AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #1 Skrevet 28. februar 2017 Har bestilt påskeferie. Sønnen min er lærling, med inntekt på over kr 12 000 i måneden. Dette er nå, med 30% av ordinær lønn. Jeg er alenemor og har en til sønn. Vi skal på påskeferie, og jeg har sagt til "lærlingen" at han må betale sin ferie selv, ca 7500 for en uke, pluss lommepenger/mat. Han kan godt dele opp beløpet og betale tilbake iløpet av 3 - 4 måneder, men jeg mener at han skal betale selv når han har egen inntekt. Han er flink til å spare, men sparer da helst til ting som mobil, ny pc osv. , ikke bolig. Han syns jeg er "gjerrig" og urimelig, jeg syns jeg er fornuftig og lærer han at ting koster penger. Noen andre ? Anonymkode: dbb2a...495
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #2 Skrevet 28. februar 2017 Hvor gammel er han? Dersom han er over 18 er det helt innafor at han betaler ferien selv, men da må han også kunne være hjemme dersom han ikke ønsker å bruke penger på dette. Bor han hos deg og har 12 000,- utbetalt i måneden som han sløser bort på PC og lignende ville jeg vurdert å ta husleie av han, som han fikk tilbake som egenkapital til bolig den dagen det blir aktuelt (tvungen sparing) Virkeligheten kommer til å slå hardt ned på han den dagen han skal forsørge seg selv (på full lønn, forhåpentligvis) og ikke lenger har 12 000,- i måneden å bruke på seg selv. Anonymkode: a8b51...a52 16
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 Populært innlegg #3 Skrevet 28. februar 2017 Jeg hadde aldri blitt med om jeg måtte betale hele ferien selv. Iom at han er lærling er han vel i den alderen hvor man gjerne ikke vil reise på ferie med familien. Skal man måtte betale full pris for ferien kan man like gjerne reise med venner... Jeg synes du er litt kjip. Han lærer da ikke å være mer fornuftig av å blåse penger på ferie, i stedet for å spare dem til bolig? Ferie er ikke noe mer fornuftig enn ny pc og mobil - tvert imot kan ny mobil og pc være langt mer nyttig og nødvendg for ham enn ferie. Anonymkode: c724c...814 65
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 Populært innlegg #4 Skrevet 28. februar 2017 Et annet viktig punkt: Har du bestilt ferien uten å avklare dette med økonomien med ham på forhånd? Om du har bestilt den først, og SÅ kommer og skal ha penger for den, er du villt urimelig. Anonymkode: c724c...814 87
stinatina Skrevet 28. februar 2017 #5 Skrevet 28. februar 2017 Kunne du ikke betalt deler av beløpet for han da? Det var jo en litt dyr tur. Og da føler han seg kanskje litt mer velkommen og ønsket på turen også. 12
Gjest Magnifiq Skrevet 28. februar 2017 #6 Skrevet 28. februar 2017 Jeg syns du er kjip! Syns du burde sponse noe, samt mat og innganger om dere skal i parker etc..
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #7 Skrevet 28. februar 2017 Jeg synes du burde avklart alt dette helt klart og tydelig før noe som helst ble bestilt. Jeg hadde synes det var helt ok om dere avtalte at han måtte betale deler av turen selv, som flybilletten f.eks. Men om han skal betale hele beløpet, synes jeg du er kjip, ikke minst om dette ikke ble avtalt før du bestilte. Anonymkode: c724c...814 27
Menice Skrevet 28. februar 2017 #8 Skrevet 28. februar 2017 Kanskje litt urimelig hvis du har bestemt hva han skal bruke pengene sine på ja... 16
QueenOfTheSidewalk Skrevet 28. februar 2017 #9 Skrevet 28. februar 2017 Tenk hvordan han føler seg da, når du betaler det andre barnet ditt. Har han i det hele tatt lyst til å dra? Jeg hadde nektet. 23
Gjest chisandra Skrevet 28. februar 2017 #10 Skrevet 28. februar 2017 Da håper jeg ikke at du har bestemt at han skal på påskeferie?
