Gå til innhold

Hvor mange ferier drar du på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jente 29 her. Jeg er singel og nyutdannet og skal åpnet ferie i sommer. 10 dager til varmere strøk. Fikk tilbud om enda en tur og har kjempelyst, men har ikke råd  uansett hvor trangt jeg lever. Føler så mange har råd til flere turer til utlandet i året, og gjerne to ferier på sommeren. Er jeg unormalt fattig som kun har råd til en? :P og dere som gjør dette, noen tips til hvordan man kan spare penger mer effektivt? 

Anonymkode: 7901d...bf4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er midt i 30-årene, med to inntekter, hus, hage, bil og katt. Vi føler ikke at vi har råd til å dra på ferie mer enn en gang i året, om vi drar noe sted i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Spørs hvor mye du bruker på en ferie, når du reiser på året (høy sesong eller ikke), kresen på reisemål, etc. Bruk lavpris kalender fra Norwegian og SAS.

Anonymkode: 30e5d...471

• Liker 1
Skrevet

Tror det er ganske normalt å ha en lang ferie i året, evt. ett par langhelger til feks storby. Det er jo veldig forskjellig fra person til person hvor mye penger som går med. Noen liker å bo og leve dyrt, mens andre billig. 

Selv tar jeg ett par storbyferier i året, da over en langhelg. Reiser aldri til syden eller andre ferier som varer en uke eller mer. Sommerferien tar jeg alltid hjemme :) 

Anonymkode: b4908...65f

• Liker 1
Skrevet

Er du nyutdannet eller også nyansatt? Vi vet jo ikke noe om din økonomi og om vi kan sammenliknes med deg.

Skrevet

Reiser på 2-3 langhelger samt to ferier til utlandet i året. I tillegg kommer to ferier til mine foreldre, men det koster ikke noe. Reiser på lavbudsjett da, og bruker lite penger elkers.

Anonymkode: 19756...919

Skrevet

40 år, to barn. Jeg reiser på to langhelger/venninneturer i året, mannen min har også et par sluke med sine kompiser/kollegaer. I tillegg har vi en ukes sommerferie og en ukes høstferie i utlandet med barna. For meg går det sport i å finne billige reiser, og vi booker alltid når det er kampanjer, omtrent et halvt år før vi reiser. Må planlegge slik når man reiser med barn, ellers blir det kjempedyrt. Men å besøke svigers på andre siden av landet blir like dyrt som å reise til utlandet, omtrent...

Anonymkode: 39994...23e

• Liker 1
Skrevet

Siden jeg bor i Finnmark og har mye større reiseutgifter uansett hvor jeg skal, reiser jeg en gang i året eller annenhvert år. Men tar meg da ferie på 2-4 uker og ikke sånn langhelg-opplegg.

Hvis jeg bodde nær Oslo ville jeg nok reist 2 ganger i året, er jo så billig uten alle flybyttene osv. Så tror kanskje det kommer litt an på bosted også? :)

Anonymkode: cf6ce...1d4

Skrevet

Bor i Oslo, midten av 30-årene, ingeniør, kjøpte leilighet for noen år siden. 

Ei uke i varmere strøk på vinteren (utenom skoleferiene) med venninner, to uker i sør-Europa på sommeren med kjæreste, et par langhelger i europeiske storbyer med venninner eller kjæreste. 

Anonymkode: cdf91...018

Skrevet

Bor i Oslo, ingeniørpar i slutten av 20-årene, kjøpte leilighet for litt siden. Vi reiser på én ferie i året. Bruker heller penger på andre ting.

Anonymkode: 8509b...95e

Skrevet

Teknolog, alene og 30 år, reiser på 2-3 storbyturer per år for å dra på konserter, en langhelg til alpint-anlegg med venner, og 2-3 ukers sydenferie på sommeren.
Jeg planlegger godt, kjøper gjerne fly og hotell ett halvår i forveien, slik at jeg sprer alle kostnader ut over året, samt at jeg aldri handler dyre klær eller interiør. 
Kjøpte leilighet i fjor, og møblerte alt for under 5000. Har heller en sliten og flekkete bruktsofa, og kan ta en ekstra tur til utlandet.

Anonymkode: 95e62...f96

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jente 29 her. Jeg er singel og nyutdannet og skal åpnet ferie i sommer. 10 dager til varmere strøk. Fikk tilbud om enda en tur og har kjempelyst, men har ikke råd  uansett hvor trangt jeg lever. Føler så mange har råd til flere turer til utlandet i året, og gjerne to ferier på sommeren. Er jeg unormalt fattig som kun har råd til en? :P og dere som gjør dette, noen tips til hvordan man kan spare penger mer effektivt? 

Jeg er singel og reiser gjerne på en del ferier i året. Men som oftest av kort varighet. På torsdag tar jeg min andre langhelg i 2017. Turen går til Finland. Var og en langhelg i Sveits i januar. Ifjor hadde jeg ikke en eneste tur hvor jeg var borte mer enn 4 netter. Mine ferier går gjerne enten til store idrettsarrangement eller store flystevner.

