Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, før folk begynner å klikke og anklage meg for å snylte - jeg har ikke planer om å gjøre noenting ulovlig.

Jeg går på AAP for tiden, mens jeg tar opp fag. Jeg har diverse psykiske utfordringer som gjør det vanskelig for meg å både studere og jobbe, så derfor har det blitt sånn. Jeg har begynt å søke høyere utdanning nå, men er litt bekymret for økonomien da jeg kommer til å slite mye mer med å få hjulene til å gå rundt ved overgang til stipend.
Jeg hadde et møte på nav i dag, og da nevnte jeg for min saksbehandler at jeg har hørt om folk som har fått både stipend og navstøtte. Han mente at det ikke skulle være noe problem for meg å få det, men at jeg skal ta kontakt med lånekassen. Har planer om å gjøre det i løpet av uken. 

Det jeg da lurer på er om det er noen her som har fått innvilget dette, og kan fortelle litt om det? Om jeg kommer inn på den skolen jeg ønsker, så vil utstyrsstipendet på starten av året være ganske stort, fordi det er endel (dyrt!) utstyr som er påkrevd for linja. Vil dette bli mindre/kuttet ut dersom man får støtte fra nav i tillegg? Og kan noen fortelle sånn ca hva de får i måneden nå i forhold til ved vanlig AAP? Jeg tror jeg får utbetalt 10-11000/mnd nå, jeg regner med at det ikke kommer til å justeres opp, men vil det holde seg ca likt? 
(grunnen til at jeg spør om dette er fordi saksbehandleren min på nav ikke kunne svare på det, da han personlig ikke har behandlet noen slike saker selv og sett et sånt vedtak)

Håper på ordentlige svar :nordvesta:

Anonymkode: 57a60...6f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minstesatsen på AAP er på sånn 13 000 utbetalt så du tjener mer enn du tror. 2.66G minus skatt eller noe sånt.

Lånekassen gir deg lån om du tjener 0 eller om du er Bill Gates. De driter i dine andre inntekter og forume. Men stipendet som omgjøres til lån vil man ikke få ved høy inntekt eller formue, dette står det mer om på nettsidene deres. Men utbetalingen er like stor uansett. Omgjøringen til stipend skjer i ettertid.

Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Minstesatsen på AAP er på sånn 13 000 utbetalt så du tjener mer enn du tror. 2.66G minus skatt eller noe sånt.

Lånekassen gir deg lån om du tjener 0 eller om du er Bill Gates. De driter i dine andre inntekter og forume. Men stipendet som omgjøres til lån vil man ikke få ved høy inntekt eller formue, dette står det mer om på nettsidene deres. Men utbetalingen er like stor uansett. Omgjøringen til stipend skjer i ettertid.

Okey, takk for svar :) Da ble det kanskje litt feil å kalle det stipend i første omgang, ja. Men tror du at lån/stipend + AAP totalt vil ligge på omtrent det samme som jeg får utbetalt nå? Jeg kommer jo ikke til å få fullt lån/stipend i tillegg til den satsen jeg får fra nav nå, det forsikret hvertfall saksbehandleren min meg om. 

Skrevet (endret)
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okey, takk for svar :) Da ble det kanskje litt feil å kalle det stipend i første omgang, ja. Men tror du at lån/stipend + AAP totalt vil ligge på omtrent det samme som jeg får utbetalt nå? Jeg kommer jo ikke til å få fullt lån/stipend i tillegg til den satsen jeg får fra nav nå, det forsikret hvertfall saksbehandleren min meg om. 

Et tips skal du få fra meg: Hvis saksbehandleren din forteller deg noe så be om å få det hjemlet og skriftlig. Da tvinges han å snakke med noen som faktisk forstår reglene. 

Hvis du har AAP og får innvilget studie som tiltak, så kommer studielånet som tillegg, men dette må klareres med NAV først. Be om å få det skriftlig. Alltid be om skriftlig referat etter møter. 

Studielånet kommer ikke til å reduseres uansett. Enste utfordingen din er at hvis du kan studere 100% vil de be om en sånn vurdering av arbeidsevne. 

Det ville vært idiotisk av deg å ta opp lån hvis det førte til en tilsvarende reduksjon i AAP.

Hvis han aldri har hørt om et slik vedtak, kan du banne på at han ikke kjenner til jussen rundt det. På hvilket grunnlag har du fått innvilget studie som tiltak? Har du fått innvilget studie som tiltak? Skal du studere i tillegg? Du sier ta opp igjen fag, skal du forbedre karakterer eller ta igjen fag du har strøket på?

