Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mottar minstesats på aap og har utbetalt ca 11000. Samboer har gått på dagpenger i 2 år, og så fikk han seg jobb der han jobbet i 3 måneder. Fikk ikke mer jobb der fordi de ikke hadde brukt for flere. 

I de siste månedene har de 11000 vært alt vi har å leve på. Samboer har ikke rett på noe fra nav. Heller ikke sosialstønad da de mener jeg skal forsørge han (?).. 

Nå vurderer jeg å sende inn søknad på sosialstønad selv om dette sikkert ikke er noen vits.. har bsu på 100 000 som de skal vite om og som de sikkert vil jeg skal bruke først. Syns ikke det er rettferdig at jeg skal knerte bsu for å forsørge han som nav mener. 

Problemet for meg er å dokumentere utgifter på sosialstønaden. De vil jo ha husleiekontrakt blant annet. Dette har ikke jeg fordi vi bor hos pappa og vi har en avtale om at vi bor gratis mot at vi bruker penger på å pusse opp huset siden samboer er snekker. Så ingen kontrakt, heller ingen strømregning. 

Er det vits å i det hele tatt sende inn en sosialstønad? 

Anonymkode: f8a19...013

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inngå en leiekontrakt med dine foreldre til markedsleie. (hva dine foreldre gjør med leieinntektene er opp til dem).

Samboere har ikke gjensidig forsørgerplikt, og foreldre har ikke forsørgerplikt overfor barn over 18.

Samboeren din får dekket sin del av leiekostnadene, og en livsoppholdssats som er litt tilfeldig, men i alle fall noe.

Det samme gjelder deg. Du kan få sosialstøtte selv om du går på aap, men med 100.000 i bsu blir du nok bedt om å bruke opp dette før de behandler søknaden din.

Anonymkode: 4f414...ed2

• Liker 2
Skrevet

Pengene på BSU-en kan jo kun brukes til kjøp av bolig, tomt og nedbetaling av boliglån.
NAV kan jo ikke kreve at du bruker det på noe annet enn dette. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, n0mdeplume skrev:

Pengene på BSU-en kan jo kun brukes til kjøp av bolig, tomt og nedbetaling av boliglån.
NAV kan jo ikke kreve at du bruker det på noe annet enn dette. 

Penger på BSU kan tas ut. Men man må betale tilbake skattefordelen om pengene ikke brukes på bolig.

• Liker 5
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inngå en leiekontrakt med dine foreldre til markedsleie. (hva dine foreldre gjør med leieinntektene er opp til dem).

Samboere har ikke gjensidig forsørgerplikt, og foreldre har ikke forsørgerplikt overfor barn over 18.

Samboeren din får dekket sin del av leiekostnadene, og en livsoppholdssats som er litt tilfeldig, men i alle fall noe.

Det samme gjelder deg. Du kan få sosialstøtte selv om du går på aap, men med 100.000 i bsu blir du nok bedt om å bruke opp dette før de behandler søknaden din.

De vil ikke ha noen leiekontrakt for da vises jo dette som inntekt. Huset vi bor i, har vi alene, de bor ikke i dette huset. Men de eier det. Vi skal begge levere en søknad, så får vi se. 

På sosialstønaden skal man fylle inn hva samboer tjener, og hva samboer har av verdier og sparekonto. Skjønner ikke hvorfor de skal vite dette om det ikke er forsørgerplikt? 

Skrevet

Samboere har ikke forsøørgelsesplikt.

Men dere kommer ikke til å få penger til husleie og strøm siden dette ikke er kostnader dere har. 

Din samboer vil da få samboersats som er på 4950 kr i mnd. 

• Liker 2
Skrevet

Dere har 11 000 kroner i måneden, og betaler hverken husleie eller strøm. Hvorfor trenger dere mer penger da? Dere har jo masse! 

Anonymkode: 51f24...b81

• Liker 3
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere har 11 000 kroner i måneden, og betaler hverken husleie eller strøm. Hvorfor trenger dere mer penger da? Dere har jo masse! 

Anonymkode: 51f24...b81

Leste du hva jeg skrev? Istedenfor husleie betaler vi materialer til å pusse opp huset... 

• Liker 1
Skrevet

1. Det betales ikke skatt av utleie av del av bolig under 50 %. Så det er ingenting å tape for din far. Er det ikke bedre å betale en fast sum enn å sporadisk betale for materiale. Hvor mye er disse summene i gjennomsnitt på et halvt år?

2. Du går nok under begrepet hjemmeværende ungdom siden du ikke har husleiekontrakt og bor hjemme, det er en egen sats på rundt 2000 kr for dette. Man må faktisk ha håndfaste bevis for alle utgifter når staten skal dekke livsopphold, som i utgangspunktet er kortvarig hjelp når alle andre muligheter er benyttet.

3. Søker dere sosialhjelp sammen skal formue tas med. Og hevde at man ikke har råd til eget livsopphold med over 100 000 på konto er snevert, de kommer ikke til å godta det. 

4. Han kan i utgangspunktet søke sosialhjelp alene da samboer ikke har forsørgelsesplikt. Har dere felles barn blir dere automatisk registrerte samboere ifg. skatteloven, og da vil formuen gjelder begge pga deres liknes sammen, og krav om bruk av formue tilkommer. 

Anonymkode: 79117...d6f

• Liker 1
Skrevet

Når  eks samboeren min søkte om sosialstønad, noterte han ikke meg ned som samboer, å vipps så fikk han penger. En annen gang når jeg var arbeidsledig førte jeg om ham som samboer(han var i jobb da) skrev ikke på inntekten hans og skrev i søknaden at han absolutt ikke skulle forsørge meg-det gikk fint.

Rundskriv fra NAV

4.18.2.4 Samboere og personer i bofellesskap

Tjenestemottakere som har ansvar for å forsørge seg selv, men som bor sammen med andre, for eksempel hjemme hos foreldre, som samboere eller i bofellesskap, er rettslig å regne som enslige. I vurderingen av stønadsbehovet skal det tas hensyn til tjenestemottakers reelle utgifter til eget livsopphold, som vedkommendes faktiske del av boutgiftene og eventuelt andre utgifter husholdningen deler, som til innbo, husholdningsartikler og medier og kommunikasjon. Samboere har ikke gjensidig underholdsplikt overfor hverandre, og foreldre har i utgangspunktet ikke forsørgelsesplikt overfor unge over 18 år. 

Anonymkode: 8ec00...4e1

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De vil ikke ha noen leiekontrakt for da vises jo dette som inntekt. Huset vi bor i, har vi alene, de bor ikke i dette huset. Men de eier det. Vi skal begge levere en søknad, så får vi se. 

På sosialstønaden skal man fylle inn hva samboer tjener, og hva samboer har av verdier og sparekonto. Skjønner ikke hvorfor de skal vite dette om det ikke er forsørgerplikt? 

Foreldrene dine opererer med å unngå skatt da, men til saken. Juridisk betaler dere ikke leie, men strøm står vel på dere? Evt. da kan dere, altså han - få dekket halvparten av det. For din del bør du holde deg langt unna nav-sosial. Du har jo aap og nok til å klare deg og risikerer at bpu blir berørt. Og nei. Du har ingen forsørgerplikt overfor han.

Det er han som må søke om sosialhjelp til livsopphold. Tviler litt på om strømmen blir dekket, men har dere en kontrakt der det står at dere bor der gratis mot å betale strøm bør det gå igjennom. Men, det vil bli stilt spørsmål.

En ting jeg reagerer på, er at nav skal betale for at foreldrenes hus skal bli pusset opp, selv om det bør gå i stedet for leie, når de ikke vil oppgi at de leier ut av skattemessige hensyn, reagerer jeg litt. Men, forhold dere til å få en kontrakt på at dere betaler strømmen og bor der og send han ned på Nav. Om pappa kommer med et spann maling er ikke dugnad forbudt.

Endret av Atea
  • Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mottar minstesats på aap og har utbetalt ca 11000. Samboer har gått på dagpenger i 2 år, og så fikk han seg jobb der han jobbet i 3 måneder. Fikk ikke mer jobb der fordi de ikke hadde brukt for flere. 

I de siste månedene har de 11000 vært alt vi har å leve på. Samboer har ikke rett på noe fra nav. Heller ikke sosialstønad da de mener jeg skal forsørge han (?).. 

Nå vurderer jeg å sende inn søknad på sosialstønad selv om dette sikkert ikke er noen vits.. har bsu på 100 000 som de skal vite om og som de sikkert vil jeg skal bruke først. Syns ikke det er rettferdig at jeg skal knerte bsu for å forsørge han som nav mener. 

Problemet for meg er å dokumentere utgifter på sosialstønaden. De vil jo ha husleiekontrakt blant annet. Dette har ikke jeg fordi vi bor hos pappa og vi har en avtale om at vi bor gratis mot at vi bruker penger på å pusse opp huset siden samboer er snekker. Så ingen kontrakt, heller ingen strømregning. 

Er det vits å i det hele tatt sende inn en sosialstønad? 

Minstesatsen på AAP er jo på 12 810 etter skattetrekket da. Så 11 000 får du ikke. 

Det dere bør gjøre er jo å få din far til å skrive en kontrakt til dere der det står hva det koster i leie og så bør dere begynne å betale leie. Hvis dere ikke får godkjent det er det bare å flytte.

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sett et spørsmålstegn der man skal fylle inn. Det er ikke alltid man faktisk vet hva ens samboer tjener. Og de har ingenting med din inntekt å gjøre. Ang. leiekontrakt tror jeg at dere burde få en fra dine foreldre, til en symbolsk sum. Utgifter til vedlikehold har fradrag på skatten, men det kan jeg lite om.

Hvis dere har felles barn stiller saken seg annerledes mht. den andres inntekt.

Endret av Atea
Skrevet

Han må søke på egenhånd bare uten deg. Da vil han få litt til livsopphold. Men han får ingenting til husleie siden dere ikke har noen kontrakt. NAV kommer ikke til å dekke kostnader til oppussing.. så bedre at dere skaffet en husleie kontrakt og deler husleia på to. Om din far da bruker dette på oppussing er jo opptil han. Og ikke søk du. Du er selvforsørgende med Aap og over grensen sosialen opererer med i mnd. Du er faktisk 6000 kr over grensen for livsopphold i samboerskap som ligger i underkant av 5000 i mnd. Du har også BSU..  og dette regnes som sparepenger av sosialen. Sosialen krever at du hadde brukt opp alt dette først om du ikke hadde hatt aAp som inntekt.

Sosialen dekker som regel følgende for din samboer om han skulle få det innvilget.

Halve husleia ved framvisning av kontrakt.

Halve strømmen etter faktura

Livsopphold sats på ca under 5000. Merk det skal dekke alt annet. Som mat,. Mobil,. Internett, forsikringer, TV lisens, busskort eller bensin,. Bil evt, tannlege vanlig undersøkelse,. Avis,. Klær, lege, fritid etc etc. Det er ingen luksus.. og du kan omtrent glemme å ha råd til å være særlig sosial. 

I noen tilfeller får man også dekket medisiner og lege hvis det er dokumentert at man trenger det masse. 

De dekker ingen form for gjeld bortsett fra bolig lån. Er leia for dyr der dere bor også kan sosialen kreve at dere flytter. Har dere vil og ikke er avhengig av den i forbindelse med jobb feks kan de kreve at han selger den og. Han kan ha ingenting av verdi..

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leste du hva jeg skrev? Istedenfor husleie betaler vi materialer til å pusse opp huset... 

Har du prøvd å forklare NAV at samboeren din betaler for husleien deres med svart arbeid og at dere derfor ikke har papirer på utgiftene? 

Innrapporterer samboeren din moms på dette arbeidet? Rapporterer han inn hva han tjener slik at han får betalt skatt på det?

Den ryddigste måten her er at samboeren din skriver en kontrakt med faren din om leie av boenheten. Denne leien kan utgjøre like mye som verdien av håndverksarbeidet er. Så betaler faren din pengene tilbake til samboeren din. Da vil han selvsagt måtte betale moms, og skatt av denne inntekten (samboeren din, faren din kan leie ut skattefritt). Merk at da vil jo sosialhjelpen falle tilsvarende arbeidet han gjør, så det er kanskje ikke så lønnsomt.

5 timer siden, Atea skrev:

Foreldrene dine opererer med å unngå skatt da, men til saken. Juridisk betaler dere ikke leie, men strøm står vel på dere? Evt. da kan dere, altså han - få dekket halvparten av det. For din del bør du holde deg langt unna nav-sosial. Du har jo aap og nok til å klare deg og risikerer at bpu blir berørt. Og nei. Du har ingen forsørgerplikt overfor han.