Skrevet

Drar på 2-4 turer i året 

Anonymkode: cb856...26f

Skrevet

I 30-årene begge to, god inntekt, eier hus og biler. Drar på to utenlandsferier med barna hvert år, og så drar mannen og jeg på langweekend to ganger i året. Vi har en god buffer og prioriterer å reise for pengene fremfor å la sparekontoen vokse. 

Skrevet

Det har stort sett blitt et par kortere turer i året. Siden mange av vennene mine er spredd rundtom for enten studier eller livet ellers, så har jeg mulighet for gratis overnatting de fleste steder jeg reiser til. Blir det hotell tar jeg noen billige greier siden jeg uansett bruker lite tid der. Utnytter også min siste tid under ungdomsbilletter på fly. Dermed blir utgiftene kuttet bra ned :)  Er student, så pengene som brukes er det jeg sparer opp fra jobb. 

Skrevet

Kvinne 30 her. Singel og i full jobb. Kjøpt leilighet. Drar på en sommerferie til ca 20 000 på sommeren og 1 storbytur på høsten. Fjellturer ellers, men bor hos venner og familie så ingen utgifter utover heiskort etc. Skulle også gjerne hatt råd til to sommerferie-turer, og lurer på hvordan dere som reiser mye får dette til å gå rundt? Hvordan lever dere i hverdagen? Tar gjerne imot tips! :) 

Skrevet

Vi drar på 2 kortere ferieturer i året (og så blir det et par turer til svigers på andre siden av landet, men det teller ikke som ferie :P ). Så totalt sett bruker vi mindre enn 10 dager på feriereiser. 

Jeg har inntrykk av at folkene jeg kjenner kan deles i 2: de som blåser alle pengene på reising og tjohei, og de som sparer til bolig og betaler ned lån og slikt. Jeg hører hjemme i den siste kategorien, og er i grunnen glad for det - og tenker jeg er enda gladere for det når jeg blir pensjonist. 

Anonymkode: 3567f...6f5

Skrevet

Et par, slutten av 20-åra, tjener begge litt over snittet, men ikke veldig mye. Vi har en uke i alpene hvert år, hver vår gutte og jentetur. En langhelg byferie sammen, og en treukers til fjernere destinasjoner (USA, sør-amerika,Vietnam, Australia, Mellom-Amerika, sør-afrika til nå :) ) hvert år. Noen år tar vi en uke i sør-europa/syden istedenfor langhelg sammen :) dette får vi til fordi vi sparer 1500kr hver, hver måned. Dette dekker alle "småferiene", som alper, Syden og langhelg. Langferiene  pleier kanskje å koste ca 30 000kr pr pers, så her må vi bruke litt feriepenger og spare. Vi reiser aldri charter, bruker airbnb, shopper rundt etter billige flybilletter og gode deals på hotell. Vi bor bra, men ikke luksus. 4-stjerners standard ca. Vi bruker lite penger ellers. Er flinke til å planlegge middager. Prioriterer ikke dyre møbler og interiør, men kjøper kanskje ikea, som jeg har noen forskjellige diy-prosjekter på for å gjøre det unikt. Kles- og skoshopping samles til to ganger i året (jentetur + salg i Norge) Alt jeg kjøper står skrevet på en ønskeliste på mobilen, der skriver jeg ned ting jeg føler jeg trenger. Står det ikke der, blir det ikke kjøpt. Sånn unngår jeg impulskjøp. Har også da litt færre og kanskje dyrere plagg, men det er billigere for meg :) Det var mine tips!

Anonymkode: 13d45...68b

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi drar på 2 kortere ferieturer i året (og så blir det et par turer til svigers på andre siden av landet, men det teller ikke som ferie :P ). Så totalt sett bruker vi mindre enn 10 dager på feriereiser. 

Jeg har inntrykk av at folkene jeg kjenner kan deles i 2: de som blåser alle pengene på reising og tjohei, og de som sparer til bolig og betaler ned lån og slikt. Jeg hører hjemme i den siste kategorien, og er i grunnen glad for det - og tenker jeg er enda gladere for det når jeg blir pensjonist. 

Jeg som skrev rett under deg :) jeg bruker masse penger på reise, men betaler også masse ned på lån :) Bor i Oslo og har stor leilighet, og lånet betales ned på 20 år, i motsetning  til mange andre på min alder som betaler ned på 30. Går an å gjøre begge deler!

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som skrev rett under deg :) jeg bruker masse penger på reise, men betaler også masse ned på lån :) Bor i Oslo og har stor leilighet, og lånet betales ned på 20 år, i motsetning  til mange andre på min alder som betaler ned på 30. Går an å gjøre begge deler!

Joda, men da har du nok ganske grei inntekt også. Og du kunne betalt ned lånet langt raskere om du IKKE reiste så mye. Men man velger jo selv hva man prioriterer og trives med :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...