett trangt arbeidsmarked er veldig lite. Jo, du stiller sterkere enn kullet som går ut til sommeren, men hva med alle dem som har gått ut før deg?

Det er mulig markedet er veldig annerledes for økonomer, men alle fagforeninger jeg har vært innom som prøver hjelpe arbeidsledige benytter tallene ett halvt til ett år. Og at nettverk er det viktigste hjelpemidlet for å få jobb, ikke flaks og tilfeldigheter.
Ellers så er det ikke mye mer enn 10 tettsteder/byer i Norge med over 50 000 innbyggere pr 1. januar 2016 i alle fall.  

Skrevet

Jeg ville begynt nå, men jeg ville også ha begynt å tenke på om du skal begynne for deg selv? Øk. adm. kommer til å automatiseres kraftig de kommende tiårene, og de som greier seg vil være de som er konsulenter og lignende, men et knippe bedrifter de selger tjenester til. 

Anonymkode: 115d6...690

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville begynt nå, men jeg ville også ha begynt å tenke på om du skal begynne for deg selv? Øk. adm. kommer til å automatiseres kraftig de kommende tiårene, og de som greier seg vil være de som er konsulenter og lignende, men et knippe bedrifter de selger tjenester til. 

I disse tider er dette det dummeste forslaget!! 

TS, prøv å få deg en "vanlig" jobb som ansatt og ikke begynn for deg selv. Som konsulent er du den første som blir kuttet ut i nedgangstider.

Skrevet

Shiiit, denne tråden fikk meg til å hive meg inn på Finn. Har bare søkt et par jobber og er i en midlertidig stilling som går ut i juni! :bond: 

Anonymkode: 04f25...c9e

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I disse tider er dette det dummeste forslaget!! 

TS, prøv å få deg en "vanlig" jobb som ansatt og ikke begynn for deg selv. Som konsulent er du den første som blir kuttet ut i nedgangstider.

Hvorfor? Jeg sa ikke at TS ikke skal søke jobb, jeg skrev også at man burde søke jobb, men at man samtidig bør utrede sin egen fremtidige rolle som konsulent. Og nei, det er ikke helt enkelt, men opparbeider man seg et knippe av bedrifter, så får man som regel muligheter. 

I nedgangstider som skyldes automatisering, så kan konsekvensen bli at det er ingen som lenger har ordinære stillinger. Da bør du ikke ha satset alt på å være ordinært ansatt for å si det sånn

Skrevet

Det er naivt å ikke begynne å søke nå. Både mht. arbeidsmarkedet og hvilket lojalitet du gir nåværende arbeidsgiver som ikke har gitt noen signaler på du skal forlengels. 

Jeg fikk et jobbtilbud i går hvor jeg har første arbeidsdag 1. august. Du burde søke fra og med nå. Får du et jobbtilbud med oppstart før oktober, tar du det. 

Anonymkode: eeb48...d20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...