Det er han som må søke om sosialhjelp til livsopphold. Tviler litt på om strømmen blir dekket, men har dere en kontrakt der det står at dere bor der gratis mot å betale strøm bør det gå igjennom. Men, det vil bli stilt spørsmål.

En ting jeg reagerer på, er at nav skal betale for at foreldrenes hus skal bli pusset opp, selv om det bør gå i stedet for leie, når de ikke vil oppgi at de leier ut av skattemessige hensyn, reagerer jeg litt. Men, forhold dere til å få en kontrakt på at dere betaler strømmen og bor der og send han ned på Nav. Om pappa kommer med et spann maling er ikke dugnad forbudt.

Jeg tror det er et dårlig råd at samboeren skal søke sosialhjelp. Iallefall hvis han gjør det uten å forklare at han betaler husleie ved å jobbe svart for utleier. 

En slik kontrakt er jo idiotisk. Hvorfor ikke bare skrive en normal kontrakt? En som inkluderer strøm, husleie, internet, fjernsyn og hele pakken (dess mer dess bedre, man får bostøtte regnet ut av hva husleien er totalt, dess mer den inkluderer dess bedre). Da vil samboer få sosialstønad som dekker livsopphold + sin del av leien. 

Samboer kan jo fortsatt pusse opp, det er ikke unormalt å la leietagere male noen vegger og gjøre småarbeid dersom de føler for det. Da vil det også neppe være snakk om at samboer må skatte av det og rapportere det. Men hvis han gjør det i bytte mot husrom må det helt klart sees på som betaling som det må betales moms og skatt av.

5 timer siden, Atea skrev:

Sett et spørsmålstegn der man skal fylle inn. Det er ikke alltid man faktisk vet hva ens samboer tjener. Og de har ingenting med din inntekt å gjøre. Ang. leiekontrakt tror jeg at dere burde få en fra dine foreldre, til en symbolsk sum. Utgifter til vedlikehold har fradrag på skatten, men det kan jeg lite om.

Hvis dere har felles barn stiller saken seg annerledes mht. den andres inntekt.

Poenget om å ikke kunne vite hva sin samboer tjener er jo helt legitimt. Hvis jeg hadde delt økonomi med en samboer er det ikke nødvendigvis at jeg ønsker å fortelle hva jeg faktisk tjener. 

Leiekontrakten bør ikke være en symbolsk sum. Den bør være på markedsleie. Da vil samboer få mer penger i sosialhjelp. 

Hvis det er skatteplikt kan man trekke fra kostnader. Den som blir skadelidende da, skattemesig er samboer, da han vil måtte betale moms, og skatt på sin inntekt (det må han nå også, naturalytelser fritar på ingen måte han fra skatteansvaret).

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men dette må dere jo slutte med, slik situasjonen er nå. Hvis foreldrene ikke godtar dette får dere finne dere en leilighet dere kan leie på vanlige vilkår. 

Synes ellers det høres helt absurd ut at en arbeidsfør snekker har gått ledig i to år uten å finne jobb(!). Hvis det virkelig ikke er håndverkerjobber der dere bor bør dere uansett flytte.  

Anonymkode: 8af61...09a

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville kontaktet jussformidlingen, uavhengig sosialrådgivning, jussbus e.l. og forhørt meg. Her høres det ut som dere i hvert fall trenger å få en skikkelig husleiekontrakt på plass.

Anonymkode: ae8a5...3a6

Skrevet

Hallo.... 11000 kr rett i lomma. Det må dere da klare dere på. 
Du sier jo det selv, ingen leie, ingen strømregning. 

Anonymkode: 13d51...9c6

• Liker 1
Skrevet

Se på det som er skrevet i innlegg nr 10 i tråden! Poengter dette  hos NAV. De har ikke fulgt sine egne retningslinjer når de nektet han livsoppholdssatser. DU er ikke pliktig til å forsørge en samboer. Ingen er det.

Skrevet

Dette løser dere jo enkelt. Din far og dere setter opp en leiekontrakt med mnd leie. Dette er vel bevis nok for nav. 
Din far kan igjen bruke pengene på å leie din samboer til å gjøre snekkerarbeid. 

Anonymkode: a9524...06a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...