Violetta Skrevet 28. februar 2017 #11 Skrevet 28. februar 2017 Om jeg skulle betalt så mye for en ferie så ville jeg bestemt selv hvor jeg skulle reise. Men alder og modenhet er jo avgjørende her. Kan han velge å være hjemme? 6
_popcorn_ Skrevet 28. februar 2017 #12 Skrevet 28. februar 2017 Jeg hadde lett blitt hjemme i stedet! Jeg antar han er 17-18 år, og er allerede flink å spare til ting han trenger og vil ha, det vil si han allerede har skjønt at ting koster penger. Om han hadde betalt ferien villig, så ville han nok vært første tenåringsgutten som velvillig betaler selv for å feriere med mor og lillebror... Foreldrene mine hadde mer enn nok med å få meg med på ferie med tvang i den alderen! 8
JegErMeg Skrevet 28. februar 2017 #13 Skrevet 28. februar 2017 Har du råd hadde jeg holdt en knapp på å betale halve beløpet for han. Bor han hjemme hos deg uten å betale husleie? I såfall skal jo 12.000 rekke til ganske mye:-)
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #14 Skrevet 28. februar 2017 Nevnte du dette før turen ble bestilt? Jeg synes du er helt vilt urimelig, ja. Anonymkode: b0a9f...8c4 13
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #15 Skrevet 28. februar 2017 Lurer litt på hva slags ferie du har bestilt jeg. 7500,- pluss lommepenger??!! Også forventer du at sønnen din betaler selv? Virker jo som om du har penger da, siden han kan betale tilbake over flere ganger. Nei, dette er utrolig dårlig gjort av deg synes jeg. På disse premissene så er det nok siste gang han blir med på ferie, om han i det hele tatt blir med. Forresten fin måte å skape splid på mellom to brødre.... Anonymkode: 049f7...563 36
skruf Skrevet 28. februar 2017 #16 Skrevet 28. februar 2017 Jeg synes du er gjerrig. Han er lærling og har ikke all verdens inntekt. Hadde han vært ferdig utdannet og fast ansatt så hadde det vært mere rettferdig om han hadde betalt selv. Hadde det vært meg så hadde jeg tilbydd meg å betale selve turen så kunne han selv ha dekket lommepenger. 8
prt90 Skrevet 28. februar 2017 #17 Skrevet 28. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har bestilt påskeferie. Sønnen min er lærling, med inntekt på over kr 12 000 i måneden. Dette er nå, med 30% av ordinær lønn. Jeg er alenemor og har en til sønn. Vi skal på påskeferie, og jeg har sagt til "lærlingen" at han må betale sin ferie selv, ca 7500 for en uke, pluss lommepenger/mat. Han kan godt dele opp beløpet og betale tilbake iløpet av 3 - 4 måneder, men jeg mener at han skal betale selv når han har egen inntekt. Han er flink til å spare, men sparer da helst til ting som mobil, ny pc osv. , ikke bolig. Han syns jeg er "gjerrig" og urimelig, jeg syns jeg er fornuftig og lærer han at ting koster penger. Noen andre ? Anonymkode: dbb2a...495 Ærlig talt 7500,- for en uke?! Hvor skal dere? Hvem har bestemt at dere skal dit? Det høres ganske urimelig ut ja Da gjetter jeg at sønnen blir hjemme, og heller finner seg en restplass til 500 kroner og drar på tur med noen venner ved en senere anledning 16
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #18 Skrevet 28. februar 2017 Jeg synes det er merkelig at en ungdom i den alderen ønsker å dra på ferie med familien jeg. Normalt sett ville de krevd betaling for i det hele tatt å bli med. Så med mindre dette er en ferie han virkelig vil på selv, synes jeg ikke han skal betale. Og selv om han virkelig vil, så bør han slippe å betale mer enn halvparten. Det er jo en kjempedyr ferie du har bestilt, og du kan ikke bestemme hva han skal bruke sine penger på. Lommepenger og mat burde du også betale, det er normalt å spandere på barna sine. Kan ikke helt tro dette er sant, i så fall, stakkars gutt! Anonymkode: 02e64...cec 8
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #19 Skrevet 28. februar 2017 For det første burde dere avtalt sum flere mnd i forveien så han hadde tid til å spare. Han burde også vært med på på planlegging og bestilling av turen. For det andre var det en veldig kostbar ferie. Jeg antar at han bor hjemme og får dekket alle utgifter? I så fall kunne han betalt halvparten av turen og egne lommepenger dersom han hadde fått god tid til å spare opp. For det tredje må han få valget om han vil på tur eller blir hjemme. Anonymkode: 6bdd3...1b4 10
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 28. februar 2017 #20 Skrevet 28. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har bestilt påskeferie. Sønnen min er lærling, med inntekt på over kr 12 000 i måneden. Dette er nå, med 30% av ordinær lønn. Jeg er alenemor og har en til sønn. Vi skal på påskeferie, og jeg har sagt til "lærlingen" at han må betale sin ferie selv, ca 7500 for en uke, pluss lommepenger/mat. Han kan godt dele opp beløpet og betale tilbake iløpet av 3 - 4 måneder, men jeg mener at han skal betale selv når han har egen inntekt. Han er flink til å spare, men sparer da helst til ting som mobil, ny pc osv. , ikke bolig. Han syns jeg er "gjerrig" og urimelig, jeg syns jeg er fornuftig og lærer han at ting koster penger. Noen andre ? Anonymkode: dbb2a...495 Har du bestilt turen uten å avklare dette med han? Han burde fått valget om han skulle bli hjemme eller betale selv. Når du kommer i ettertid, like før påsken og krever at han skal betale for den så er du urimelig, ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå