Gå til innhold

Kontaktallergi parabener, MI og Perubalsam. Tips til produkter?

februarfrøken85

Anbefalte innlegg

Har nylig fått påvist allergi mot bl.a. parabener, perubalsam og methylisothiazolinone (MI). Har tidligere ikke vært særlig selektiv på hvilke hud- og hårpleieprodukter jeg har brukt, så fikk et lite sjokk da jeg oppdaget at "alle" skjønnhetsprodukter har minst 1 av 3 av disse stoffene i seg.

Er det noen her som har samme allergier, og som kan gi meg tips til hvilke produkter og nettbutikker jeg kan forholde meg til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må lese bakpå på alt, før du kjøper noe som helst med deg hjem. Dette er sykdom fra H. 

Ting kan endre seg fra forrige gang du kjøpte samme produkt osv. 

Anonymkode: 58adf...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte, vær og obs på å holde deg langt unna steder der de maler eller nettopp har malt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du påvist en slik type allergi? Blodprøver? Har lyst å ta en slik test. Da jeg reagerer på så utrolig mye.

Anonymkode: ea7ee...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan får du påvist en slik type allergi? Blodprøver? Har lyst å ta en slik test. Da jeg reagerer på så utrolig mye.

Jeg fikk lapper klistret på ryggen, med forskjellige allergener. etter to dager tok vi av lappene og så på hvilke felter jeg hadde reaksjoner i. Be om henvisning til hudlege fra din fastlege :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du går til fastlegen og blir henvist til Hudpoliklinikk på sykehuset. 

Les om Birgitte som fikk MI allergi,på nrk sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, februarfrøken85 skrev:

Jeg fikk lapper klistret på ryggen, med forskjellige allergener. etter to dager tok vi av lappene og så på hvilke felter jeg hadde reaksjoner i. Be om henvisning til hudlege fra din fastlege :) 

Tusen takk for svar😊. Det skal jeg gjøre👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, februarfrøken85 skrev:

Har du samme allergi? Jeg hadde håpet å få noen tips til produkter :)

Jeg har noe lignende, ønsker ikke utdype mer fordi det jeg har er skjeldent. 

Et produkt jeg tåler trenger ikke være et produkt du tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg. Jeg bare så for meg at det er mer sannsynlig å finne et produkt som passer for meg dersom jeg leter blant produkter som passe for andre allergikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, februarfrøken85 skrev:

Det skjønner jeg. Jeg bare så for meg at det er mer sannsynlig å finne et produkt som passer for meg dersom jeg leter blant produkter som passe for andre allergikere.

MI er noe vanskelig svineri, for å si det pent. Noen produkter putter de og små mengder inn uten å opplyse om det. Derfor vil jeg kunne tåle det produktet (Blenda sensitiv som et eksempel) i en god periode. Mens i en dårlig periode vil jeg ikke tåle lukten av Blenda, eller klær andre har vasket med Blenda. 

En dag kan heg tåle La Roshe Poisay, når huden er sår vil jeg ikke tåle de kremene. At noe er allergitestet betyr og at det er testet, men resultatet av testen får aldri kunden vite. Altså kan alle testpersonene ha reagert, eller ingen kan ha reagert, nokså tåpelig merking på produkter. 

En ting er kosmetikk og andre dagligprodukter, langt verre er det med maling, lakk på parkett, lim på produkter, oppvaskemiddel er og et problem og alt annet andre ikke tenker over. Dette er et puslespill du må prøve og feile deg frem med selv er jeg redd, desverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen andre som har erfaring med allergi og som kan gi tips om hud- og hårpleieprodukter (inkl kosmetikk) som ikke inneholder parabener, MI eller perubalsam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral er som regel fri for alt det skitet der. Jeg bruker både balsam, shampo, deodorant, hånd- og dusjsåpe derfra. 

Les bakpå alt du kjøper, det gjør jeg. Er ikke så vanskelig, det er blitt mye mer fokus på slikt nå, og det er mange produkter du kan velge mellom. 

Anonymkode: dbd2a...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neutral er som regel fri for alt det skitet der. Jeg bruker både balsam, shampo, deodorant, hånd- og dusjsåpe derfra. 

Les bakpå alt du kjøper, det gjør jeg. Er ikke så vanskelig, det er blitt mye mer fokus på slikt nå, og det er mange produkter du kan velge mellom. 

Anonymkode: dbd2a...bfa

Neutral skal jeg sjekke opp, takk for tips.

Du har rett i at det ikke er særlig vanskelig å sjekke innholdet på produktene. Grunnen til at jeg spør her inne er at jeg har en liste på 250 ord som er andre ord for parabener, mi, perubalsam. Det tar svært mye tid, og det er ikke akkurat ord som er enkle å memorere :) Må jo være lov å sjekke først om noen andre har funnet noe som kan være verdt å sjekke først :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...