Gå til innhold

Problemet med folk som er alt for vennlige

Nøste~

Anbefalte innlegg

Det finnes en måte folk kan bli til en sosial katastrofe. Overvennlighet. Et adferdsmønster hvor man tror man gjør ting i beste mening, men som egentlig føles like irriterende som om personen skulle vært frekkheten selv. 

Man finner disse menneskene over alt. På skolen. På jobben. I butikken. På date. Disse personene er skyldig i å begå 3 veldig enkle, STORE, feil.

1) De tror de må være enig i ALT du sier. Sier vi noe bra, så er de begeistret. Sier vi noe teit, så liker de det like godt. For det utrente øyet så kan denne adferden virke som om de bryr seg, men sannheten er at de ikke følger med i det hele tatt.

2) De gir komplimenter feil. Typisk er at de gir oss mange komplimenter, men det er ikke for ting vi synes selv er bra. For eksempel kan de finne på å komplimentere den fine paraplyen din eller at du er kunde i Nordea. Eller at vi har en bra sittestilling. Problemet er at ingenting av dette teller for oss, hvis det ikke er sammenheng med hva vi SELV synes er meningsfullt. Alle liker selvfølgelig å få skryt, men å få FEIL skryt, er faktisk en annen type fornærmelse.

3) Deres vennlighet er EKSTREMT  "over the top". De har en tendens til å poengtere hvor bra vi ser ut, hvor god jobb vi har, hvor perfekt livet vårt er ut til å være. De vil at vi skal føle oss bra, men i virkeligheten risikerer dem bare å avsløre noen av de mer ensomme, mørke deler av personligheten vår.

HELDIGVIS kan du som er overvennlig forandre deg ved å følge disse 3 ENKLE veiene til et bedre menneske:

1) Uenighet er ikke alltid forferdelig. Ved å være uenig med hverandre kan vi lære noe verdifullt av hverandre.

2) Gi komplimenter på ting folk faktisk er stolt av. Husk at verdien av komplimentet avhenger av at det ikke blir brukt i hytt og pine. Derfor bør du holde mesteparten av det du vil gi komplimenter for, for deg selv. Da vil de få komplimentene du faktisk gir ha større mening. Og vi kan bry oss litt mer om det.

3) Vi blir ikke akkurat så veldig oppmuntret av at dere sier oppmuntrende ting, men mer av at folk forstår oss. Det betyr at du må gi sympati for det vi sliter med og genuint vise at du vil hjelpe oss på reisen til å bli bedre. 

Dette er litt fra The school of Life som du burde følge om du vil bli et bedre menneske.

Endret av Nøste~
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arg!! Svigermor er sånn. Det er så mange som blir så fornærmet på henne.

Jeg har fått så mange klager fra damer på hennes egen alder. Standarden er at hun skryter over så flotte folk ser ut, sier at de kler det å ha tatt av.. når de har lagt på seg.. :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg føler de tingene beskriver godt hvordan jeg er mot andre. Visste ikke at det kunne oppfattes slik :-(

Jeg er ikke enig i alt, men jeg uttrykker meg sjelden når jeg er uenig. Ser ikke poenget, med mindre det er rom for en god diskusjon og den som uttrykker seg innspill. Det handler langt ifra om at jeg ikke følger med... 

Jeg gir masse komplimenter, både for småting og for ting jeg vet folk for eksempel har jobbet lenge med å få til. Har tenkt at det er hyggelig å høre at andre legger merke til deg og gir komplimenter, uansett smått eller sort. 

Virker som om jeg må tenke meg litt om fremover, før jeg uttrykker meg. Har ikke lyst til å være irriterende :fnise:

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, moni123 skrev:

Oi, jeg føler de tingene beskriver godt hvordan jeg er mot andre. Visste ikke at det kunne oppfattes slik :-(

Jeg er ikke enig i alt, men jeg uttrykker meg sjelden når jeg er uenig. Ser ikke poenget, med mindre det er rom for en god diskusjon og den som uttrykker seg innspill. Det handler langt ifra om at jeg ikke følger med... 

