Gå til innhold

Kausjon/sikkerhet ved boliglån

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ganske mange søsken, og sliter med å få boliglån pga for lite egenkapital. Jeg har fått avslag på startlån pga for mye egenkapital, så dette er jo morsomt. Jeg har betjeningsevne og vel så det, og hvis jeg skal leie må jeg ut med det samme som om jeg skulle betale på avdrag.
Alle bankene jeg har snakket med sier at jeg skal spørre foreldrene mine om å stille med sikkerhet, men dette føler jeg er vanskelig pga alle søsknene mine. Noen som har råd eller erfaringer rundt dette? Jeg er ikke helt stø på dette med sikkerhet, kausjon osv. Hva binder de seg til ved å evnt. stille opp? Jeg vet at de kan måtte betale for meg hvis jeg ikke skulle gjøre det, eller miste huset... Men det har jeg altså ingen planer om, budsjettet mitt tilsier at jeg skulle tåle ganske mange prosent renteøkning.
Hvor lenge må de være kausjonister? Helt til lånet er nedbetalt?

Anonymkode: 34a4e...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville bare spurt. Hvorvidt foreldrene dine er villige handler jo mest om din betalingsevne, deres tillit til din betalingsvilje, og deres egen økonomi. Dersom de ikke har mulighet til å gjøre det for alle, og ikke vil gjøre forskjell på dere, så er det jo en grei sak - du får vel ikke annet enn nei.

Noen velger heller å gi et engangsbeløp til hver av barna som hjelp til EK, men det kommer jo an på deres egen økonomi.

Anonymkode: 7f561...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige for kausjonister i slike tilfeller, er at de er kausjonister kun for en DEL av boliglånet. Min far, f.eks., tilbød seg å kausjonere for 300.000 av det jeg trengte i boliglån. Nå ble det ikke til at det behøvdes likevel for min del, jeg fikk lån på egenhånd, men som du ser er det bare nødvendig at de kausjonerer for noe. Ikke hele. Det tror jeg er sjelden (at de kausjonerer for hele sulamitten). Du kan jo høre med banken din, kanskje den du har eldst kundeforhold til, og spørre om hvor mye de anser du bør ha kausjonist for, for å få resten som lån på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan kausjonere for en del av lånet, og i avtalen med banken bør det stå at de løses fra kausjonsansvar etterhvert som du betaler ned på lånet. F.eks. hvis de kausjonerer for hundre tusen så er de fri for kausjonsansvar når du har betalt ned hundre tusen på lånet. 

I praksis så kan det også være at boligen stiger i verdi slik at du om et par-tre år kan ta ny verdivurdering og kanskje banken da anser at lånet kan stå uten kausjonist pga det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre kausjonerte for min bror da han kjpte seg bolig. Planen var at han skulle rekke å nedbetale såpass at de kunne kasjonere for meg også når det ble min tur. Heldigvis greide jeg å spare opp selv sånn at jeg ikke trengte det.

Jeg syns du skal høre med dem, det kan god hende det finnes muligheter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bank tilbydde løsning der jeg har kausjonist kun for den delen av 15% (egenkapitalkravet) som jeg manglet. Deres ansvar ville gå ned i takt med avdragene og ville kunne fjernes ved en eventuelt verdistigning. Hvis du har 15% i kausjon og har et 20 års lån vil du jo frigi dem fra kausjonen innen fire-fem år. Der ville jeg dog betalt ned fortere for å frigi kausjonen slik at foreldrene kunne kausjonere noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...