EDIT: Hvis du tror du sitter igjen med det samme hvis du tar opp lån, hvorfor lar du ikke bare være å ta opp lån og så studere kun på AAP?

Endret av amativeReflection
Skrevet
2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Et tips skal du få fra meg: Hvis saksbehandleren din forteller deg noe så be om å få det hjemlet og skriftlig. Da tvinges han å snakke med noen som faktisk forstår reglene. 

Hvis du har AAP og får innvilget studie som tiltak, så kommer studielånet som tillegg, men dette må klareres med NAV først. Be om å få det skriftlig. Alltid be om skriftlig referat etter møter. 

Studielånet kommer ikke til å reduseres uansett. Enste utfordingen din er at hvis du kan studere 100% vil de be om en sånn vurdering av arbeidsevne. 

Det ville vært idiotisk av deg å ta opp lån hvis det førte til en tilsvarende reduksjon i AAP.

Hvis han aldri har hørt om et slik vedtak, kan du banne på at han ikke kjenner til jussen rundt det. På hvilket grunnlag har du fått innvilget studie som tiltak? Har du fått innvilget studie som tiltak? Skal du studere i tillegg? Du sier ta opp igjen fag, skal du forbedre karakterer eller ta igjen fag du har strøket på?

Jeg har pga helse ikke klart å fullføre vgs før nå (nærmer meg 30), så skolen er på en måte aktiviteten jeg må gjøre for å få støtte fra NAV. Det kjekkeste hadde jo vært å bare kunne fortsette på AAP, men jeg tviler på at de vil godkjenne det, dessuten vil jeg ikke klare å spare opp nok penger til alt skoleutstyret som trengs, og jeg tviler på at NAV vil støtte det. Jeg vet ikke om jeg vil få til å studere 100% i praksis, men det er jo planen.

Saksbehandleren min virker som han har peiling altså, men jeg bor i en bittebitteliten kommune, så folk renner ikke akkurat ned dørene der. Men jeg skal undersøke videre, ja. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har pga helse ikke klart å fullføre vgs før nå (nærmer meg 30), så skolen er på en måte aktiviteten jeg må gjøre for å få støtte fra NAV. Det kjekkeste hadde jo vært å bare kunne fortsette på AAP, men jeg tviler på at de vil godkjenne det, dessuten vil jeg ikke klare å spare opp nok penger til alt skoleutstyret som trengs, og jeg tviler på at NAV vil støtte det. Jeg vet ikke om jeg vil få til å studere 100% i praksis, men det er jo planen.

Saksbehandleren min virker som han har peiling altså, men jeg bor i en bittebitteliten kommune, så folk renner ikke akkurat ned dørene der. Men jeg skal undersøke videre, ja. 

Hvis VGS er tiltaket NAV gir deg, da vil du motta full AAP samtidig som du tar fagene. Du vil også få fult lån fra lånekassen. Du vil sannsynligvis får redusert stipend da.

Skrevet

Jeg studerer (ikke fulltid) nå. Og går på aap på 2. Året. Jeg får det jeg har rett på av lånekassen (regnet ut fra %elev jeg er) uten at de bryr seg om inntekten min. Den tenker de på når de skal gjøre om lån til stipend. Og nav har godkjent skole som aktivitet. Men som hovedregel så fikk jeg beskjed om at de egentlig ikke skal godkjenne kun skole som tiltak. Du bør ha arbeidsrettet tiltak også. Jeg strevde meg igjennom det 1 år (skole og annet tiltak). Men i år går det ikke opp. Men for at jeg skal få utdanning godtok nav kun skole som tiltak i år.

Anonymkode: 48103...f4b

Skrevet

Er det voksenopplæring, eller skal du gå på VGS sammen med ungdommen? 

Anonymkode: 81937...db9

Skrevet

Hvis du får godkjent AAP hos NAV, mens du studerer, og det kommer an på flere ting, også studievalget, så får du samme utbetaling derfra som du får nå. I tillegg kan du ta opp lån+ stipend hos lånekassen. Men du får avkortning i stipend-delen, når de omgjør lån til stipend, fordi du mottar trygdeytelser, dermed sitter du igjen med mer i lån enn en vanlig student. I utgangspunktet blir all studiestøtte gitt som lån, så blir deler omgjort til stipend så lenge man oppfyller vilkårene for det.  

Anonymkode: 3cd21...4c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...