Jeg gir masse komplimenter, både for småting og for ting jeg vet folk for eksempel har jobbet lenge med å få til. Har tenkt at det er hyggelig å høre at andre legger merke til deg og gir komplimenter, uansett smått eller sort. 

Virker som om jeg må tenke meg litt om fremover, før jeg uttrykker meg. Har ikke lyst til å være irriterende :fnise:

Jeg synes det er hyggelig å få komplimenter for småting :) Vil ikke si det setter meg i ekstase om noen sier lysestaken jeg har kjøpt er fin, men det er da hyggelig :) Og du sier du komplimenterer store ting og så jeg tror ikke folk flest har noen problemer med komplimentene dine :) 

Anonymkode: 967ba...ccd

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

Istedet for å tenke på vennlige folk som et problem, burde en tenke at de gjør så godt de kan. Folk er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Nøste~ skrev:

2) De gir komplimenter feil. Typisk er at de gir oss mange komplimenter, men det er ikke for ting vi synes selv er bra. For eksempel kan de finne på å komplimentere den fine paraplyen din eller at du er kunde i Nordea. Eller at vi har en bra sittestilling. Problemet er at ingenting av dette teller for oss, hvis det ikke er sammenheng med hva vi SELV synes er meningsfullt. Alle liker selvfølgelig å få skryt, men å få FEIL skryt, er faktisk en annen type fornærmelse.

Det du ønsker er jo en smisker. En som gir deg skryt for hva han tror du ønsker skryt for og ikke hva han selv mener er skrytverdig. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig amerikanere gir "for mange" komplimenter, men det er neppe et vanlig problem i Norge..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bossa Nova skrev:

Istedet for å tenke på vennlige folk som et problem, burde en tenke at de gjør så godt de kan. Folk er forskjellige.

Dette er ikke vennlige folk. Dette er overvennlige folk og de er i en helt annen kategori for seg selv. De vanlige, vennlige, menneskene er de som følger de 3 siste punktene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymSjiraff skrev:

Det du ønsker er jo en smisker. En som gir deg skryt for hva han tror du ønsker skryt for og ikke hva han selv mener er skrytverdig. 

En vanlig, vennlig person er ikke en smisker. De overvennlige skryter av alt du gjør, de vennlige skryter bare av ting det faktisk er verdt å gi skryt for, fordi de vet at å gi komplimenter for alt vi gjør fører bare til at vi ser på komplimentene som meningsløse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ay ay ay ikke rart folk ikke liker meg. Har lagt merke til at de bitchy jentene på skolen er godt likt. Tror jeg skal bytte personlighet heeelt og bli bitchy jeg også❤

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelige folk som gir genuine komplimenter er bare koselige, men hvis de er for gode til å være sanne, stryker på egoet til andre og har noe man ikke kan sette fingeren på så blir jeg skeptisk.

Anonymkode: 4c0b7...64e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nøste~ skrev:

En vanlig, vennlig person er ikke en smisker. De overvennlige skryter av alt du gjør, de vennlige skryter bare av ting det faktisk er verdt å gi skryt for, fordi de vet at å gi komplimenter for alt vi gjør fører bare til at vi ser på komplimentene som meningsløse.

Overvennlig smisk er en effektiv manipulasjonsteknikk for folk med egeninteresse og ikke fullt så mye genuin interesse for andre.

Anonymkode: 4c0b7...64e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke greien med å MENE noe om andre hele tiden. Kunne ønske man kunne snakke om mer meningsfulle ting enn å gå rundt og måtte "løfte" andre opp på de merkeligste måter. Komplimentssamfunn? Er det virkelig noen som LIKER det? Bringer det mening til andres liv? Kunne ønske folk var litt mer sparsomme med komplimenter... Føles som at hele samfunnet har blitt avhengig av heroin eller noe slikt.

Samme som da jeg var liten og gikk på skolen og læreren skrev "bra!" på oppgavene jeg hadde utført, når jeg ikke engang gadd å prøve... En fornærmelse.

Anonymkode: 3cabf...2f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nøste~ skrev:

Det finnes en måte folk kan bli til en sosial katastrofe. Overvennlighet. Et adferdsmønster hvor man tror man gjør ting i beste mening, men som egentlig føles like irriterende som om personen skulle vært frekkheten selv. 

Man finner disse menneskene over alt. På skolen. På jobben. I butikken. På date. Disse personene er skyldig i å begå 3 veldig enkle, STORE, feil.

1) De tror de må være enig i ALT du sier. Sier vi noe bra, så er de begeistret. Sier vi noe teit, så liker de det like godt. For det utrente øyet så kan denne adferden virke som om de bryr seg, men sannheten er at de ikke følger med i det hele tatt.

3) Deres vennlighet er EKSTREMT  "over the top". De har en tendens til å poengtere hvor bra vi ser ut, hvor god jobb vi har, hvor perfekt livet vårt er ut til å være. De vil at vi skal føle oss bra, men i virkeligheten risikerer dem bare å avsløre noen av de mer ensomme, mørke deler av personligheten vår.

HELDIGVIS kan du som er overvennlig forandre deg ved å følge disse 3 ENKLE veiene til et bedre menneske:

1) Uenighet er ikke alltid forferdelig. Ved å være uenig med hverandre kan vi lære noe verdifullt av hverandre.

2) Gi komplimenter på ting folk faktisk er stolt av. Husk at verdien av komplimentet avhenger av at det ikke blir brukt i hytt og pine. Derfor bør du holde mesteparten av det du vil gi komplimenter for, for deg selv. Da vil de få komplimentene du faktisk gir ha større mening. Og vi kan bry oss litt mer om det.

3) Vi blir ikke akkurat så veldig oppmuntret av at dere sier oppmuntrende ting, men mer av at folk forstår oss. Det betyr at du må gi sympati for det vi sliter med og genuint vise at du vil hjelpe oss på reisen til å bli bedre. 

Dette er litt fra The school of Life som du burde følge om du vil bli et bedre menneske.

Jeg er veldig enig i det du skriver. Mesteparten av det folk sier består av høflighetsfraser og tomprat. Uten at de er klar over det selv. De går på en måte på autopilot. Surfer seg gjennom alle samtaler på den vante vennlige måten som alltid funker, aldri skaper konflikter, og som holder en unna å komme i dybden, ellr til det vesentlige, som jeg ville sagt. 

Det hindrer folk i å virkelig bli kjent med hverandre. Kjent med seg selv. Ha interessante samtaler. Nei. De kuleste folka er de som tenker sjøl, og ikke sier det som bare er forventet/høflig. Og nei, de er ikke uhøflige. De bare sier ting som de faktisk har tenkt ut at de mener. Ikke bare pjatt og oppgulp fra foreldre/venner/media.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
3 timer siden, Nøste~ skrev:

Hadde det ikke vært enkelt om vi bare kunne akseptere variasjoner i personligheten? De fleste vil ikke endre seg så hvorfor ikke bare godta det faktum at alle ikke passer til de kategoriene vi deler verden i? Problem solved!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nyttig. Jeg er slik, men nå skal jeg begynne å holde kjeft mer!

Anonymkode: c2b74...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Nøste~ skrev:

De vil at vi skal føle oss bra, men i virkeligheten risikerer dem bare å avsløre noen av de mer ensomme, mørke deler av personligheten vår

Hei du,

er det ikke bedre å kjenne oss selv på det mørkeste enn å være uviten da?

Anonymkode: c2b74...235

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skryt er en bra ting, så lenge man mener det. Skryt fungerer best hvis det angår noe kreativt. Ser du at noen skaper noe, skryt av dem. Selv om du kanskje ikke liker det 100 prosent. Det vil oppmuntre dem til å fortsette å utvikle sine evner. Og kanskje en dag skaper de noe som du virkelig liker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Forundret.. skrev:

Arg!! Svigermor er sånn. Det er så mange som blir så fornærmet på henne.

Jeg har fått så mange klager fra damer på hennes egen alder. Standarden er at hun skryter over så flotte folk ser ut, sier at de kler det å ha tatt av.. når de har lagt på seg.. :fnise:

Høres ut som svigermor. "Åh, så bra du ser ut! Du er ikke så bleik lenger.."

Anonymkode: 1d170...5c8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...