AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #1 Skrevet 27. februar 2017 Vi har en gutt på 9 år, som har en fryktelig dårlig ånde. En slags råttenlukt som er vanskelig å sammenlikne med noe. Det er stygt å si det, men jeg må lufte om vi sitter sammen i f.eks bilen. Og jeg lukter når han kommer inn i et rom. Og jeg kjenner det ekstremt godt når jeg hjelper han med lekser og vi sitter nært. Tannpleieren fant ingenting galt med tenner/munn og legen fant ingenting galt med hals/mandler. Problemet har nå vart i 1 år. Pusser tenner morgen og kveld, og har i tillegg begynt med munnskyllevann. Han spiser sunt og drikker normalt mye vann. Jeg er redd andre barn skal skygge unnsa han pga ånden, eller at lærerne også merker lukta når de f.eks hjelper han på skolen. Hva kan det være, og hva bør vi gjøre? Anonymkode: 2c607...38b
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #2 Skrevet 27. februar 2017 http://www.klikk.no/foreldre/barn/barnehelse/darlig-ande-hos-barn-1688789.ece Anonymkode: 19407...ebe
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #3 Skrevet 27. februar 2017 Er han flink med tanntråd? Det kan samle seg mat mellom tennene som ikke tannbørsten tar, som lukter sinnsykt råttent... (når jeg ikke har brukt tanntråd på noen dager, får jeg dårlig ånde. Tanntråen stinker etter jeg har brukt den mellom tennene.) ellers vet jeg dessverre ikke om det er et annet problem som gjør at sønnen din får dårlig ånde.. :/ Anonymkode: 5cba1...a4a
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #4 Skrevet 27. februar 2017 Kan han ha et skjult hull under en tann eller lignende? men det hadde man kanskje sett på røntgen.. Jeg hadde en kollega som hadde skikkelig dårlig ånde, tenkte at det bare kom av røyk og kaffe, men det viste seg at han hadde en betennelse under en tann. Når den ble fikset så ble ånden ok. Det tok lang tid før betennelsen slo ut slik at han merket det selv, og gikk til tannlegen. Anonymkode: 0d8ac...bec
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #5 Skrevet 27. februar 2017 Kan det være mandelsten? Kanskje det er noe med fordøyelsessystemet? Eller så enkelt som at dere må bruke tanntråd oftere? Min første tanke var hull i tennene, men hvis tannlegen sier han ikke har hull så... Anonymkode: e8436...357 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #6 Skrevet 27. februar 2017 Munnskyllevann har nok lite for seg. Husk at man ikke skal skylle munnen etter tannpuss. Tannkremen (fluoret) skal virke og trenger tid. Pusser dere tennene hans? Drikk masse vann, spis brokkoli som inneholder godt med sink som kan hjelpe til meg å fjerne svovelet i munnen/svelget hans. Det er som oftest svovelet som skaper den vonde lukta. Been there, done that Anonymkode: c73a4...7e9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #7 Skrevet 27. februar 2017 Du sier at legen ikke har funnet noe galt med mandlene, men det kan kanskje være pusspropper som sitter gjemt i dype krypter på baksiden av mandlene f.eks? Jeg var selv plaget som barn av mange halsbetennelser som hadde gjort mandlene arrete og det dannet seg dype krypter med gulhvite pusspropper i. Dette ble hos meg kronisk (tonsilitt), og jeg hadde en råtten, stinkende ånde hele tiden. Andre barn ertet meg, holdt seg for nesen etc og jeg var dypt fortvila og følte meg som verdens ekleste menneske Legen sa bare at det ikke var noe å gjøre med... Jeg pillet i mandlene hver kveld med q-tips med vademecum og kryptene ble enda dypere, som tunneller.. Da jeg var 18 var jeg så fortvilet over dette at jeg skrev et brev til et helseprogram på tv som tok opp spørsmålet og anbefalte å fjerne mandlene. Jeg fikk fikset time hos ØNH-lege og fjernet dem kirurgisk. Etter det har problemet vært bort. Men jeg slet i mange av de viktigste årene i livet med mindreverdighetskompleks og en følelse av å være frastøtende.. Dere må gjøre hva dere kan for å finne ut av dette så ikke gutten vil plages sosialt. I know. Kan også være fysisk sykdom. Diabetes fx? mener det kan gi en acetonaktig ånde Anonymkode: afcec...2a2 7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #8 Skrevet 27. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du sier at legen ikke har funnet noe galt med mandlene, men det kan kanskje være pusspropper som sitter gjemt i dype krypter på baksiden av mandlene f.eks? Jeg var selv plaget som barn av mange halsbetennelser som hadde gjort mandlene arrete og det dannet seg dype krypter med gulhvite pusspropper i. Dette ble hos meg kronisk (tonsilitt), og jeg hadde en råtten, stinkende ånde hele tiden. Andre barn ertet meg, holdt seg for nesen etc og jeg var dypt fortvila og følte meg som verdens ekleste menneske Legen sa bare at det ikke var noe å gjøre med... Jeg pillet i mandlene hver kveld med q-tips med vademecum og kryptene ble enda dypere, som tunneller.. Da jeg var 18 var jeg så fortvilet over dette at jeg skrev et brev til et helseprogram på tv som tok opp spørsmålet og anbefalte å fjerne mandlene. Jeg fikk fikset time hos ØNH-lege og fjernet dem kirurgisk. Etter det har problemet vært bort. Men jeg slet i mange av de viktigste årene i livet med mindreverdighetskompleks og en følelse av å være frastøtende.. Dere må gjøre hva dere kan for å finne ut av dette så ikke gutten vil plages sosialt. I know. Kan også være fysisk sykdom. Diabetes fx? mener det kan gi en acetonaktig ånde Anonymkode: afcec...2a2 Spør om gutten noen gang har opplevd at små gulhvite propper kommer opp i munnen, f.eks.. Anonymkode: afcec...2a2 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #9 Skrevet 27. februar 2017 Kan være pusspropper. Prøv å skylle med saltvann. Anonymkode: 398f8...e8c
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #10 Skrevet 27. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spør om gutten noen gang har opplevd at små gulhvite propper kommer opp i munnen, f.eks.. Anonymkode: afcec...2a2 det opplever jeg flere ganger i uken, og har alltid vert plaget med dårlig ånde!!! Så da er det å fjerne mandlene som er den beste løsningen? Mannen min får også slike små klumper av og til, men jeg synes ikke at ånden hans er fæl.. Anonymkode: 1f725...444
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #11 Skrevet 27. februar 2017 Vet han er 9 år - men puster han godt? Mulig han har fått noe opp i nesen? Anonymkode: d6977...f05 1
Spiteful Skrevet 27. februar 2017 #12 Skrevet 27. februar 2017 Har hørt kokkosolje kan fjerne dårlig ånde. Ta en spiseskje med det og få han til å rulle det rundt i munn i noen minutter.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #13 Skrevet 27. februar 2017 Ts her. Takk for mange svar. Vi hjelper han å pusse tenner og tanntråd bruker han hver kveld, før han skyller med munnskyllevann. Han spiser som sagt sunt, og drikker bra mengder vann. Det er ingenting i veien med tennene hans i følge tannpleieren hans, som også tok røngten sist. Dit går han på kontroll i gang i året. Legen undersøkte hals og mandler, men kunne ikke finne noe galt. Aner ikke hva det da kan være. Anonymkode: 2c607...38b
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #14 Skrevet 27. februar 2017 Pusser han tungen? Lukter ånden hans ille også rett etter tann- og tungepuss? Anonymkode: 8a4e1...7c8
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #15 Skrevet 27. februar 2017 Kan det være fordi melketenne snart skal falle ut? Anonymkode: b446e...478
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #16 Skrevet 27. februar 2017 Det er pusspropper mandelstener. de sitter ofte gjemt, så man ser det ikke. Sjekket tannlegen spesifikt for dette? ofte dårlig ånde er pga dette Anonymkode: c8b50...2a1 2
funginger Skrevet 27. februar 2017 #17 Skrevet 27. februar 2017 Dra til legen og si at dere må ha henvendelse hvis hen ikke klarer å finne ut av problemet. Slik kan ikke gutten ha det. Hvis dere har en litt vanskelig fastlege, vær tydelig og rolig, ikke hysterisk mor og stakkars lille prinsen min osv. Hvis ikke fastlegen klarer å finne ut hva som er galt, må dere bli sendt videre til spesialist. 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #18 Skrevet 27. februar 2017 Ts her. Tungen blir også pusset. Han har mistet en del melketenner, men da luktet det ikke sånn. Det lukter ikke ille etter tannpuss, men da kjenner man jo tannkremlukta mest. Lukta blir kraftigere utover dagen og kvelden. Da jeg først oppdaget det, trodde jeg det var noe spesielt han hadde spist eller griset på klærne. Det har som sagt var i 1 år nå. Jeg er ikke hysterisk hos fastlegen, men når tannpleieren heller ikke fant noe galt, så trodde jeg kanskje det ville gå over av seg selv slik legen sa. Men det gjorde det altså ikke. Skal bestille ny legetime. Anonymkode: 2c607...38b
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #19 Skrevet 28. februar 2017 Hvis dere ikke kommer noen vei hos legen så ville jeg gått privat. Man kan for eksempel ringe volvat og forklare problemet. Erfaringsmessig er de veldig gode på å henvise til riktig spesialist og de gir seg ikke før de finner årsaken. Stakkaren kan jo ikke ha det sånn. Anonymkode: 6afd3...0ff
blomstre Skrevet 28. februar 2017 #20 Skrevet 28. februar 2017 Leste en gang på forum om et barn med grusom ånde, etter mye om og men viste det seg at det var en bitteliten legobit eller lignende som satt fast mellom nese og svelg, denne var innkapslet av puss som luktet grusomt. Er nese/svelg undersøkt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå